paar dagen achter de rug! - Reisverslag uit Peking, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu paar dagen achter de rug! - Reisverslag uit Peking, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

paar dagen achter de rug!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

18 Januari 2012 | China, Peking

17 januari achter de rug!
Het was een lange en vermoeiende dag. Rond 7 uur was ik al wakker. Ik had mijn wekker op 8 uur gezet maarja. Toen even een douche genomen en daarna de deur uit. Eerste een rondje gelopen bij het hotel, op zoek aar een engelstalige kaart van beijing. Dit was helaas niet gelukt. Rond 9.15 uur kwam ik weer terug aan bij t hotel en ben ik een beetje de weg gaan bepalen via Google Earth, aangezien ik redelijk dichtbij de verboden stad zit. Ik wilde wel vanaf de zuidkant naar binnen, want dat blijkt het meest indrukwekkend te zijn. Nouja ik had mijn weg bepaald, maar zonder kaart een weg lopen is natuurlijk lastig, met andere woorden ik kwam op een gegeven moment aan bij het centraal treinstation van Beijing. Wat een leven daar, echt ontzettend druk! KFC, MC Donalds en Pizzahut dus ook gelijk gevonden! Vervolgens dwaalde ik nog een stuk verder af en liep ik voor een groot deel langs de Stadsmuur (en ik dacht nog wel dat t de muur was waarnaast de verboden stad zich zou bevinden). Nouja uiteindelijk bleek dit dus niet het geval en kwam ik weer terug uit bij het treinstation. Aangezien t toen alweer over 12en was dacht ik, dan loop ik wel terug richting t hotel natuurlijk in de hoop dat ik dan opeens zou aankomen bij de plek waar ik wilde zijn. Zo een 20 minuten later zag ik opeens een bord staan richting de verboden stad. Nog 2 km! Ach dat kon er ook nog wel bij, ik had geoeg tijd dus lekker nog 2 km gelopen en toen was ik er!
Jammer dat t nogal mistig was, maar toch ontzettend grappig om dat plein (tianammen Square) te zien die je regelmatig op tv ziet, en die ik me heel goed kan herinneren vanuit mijn geschiedenisboek op de middelbare school. Natuurlijk ook een kaartje gekocht om naar binnen te gaan, ipv 15 yuan, betaalde ik 5 yuan entree, lang leve de Youth Student Travel Card! Toen stond ik opeens op de plek waar de grote leiders vroeger stonden!
Vervolgense verder de verboden stad in gegaan, officiele entree: 60 yuan, betaald 20 yuan! Daarbij nog een audiotour gedaan in het Nederlands. Mijn voeten/knieen werden al voelbaar moe, dus ik heb niet alles extreem uitgeplozen, maar die verboden stad is hoe je altijd alle plaatjes van China ziet. Daarna nog doorgelopen het park in die erachter zit, alle trappen op en genoten van het uitzicht. Vervolgens op mijn gevoel teruggelopen richting mijn hotel..... ik begon zo moe te worden dat ik dacht: oke ik neem voor t laatste stukje een taxi terug, voordat ik nog weer 3 uur aan het dwalen ga. Nouja of de taxi zat vol, of ze kenden mijn hotel niet, erg handig! Uiteindelijk liep ik elke keer een stukje verder en na zo een 20 minuten zag ik opeens een kruispunt met restaurant die mij verdacht bekend voorkwam, ja hoor daar was mijn hotel al! Met andere woorden ik ben op de weg richting de verboden stad maar zo een 3 uur omgelopen in totaal (als t niet meer is)! Haha. Om 16.50 uur was ik terug in het hotel. Ik had trouwens ook nog wat water, n noodelspoepje, broodje en croisantje sgehaald vandaag, want eten moet ook gebeuren. Net t noodelspoepje gegeten en dan morgenochtend het broodje, de croissantjes waren mijn ontbijt en lunch.
Morgen moet ik om 12 uur het hotel uit zijn, voor die tijd wil ik zorgen dat ik een chinees simkaartje heb, zodat ik het meisje makkelijk kan contacteren waar ik vanaf morgen zal gaan verblijven.... mijn 1e ervaring met Couchsurfen! Ben erg benieuwd.

