Op de scooter door Noord-Thailand! - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Op de scooter door Noord-Thailand! - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Op de scooter door Noord-Thailand!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

23 Februari 2012 | Thailand, Mae Hong Son

Hey alle lezers,

Ik eindigde met dat ik zou gaan verhuizen naar een couchsurf adres. Dit was ook zeker de bedoeling, maar is uiteindelijk niet gebeurd! Hoezo? Nou ja die avond was het zo laat geworden, waardoor ik de volgende dag helemaal kapot was. Ik zou toen naar een couchsurf meeting gaan met een groepje om lekker bij een meer te zitten, maar aangezien ik daarvoor te laat wakker werd hebben we dat niet gedaan. Ik moest wel alsnog uitchecken.
Uiteindelijk ben ik die dag met een paar mensen het dorp wezen verkennen, eerst bij een tempeltje geweest, toen een tijd gezeten bij een parkje en daarna nog eens voor een paar uur lang over een leuk avondmarkt wezen lopen. Zo sfeervol en zo lekker eten bij alle kraampjes (op de barbecue banaan na)! Na een tijdje lopen stond opeens werkelijk IEDEREEN stil midden op de weg, overal om ons heen. Opeens zei een vrouw: dont walk, dus we stopte. En afwachtend tot wat er verder zou gaan gebeuren.....
Na een paar minuten later begon iedereen weer te lopen, en dit was op het moment dat er geen muziek iets meer te horen was. Het blijkt dus dat dit normaal gesproken 2 keer per dag gebeurd, en dat het is om de koning te eren. In Thailand is de koning namelijk extreem belangrijk voor het hele volk en iedereen toont respect, vereerd hem en niemand zegt ook maar 1 kwaad woord over hem.
Ook overal waar je komt, zie je foto's en beelden van de koning. Ook kreeg ik toen te horen dat je het papiergeld eigenlijk niet eens mag vouwen, omdat het gezicht van de koning erop staat.
Ja dat was weer een hele les! Toch moet ik zeggen dat in al de tijd dat ik in Thailand zit nu, deze keer de enige keer is geweest dat ik het hoorde.
Na de markt zijn we terug gegaan naar het hostel om nog meer kletsen, er waren wat andere bij gekomen die nog moesten eten, dus die hebben we gezelschap gehouden bij hun diner. Vervolgens op tijd naar huis gegaan en wezen slapen. Waar?? op de grond op 1 van de kamers :P. slaapzakje om me heen en slapen maar! De volgende ochtend hadden we afgesproken om 08.00 uur, zodat we naar de Tiger Kingdom zouden gaan. We waren allemaal heel mooi op tijd en zijn met z'n 4en in totaal met de taxi naar Tiger Kingdom gegaan. (na even goed onderhandelen).
Het Tiger Kingdom, ja wat kan ik daar nou eens van zeggen, heel erg veel tijgers! Van jong tot oud (max. 2 jaar) en je mocht gewoon letterlijk de kooi in om met ze op de foto te gaan. Oke niet alleen de kooi in, je mocht ze zelfs aanraken! Wij hadden gekozen voor de kleinste (2 maanden), klein ( 5 maanden) en groot (2 jaar). Er waren ook nog medium, maar die hebben we over geslagen.
En vooral de kleine van 5 maanden vond ik super lief! Die waren echt aan het spelen, en dat ik er naast ging liggen draaide die opeens zijn hoofd naar me toe heel speels!
De grootste waren ook onwijs tof en daarbij ook het meest spannend. Je mocht echt alleen bij de kont blijven, niet dichtbij het gezicht komen, want dan kon hij bijten. De eerste grote tijger waar we naartoe liepen had zijn mond open en liet de hele tijd zijn tanden zien, terwijl die rond liep. Best raar, zit je in zo een kooi met 4 loslopende tijgers!! zijn wel een paar super toffe foto's uitgekomen. Het minst gevaarlijk was de tijger die sliep. Daardoor was t ook veel makkelijker om foto's met die tijger te nemen. Het was echt ongelofelijk stoer! Zal ik echt nooit vergeten zo kicken!!
vervolgens die middag ben ik lekker bij de hostel gebleven, terwijl de rest een kookcursus ging doen.
Toen kwam mijn grote broer online op skype en heb ik bijna 2 uur met hem geklets, waardoor hij op de hoogte is geworden van al mijn avonturen de afgelopen tijd! Was zo heerlijk om alles even te vertellen, vooral toen het bleek dat hij niet wist dat ik een blog schreef, dus hij was totaal niet op de hoogte van wat dan ook. Dus dat was eigenlijk extra leuk, want alles wat ik vertelde was nieuw, ookal ha dik het al eerder opgeschreven!
Vervolgens zelfs nog even met me paps en mams geskyped en daarna met een ander Nederlands meisje wat wezen eten. Voor deze nacht was er trouwens wel weer een kamer vrij, dus heb ik een nachtje in een kamer geslapen.
Na het diner ben ik lekker buiten gaan zitten en het was echt bijna eng rustig bij het hostel. Meestal om 21.00 uur is iedereen daar aan het rondhangen, kaarten en kletsen en dit keer was er werkelijk bijna niemand!
Nouajaar moest verandering in gebracht worden dus ik ging zitten, en met de 2 die er ook zaten begon ik te kletsen. Toen 1 voor 1 kwamen er mensen bij en werd het toch weer heel gezellig. Ik wilde op tijd naar bed gaan, aangezien ik de volgende dag wilde vertrekken naar Pai, maar door iedereen die zo gezellig aan het kletsen was is het toch nog iets van 1.30 uur geworden.
De volgende dag was ik rond 10.00 uur wakker en ben ik uit bed gegaan om iets te onderzoeken... wat? Hoe duur het was om een scooter te huren voor 2 weken, zodat ik op mijn eigen tempo een groot gedeelte van het noordelijk deel kon verkennen. Aan de hand van de prijs zou ik beslissen of ik met een bus rond zou gaan of 't beter was met een scooter.
Ik had vele verschillende prijzen te horen gekregen, waarvan de goedkoopste 150 baht per dag was(3,75 euro). Maar zoals ik daar naar die scooter keek vertrouwde ik het niet helemaal.
Uiteindelijk had ik een plek gevonden waar ik voor 2400 baht, 2 weken scooterhuur heb. Omgerekend 60 euro voor 2 weken. Deze plek kwam heel vertrouwd over, alle verzekeringspapieren waren in orde, ze maakte een contract met ook erbij aangegeven waar er al schade zat op de scooter, dus dat ik daar niet de schuld van kan krijgen. En er staat op hoeveel benzine er in de scooter zat, dus met hoeveel ik hem terug moet geven. Dus dit kwam allemaal erg goed bij me over. Ik heb ook echt een nieuw ding, waarbij alles perfect werkt! Was wel wat anders dan de Turkse scooter die ik daar had. Vooral doordat ik in Turkije scooter heb leren rijden had ik genoeg vertrouwen om er hier een te huren. Anders had nik het echt niet gedaan, dus die verplichting op dat moment van mijn werk is toch ergens goed voor geweest!
Uiteindelijk nog even naar de supermarkt gegaan en vertrokken richting Pai! Onderweg zag ik opeens dat er een waterval was 2 km verder, dus daar ben ik lekker eerst naartoe gegaan. Even rond gelopen en toen bleek er een vleermuizengrot te zijn, dus daar heb ik ook even een kijkje in genomen. Was wel een hele toffe grot, maar er was in mijn zicht geen vleermuis te bekennen. Vervolgens nog een stukje omgelopen naar de parkeerplaats, omdat ik de natuurroute wilde doen, Die was niet echt bijzonder, maar ja was alsnog wel even lekker om te lopen i.p.v. op de scooter te zitten.
Vervolgens na weer een tijd verder richting Pai gereden te hebben kwam er een bordje 'hot spring' in beeld. Natuurlijk mag ik die ook niet over slaan en daarmee had ik dan ook ontzettend veel geluk. Er bleek namelijk niet alleen maar warm water bronnen te zijn, maar er was gewoon een kleine gijzer!