Nou damens en heren,vandaag de grote dag! Beginnen met het avontuur dat Couchsurfen heet.
Vanochtend nog een berichtje gekregen van t meisje waarmee ik contact had. Ze heeft in totaal 4 flatgenoten. 1 meisje uit Frankrijk, zijzelf uit Spanje, een jongen uit Mexico, nog een jongen uit NL die er niet is, en nog een meisje.
Om een uur ov 6.30 was ik alweer wakker, er was een ding vlakbij mijn kamerraam dat een ontzettende kabaal maakte, waardoor ik ook niet meer in slaap kon vallen. Uiteindelijk een douche genome, mijn tas weer ingepakt en daarna wilde ik nog naar de Lama tempel wandelen, die zou namelijk ook in de buurt van mijn hotel zijn. Natuurlijk klopt de manier zoals het ook op google earth word aangegeven niet, en daar was/ben ik nu zeker van. Hoezo? Nouja ik kwam dus niet uit bij de Lama Tempel...... wel dacht ik opeens aan het berichtje datg ik had gekregen met het adres van mijn slaapplek..... en dit leek verdacht veel op de plek die ze bedoelde! Oke ik had er niet veel vertrouwen in en ging maar weer terug naar het hotel, eindelijk ook zo slim geweest om een stadskaart te vragen bij de receptie..... nu bleek dus dat ik aan de andere kant van de straat zat dan op google earth werd aangegeven. Logisch dat ik dan verkeerd loop! Daarbij nog leuker, ik had 1 straatje verder hoeven lopen en ik was toch bij de Lama Tempel uitgekomen. Maarja, op mijn terueg naar het hotel kwam ik ook nog eens de straatnaam tegen van mijn Couch Surf adresje. Dus toen had ik besloten dat ik er lopend heen zou gaan en niet met de metro.
In het hotel mijn tas gepakt en uitgecheckt. Ik had al contactgehad met de Mexicaanse jongen, die zou thuis zijn en dan kon ik dus mijn tas achter laten. Bij de poort staande, mag ik niet naar binnen van de 'wachter'. Sms gestuurd naar mijn contactpersoon en die was er na zo een 15 minuutjes (eerste berichtje had hij blijkbaar niet ontvangen). Toen binnen mijn spullen neer gezet en een beetje zitten kletsen.
Vervolgens ben ik toch de deur uit gegaan om die welgenoemde Lama Tempel te bezoeken! Dit keer nam ik dus een afslag extra, waardoor ik in een heel leuk en mooi parkje liep. Zelfs als er niets aan die bomen groeieden zorgde het toch voor een bepaalde sfeer. Aangekomen bij de lamatempel, liep ik eerst het metrostation in, haha zo goed is mijn chinees nu ook weer niet!
Al snel kwam ik er dus achter dat het niet de entree kon zijn, natuurlijk moest ik ook daar weer een stuk verder lopen ;).

Al vaker werd mij aangeraden om naar de huntongs te gaan, dit moesten ode winkelstraatjes voorstellen, ik had ontzettend veel van die Hutongs gezien en daarbij dacht ik echt: is dit nou bijzonder??? TOT het moment dat ik ze zag bij de Lamatempel in de buurt. Dat waren de straatjes waar ik op aan t wachten was! Ze verkochten sowieso extreem veel wierrook daar, achteraf kwam ik er achter waarvoor.
Zo aangekomen bij de Lamatempel, dat ook weer een stuk groter was dan ik had verwacht. I had totaal geen idee wat ik er van kon verwachten, maar ik hoorde dus regelmatig dat ik daar geweest had moeten zijn. Naderhand ben ik ook echt ontzettend blij dat ik daar geweest ben. Het was heel mooi en er waren heel heel heel erg veel buddah beelden. Van klein tot groot, tot etages hoog!
Daarbij waren er een aantal mensen die daar een soort ritueel deden, hierbij speelde de wierrook ene grote rol. Overal voor bijna elk beeld en buiten voor de gebouwen werd er wierook gebrand, waarbij er speciale kussens zijn waar mensen op knielen en dan een soort van gebed doen. Ik heb alleen van buiten beelden gemaakt, aangezien ik het niet respectvol vond naar de mensen toe om binnen te gaan fotograveren terwijl ze bezig waren met hun gebed. Er stond ook overal een soort bord met 'iets in de richting van 'keep the harmony' Daarbij heb ik ook niemand anders gezien die binnen in de gebouwen ging fotograveren.
Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik het ontzettend indrukwekkend vond, en hier heb ik meer 'westerlingen' gezien dan in de verboden stad. Wel was het vandaag ijskoud, en denk ook dat mijn kou een beetje van de moeheid komt. Ben daarbij ook nog eens verkouden dus denk dat ik morgen maar een dagje echt alleen rust neem.... overmorgen dan eventueel naar de Beijing Zoo of anders de beroemde muur bekijken!
Heb touwens nu ook een chinees simkaartje, dus dat heb ik ook weer geregeld!

Oja! Ik zal op een aantal foto's een belletje rinkelen, om jullie een beetje alert te houden en natuurlijk voor iedereen zijn/haar lol, zal hier een quiz mee komen. Jullie mogen raden waar de foto is gemaakt en daarbij krijgen jullie een A,B, C of D keuze. Voor elke keuze is er weer een bepaalde letter die jullie krijgen. Per deel van de wereldreis zal er een oplossing zijn! En ik zal het nog leuker maken! Degene die alle oplossingen goed heeft krijgt een internationaal cadeautje van me ;). Naturlijk als er meerdere zijn met alle antwoorden juist word er geloot! Wat per vraag jullie antwoord is mogen jullie als reactie geven.

Dan waar is het eerste beletje gerinkeld?
A. Tianammen Square = A
B. De Verboden Stad = B
C. Beijing Centraal Treinstation = E
D. De Lamatempel = D

Tot de volgende bel! Met andere woorden, tot snel!

• 18 Januari 2012 - 17:54

Ineke Van Uitert:

Hoi Suzanne

Ja die tempels zijn wel indrukwekkend
    Ik zie op de foto's dat ze erg veel lijken op de templecomplexen in Vietnam
    Lekker al dat lopen, is goed voor de conditie. Hoewel erg fris is de lucht daar niet denk ik, of valt het mee

Groetjes en veel plezier daar
    Ineke

• 19 Januari 2012 - 10:48

Anita:

Haaa Suus!!

Is wel errug slim van jou om pas na 1 dag een kaart bij de receptie te vragen hahaha. Jeetje je zult wel veel aan t wandelen zijn. Ik zie je al helemaal rondlopen daar met oordoppen op je kop hahahaha.

Is ook echt iets voor jou he die quiz haha mooi.
    Geniet er nog van en doe ze daar de groeten van mij :)

Kussss Anita

• 19 Februari 2012 - 22:10