Ik had verwacht dat ik die pas in nieuw Zeeland zou zien, dus het was echt ongelofelijk gaaf dat ik ook die kan op geweest was. De weg er naartoe was niet al te prettig, maar ik rij liever heel langzaam en veilig, dan snel en onveilig, dus het ging heel goed.
Ik zou trouwens ook een plek hebben om te couchsurfen in Pai, maar ik had al gezien dat t 60 km verder zou zijn. En aangezien het al rond 19.00 uur was toen ik in Pai arriveerde durfde ik het niet aan om nog meer bergweggetjes in te gaan in het donker, terwijl in niet precies de weg wist (achteraf heel blij om). Ik reed Pai in, en op het moment dat ik in de grote straat rij, zag ik opeens 2 kennissen waarmee ik ook naar tiger kingdom was gegaan en nog meer mee had gedaan/ Dus ik rij achter hun en toeter keihard, waardoor ze opzij sprongen en iedereen op keek, en lachen begroette ik hun waarna ze me een grote knuffel gaven! Was zo grappig te zien hoe hun reactie was! :D
Vervolgens zijn we wat wezen eten, en tijdens het diner zo een 5 andere mensen gezien die we kenden vanuit Chiang Mai. Allen verbleven ergens anders en aangezien ik nog geen slaapplek had, wilde ik van allen weten waar en tegen welke prijs, in de hoop dat er nog een plekje vrij was in een van de hostels. Uiteindelijk was ik terecht gekomen in Darling view point. En zelfs daar kwam ik mensen tegen die ik kende vanuit chiang Mai. Ik heb daar nog eens een tijd bij het kampvuur gezeten en wezen kletsen met een aantal nieuwe personen. Vervolgens weer het centrumpje in gegaan omdat de andere 2 meiden op me wachtte daar. Uiteindelijk waren er 3 andere jongens bij komen zitten die we kenden vanuit Chiang Mai. De meiden gingen vroeger naar huis en ik ben nog een beetje bij de jongens gebleven.
Tot slot waren we naar de bamboe bar gegaan, een bar waar het gezellig word na 12 uur. En aangezien ik toch op de scooter was, dronk ik geen druppel alcohol en kon ik wel lekker snel thuis zijn zodra ik weg wilde. Ook in deze bar ontmoette ik iedereen die ik net had ontmoet in mijn hostel + tig mensen die ik had ontmoet in Chiang Mai, het begon bijna eng te worden, alsof ik echt iedereen kende daar!
Maar ja was wel echt heel erg gezellig, ook daar was er een klein kampvuurtje waarbij ik bijna de hele avond gezeten had, aangezien t echt koud was buiten. Daar kwam ik in gesprek met een Duitse jongen, en ik had zulke heerlijke droge humor samen met hem! We hebben over van alles en niets tegelijk gesproken, zo verschrikkelijk veel onzin, maar met zo veel lol daardoor. Was gewoon echt heel erg melig! Uiteindelijk telnrs gegeven en de volgende dag is hij met mij en de 2 andere meiden mee geweest op scooter, om de omgeving van pai te verkennen. We zijn bij andere hot springs geweest, de Pai canyon, waterval en aardbijenplekje. Ik wilde maximaal 17.00 uur vertrekken richting mijn host, maar doordat we zo bezig waren met van alles en nog wat, was ik de tijd totaal vergeten en was het al 17.30 toen we terug waren. Op dat moment had ik besloten toch nog een nachtje in pai te blijven en de volgende ochtend wel echt naar de host te gaan die een boerderij heeft. Ik keek er erg naar uit, ook was ik behoorlijk moe dus ging ik om 23.00 uur slapen. Gelukkig mocht ik nog een nachtje extra in t hostel verblijven.
De volgende ochtend werd ik wakker en keek ik op mijn klok. Oh man t was alweer 11.30, nog 30 min en ik moest uitchecken!
Na uitgecheckt te zijn had ik nog een paar sms'jes gestuurd als afscheid van mensen die ik dus had ontmoet maar gene afscheid meer had kunnen nemen.
Vanuit 't hostel kreeg ik een gratis kopje thee en een armbandje, omdat ze het zo leuk vond dat ik eerst weg zou gaan en dat ik toch weer terug was gekomen.
Vervolgens ging ik op de scooter door om de host te vinden..... Ik was aan het rijden, nam een paar keer pauze m wat te drinken of om een foto te maken. Ik reed en ik reed en ik reed en ik reed,....... en ik kijken en zoeken naar waar die plek van de boerderij zou zijn. Er moest ergens een bordje staan met wildfarm. Ik kon niet sms'en of bellen, want op een een of andere manier verzend hij mijn sms'jes niet goed. En toen keek ik op mijn tankmeter en die begon echt aardig leeg te raken. Nog 20 km te gaan terwijl het pijltje al redelijk ver in het rode gedeelte stond. De hele tijd hopend op het tegenkomen van een tankstation reed ik verder. Alleen maar natuur om me heen, oh man, het zou mij toch niet overkomen dat ik in de jungle met n lege tank sta! Ik had volgetankt voordat ik vertrok en hij zou het moeten redden naar het grote dorp, maar met al die wegen stijl ophoog waarbij je flink gas moet geven om vooruit te gaan, ja dan gaat de benzine wel erg snel!
Opeens reed ik langs een klein huisje en zag ik een teken van de shell... maar het leek totaal niet op een tankstation. Toch stopte ik er in de hoop dat het stiekem toch een ''shell'' tankstationnetje was. Het vrouwtje sprak Engels en knikte hevig ja, dat ze benzine hadden. Ik opende mijn tank en werkelijk je gelooft niet hoe de pomp. Je kan het vergelijken met een limonade kraam. 3 soorten limonade, allen een andere kleur. Je doet er een slang aan, pompt benzine door de slang zodat er benzine via de slang in de tank komt! Het was misschien een ouderwetse manier van tanken, maar ik was er ontzettend blij mee! Daarna door gereden en toen kwam ik al aan in Mae Hong Son, nu wis tik ook gelijk zeker dat ik te ver door was gereden om het boerderij te vinden. Ik baalde er wel van, want keek er echt naar uit om een paar dagen op een boerderij in de jungle te verblijven, met niemand om me heen en werkelijk goed uit rusten. Maar ja helaas, snel naar een hostel gezocht in Mae Hong Son en heb nu een 2 pers. Kamertje voor mij alleen gevonden. Ook wel even lekker. Vervolgens heb ik het dorpje verkend. Ik zat vlakbij een groot meer met een hele mooie tempel. Hier was in de avond ook nog een hele markt bij gekomen waar ik nog snel een blik op had geworpen. Er was ook een parkje en daar was een groep aan het mediteren. Erg leuk om te zien! Vandaag heb ik echt de hele dag niets gedaan en lekker bij het parkje/meertje gehangen en bestudeerd hoe mieren een kevertje aan het opeten waren. Was genieten. Nu in een cafeetje het internet bekijken voor mijn komende weekplanning met heerlijk livemuziek op de achtergrond.
Ja het gaat echt super hier, ben volop aan het genieten van de rust om me heen, eindelijk geen Nederlanders! (de afgelopen dagen had ik werkelijk elke dag meer dan 5 Nederlanders ontmoet).
Ik spreke jullie snel en zal ook wat foto's van Thailand online zetten op deze pagina!

Dikke knuffel en groetjes!

  • 24 Februari 2012 - 15:04

    Elma:

    Hoi Suus,

    Leuk om weer je verslag te lezen! We genieten erg van je beschrijvingen, omdat je natuurlijk steeds op plekken zit waar wij ook geweest zijn. Het is zo een feest van herkenning. We zijn blij dat je zo enorm geniet en verheugen ons al straks op je verslagen over Australië. Daar gaan Hans en ik medio oktober heen, op de heenweg een stopover in Hong Kong en op de terugweg in Singapore. We hebben er nu al zin in!
    Blijf lekker schrijven en genieten. Groetjes van Hans en Elma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 924
Totaal aantal bezoekers 148067

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: