2e maand voorbij Down Under! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu 2e maand voorbij Down Under! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

2e maand voorbij Down Under!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Juli 2012 | Australië, Sydney

Een goeden dag allemaal!

Vanuit een regenachtig Sydney!
Ja Sydney, niet Melbourne!! Hoezo?? Nou, zal ik het maar gewoon zeggen dan?
IK HEB EEN BAAN GEVONDEN!! En het is niet zo maar een baan, ik word tourleader/gids!!
Afgelopen week was ik in Melbourne en ben ik de hele tijd wezen solliciteren o.a. online. In de tussentijd ben ik bezig geweest met het regelen vullen van bedden in de accommodatie waar ik zat en op die manier had ik een extra zakcentje verdient.
Afgelopen vrijdag kam ik de vacature voor tour leader tegen in Sydney, waar in gelijk voor gesolliciteerd had. Binnen 30 min. kreeg ik een telefoontje dat ik uitgenodigd werd voor een sollicitatiegesprek. Gelukkig werken ze samen met een hostel die ook in Melbourne was, en daar kon ik dus heen voor mijn gesprek.
Dit gesprek ging heel goed en de werkgever daar was al enthousiast over me, een goed teken dacht ik.
De volgende dag, die zaterdag heb ik de hele tijd gewacht tot ongeveer 17.00 uur en toen ging ik toch maar bellen. Er waren nog andere sollicitanten waarvan 1 op maandag, dus maandag in de namiddag kreeg ik het te horen. Ze zei er ook bij dat het het niet meer kon annuleren omdat dat persoon 3 uur rijdt voor het gesprek. Nou ja oké, afgewacht tot maandag en niets te horen gekregen, om dit moment begon ik toch wel te vrezen. Om wat afleiding te hebben was ik die dag naar de 'Mind body spirit festival' gegaan die hier was, waar me een paar keer gezegd werd dat ik geen zorgen moest maken om die baan, dat ik m wel zou hebben. Maar ja als ik die hele dag niets te horen heb gekregen, ja dat is geen goed teken natuurlijk.
Die dinsdag besloot ik dat als ik om 15.00 uur die dag nog niets te horen had gekregen, dat ik dan zou bellen. Aangezien het die maandag een soort Koninginnedag was in Australië, hoopte ik dat dat de reden was dat ik niets gehoord had.
Dus die dinsdag was het afwachten, om 13.00 uur las ik mijn mail, en ook een mailtje over deze baan. Ik dacht gelijk: oh jeej, een mail weer geen goed teken, want ze zou bellen!
Maar gelukkig viel het mee, de sollicitatie van die maandag was verplaats naar dinsdag en ik zou dus later die dag een bericht krijgen. Na mijn reactie op dat mailtje duurde het zo een 20 minuten voordat ik het telefoontje kreeg! Met jawel het goede nieuws dat ik de baan had en of ik de volgende dag in de ochtend een vlucht kon nemen naar Sydney. Zo gezegd zo gedaan!
Die avond ben ik voor de eerste keer ook naar de penguins gegaan, was erg grappig. En verder was ik die middag een rondje wezen lopen in de botanical gardens. Op die manier heb ik toch nog iets meer van Melbourne gezien.
En ja de volgende ochtend vroeg op voor mijn vlucht. Het ging allemaal heel voorspoedig. Mijn vlucht had wel een beetje vertraging,maar ja wat zijn 20 minuten op een mensenleven heh?
Aangekomen op de luchthaven was er een shuttlebusje die me zou ophalen. Het duurde even, maar uiteindelijk was hij daar en bracht hij me veilig naar een hostel. G'day backpackers. Dit hostel zit volgepropt met Hollanders. Dat worden over het algemeen niet mijn gasten, dit zijn namelijk mensen die bij een kantoor in Alkmaar van Australian Backpackers hun eerst paar dagen geboekt hebben.
Ik zal voornamelijk met gasten uit Woodduck backpackers werken, dit is ook met veel meer internationale mensen. Hierbij bedoel ik voornamelijk Duitsers en daarbij komen wat belgen, zweden, Groot-Brittannië, VS enz. Met andere woorden wereldwijde internationale mensen.

Op die woensdag ben ik gelijk aan het werk gezet. Heel veel administratie en het programma doorgenomen. In de avond was er een ''job talk'' waarnaar ik geluisterd heb en verder heb ik nog wat uitgehangen met een ander Nederlands meisje die hier werkt, Inge genaamd. Makkelijk te onthouden!

De donderdag begon met een Beach Walk, hiermee maken we een wandeling van ca 2 km en zitten we een beetje op het strand, relaxen en kletsen.
Vervolgens weer wat uitleg gekregen over andere administratie en vervolgens inkopen doen voor de BBQ. Rond 19.30 begon de BBQ en we hadden erg veel geluk met het weer, dus deze was goed geslaagd.
Er was ook een Aboriginal show met een diederiedoe, heel leuk gedaan en ook behoorlijk interessant, want op die manier heb ik ook weer wat geleerd van Australië waar ik nog niets van wist!
Later op de avond was er nog de kroegentocht. Deze was compleet anders dan hoe ik het gewend was in Turkije. Dit was een kroegentocht, maar geen ECHTE kroegentocht om het even plat uit te leggen.
Nou ja een puntje om te kunnen verbeteren dus ;)

Poe hé, en dat ware mijn eerste dagen en sindsdien ben ik zo bezig geweest dat het nu alweer zo een 3 weken verder is!

Officieel ben ik geen reisleiding maar : Organisation/Program Manager, aangezien ik zelf het team ben.
Het is een onwijs leuke en toffe baan die compleet bij me past!

Om even een extra uitleg te geven over hoe het programma eruit ziet en wat ik begeleid:
1. Beachwalk: ik loop van Bronte naar Bondi beach (ca 2km) dan lunchen ergens daar op het strand (vooral lekker bij mooi weer) en dan nog beachvolleyballen, zandkastelen bouwen en in de zomer ook nog een beetje zwemmen. Daarbij heb ik afgelopen keer een zeehond zien zwemmen tijdens de wandeling joepie!!
2. Harbour cruise: Ik neem de groep mee met een kleine wandeling door de botanische tuinen, richting de haven en van daar nemen we de boot. Bij Watson Bay stappen we uit en lopen we naar ''the Gap'' een stukje met onwijs mooi uitzicht over de zee! Vervolgens wandelen we door naar de vuurtoren en langs het huisje van waar de vuurtoren eigenaar woonde. Ik vertel een beetje over het gebied en dat dit de plaats is waar Captain Cook voor het eerst Sydney binnen kwam, dit is namelijk het begin van werelds grootste natuurlijke haven. Daar kunnen we nog even genieten van de hoge golven en het zonnetje. (op dit moment is het ook het seizoen van de walvissen) Met andere woorden ik heb walvissen gezien, wel van ver weg en alleen het opspattende water, maar ik heb ze gezien!!
3. Bank/medicare & Rocks Walk: Hierbij ga ik eerst met de gasten naar de bank waar ik een spelletje kan spelen zoals kaarten/uno tijdens het wachten. Tis wel een erg grote en mooie bank haha. Vervolgens ga ik naar een ander kantoortje voor de medicare om dat te regelen en daarna maken we een wandeling in The Rocks,
The Rocks is een wijk van Sydney waar veel gangsters waren. Het begon als een vissersdorp met veel zeelieden en prostituees. Vervolgens kwam er een Gang: The Push genaamd, en die hadden daar behoorlijk wat streken uitgehaald. Daar vertel ik dan dus ook wat meer over tijdens de wandeling. Vervolgens lopen we terug langs het Opera huis waar iedereen miljoenen foto's neemt.
4. Dan de Wine & Cheese: Nou ja moet ik het nog uitleggen? Je drinkt wat wijn, en eet kaas. Van tevoren koop ik de spullen bij de supermarkt, ik snij het in blokjes en klaar is kees.
5. Group Dinner: Ik neem de groep mee naar een restaurant en we eten gezellig samen en lekker kletsen. Dit is ongeveer het lastigste van allemaal :P
6. BBQ & Kroegentocht: Hierbij koop ik de spullen de nodig zijn voor de BBQ, zet ik alles klaar, regel de Aboriginal danser, iemand anders helpt me met het grillen en ik of soms nog iemand anders maakt de salade klaar. Vervolgens opruimen en dan even snel omkleden/klaar maken voor de kroegen tocht, naar 3 kroegen toe en gezellig dansen en drinken met de gasten.
Verder hebben we nog de activiteiten surfen en Blue Mountains, die heb ik beiden in de 1e week ook gedaan want ik moest natuurlijk wel weten wat het allemaal is!
Eerst was ik bij de Blue Mountains, en dit was waanzinnig mooi (ondanks het slechte weer), ook de gids was goed en vertelde leuke dingen. Daarbij heb ik toen mijn eerste wilde kangoeroes gezien!
Even later in de week had ik mijn eerste surfles, dit was ook ontzettend leuk, tot ik probeerde op te staan in het water en mijn knie verdraaide. Ik heb hier al tijden geen last meer van gehad en nu kon ik amper opstaan en lopen, dus natuurlijk baalde ik als een stekker aangezien ik veel moet lopen met deze baan.
Niet zo zeuren, ik wilde eigenlijk gewoon na de lunch weer proberen, maar ja aangezien ik mezelf goed genoeg ken en ik net zoals mijn moeder gewoon door wil gaan wist ik dat het slimmer was om dit IET te doen. De instructrice kwam met een andere optie en dat is op de plank liggend de golf pakken en dan gewoon met de armen heen en weer bewegen waardoor her bord een beetje draaide. Dit heb ik dus een aantal keer gedaan en dat was alsnog echt kicken! Vervolgens ben ik weer lekker op het strand gaan zitten en heb ik foto's van de groep gemaakt.
Ja slimme Suus is niet eigenwijs door gaan zetten. De volgende 2 dagen heb ik nog extreem veel last van mijn knie gehad, maar ik had een soort tantum gekocht en smeerde die braaf 3 x per dag, waardoor het al snel stukken beter ging! Na 5 dagen geen last meer gehad, dus ik ben tevreden!
Ook tijdens het weekend had ik dus rustig aan gedaan en heb een tijdje in de Botanische tuinen gezeten gewoon zitten denken en zitten en realiseren wat en waar ik was. Even tot mezelf gekomen, ook aangezien ik een mailtje had gekregen over onze hond Jino die we gehad hebben. Dit was de Half witte herder, kwart Labrador en kwart Golden Retriever, het blijkt dat hij een kwaadaardige tumor heeft, maar er gelukkig niet zo heel veel last van heeft. Zijn baasjes waarbij hij u is hebben mijn Hyves pagina gevonden die ik voor onze KNGF geleidehonden had aangemaakt en op die manier zijn ze I contact met mij ouders gekomen, eigenlijk een soort zoektocht naar mij, om me de kans te geven om deze favoriete hond nog een keer te kunnen zien.
Door deze hond heb ik al jaren besloten dat ik later en Witte herder als eigen hond wil hebben. Een vriend van me heeft ook een witte herder thuis en de paar keren dat ik er was dacht ik altijd aan Jino, die witte hond die wij hadden en met die gedachte gaf ik alle aandacht die ik normaal gesproken aan Jino wilde geven aan die hond.
Nou ja om een lang verhaal kort te maken, na een emotionele bui heb ik in het park gezeten en geregeld dat ik lekker zou gaan skypen met mijn zus de volgende dag. Het was echt super tof om mij nichtje en zus weer eens te zien, ook heb ik zelfs nog gesproken met mijn oom en tante uit Noorwegen.
Een paar dagen later e op mij vaders verjaardag heb ik eindelijk mijn vader en moeder weer eens gezien, ik sprak ze regelmatig via de mail en chattend via skype, maar ze echt even zien met de camera deed me goed! Afgelopen weekend heb ik ook met mijn broer geskyped, werd dook wel tijd hihi!
Dus weer even een kleine familiereünie gehad en ze allemaal weer even gezien! Dat had ik echt even nodig.
Ik heb nu mijn 3e weekend in Sydney gehad. Mijn 1e heb ik met het eerste deel gesproken en mijn 2e weekend zou ik met mijn broer skypen, maar doordat ik een onverwacht weekendje ging snowboarden, hebben we het verschoven naar afgelopen zaterdag.
Ja je hoort het goed, ik ben wezen snowboarden in Australië!!!! Vooral mijn paps was denk ik wel verrast, aangezien het zo knudde was gegaan in Oostenrijk en doordat ik daar veels te angstig was geworden. Het was behoorlijk ijzig sneeuw in Oostenrijk waardoor ik ook nu ervoor had gekozen om het te doen, maar alleen met les.
Zo gezegd, zo gedaan om vrijdag 12.00 uur kreeg ik een telefoontje dat ik om 16.00 uur klaar moest zijn en om 17.00 uur de bus zou vertrekken. Dat was even haasten, maar het was me gelukt!
De snowboardlessen gingen stukken beter dan ik had verwacht en hier kreeg ik dan ook snel een stuk meer vertrouwen in de sport, waarvan ik in Oostenrijk nog dacht dat ik het nooit meer zou doen.
Het was dus een heerlijk weekend in de sneeuw. Mt Perisher om precies te zijn. We zijn zelfs nog op het snowreport geweest van 4 juli, ik ben degene vooraan die sneeuw naar iedereen achter me gooit!
Zondag avond rond 00.00 uur waren we terug en een klein taxiritje gehad met een taxi waar een gebruikte condoom in lag, jakkes. Dat was weer een extra verhaal om erbij te vertellen :S.
Zoals jullie wel merken ben ik redelijk druk geweest de afgelopen tijd, met vooral leuke dingen. Het geluk is ook nog eens dat leuke dingen doen en begeleiden mijn werk is. In de eerste week was er een Deens meisje waarmee ik het erg goed kon vinden, die is 1 weekje weg geweest naar het noorden en nu is ze weer terug. Het is een beetje mijn maatje hier, ze heet Marie. Ze is op 11 mei jarig, en misschien is dat ook de reden dat we het goed met elkaar kunnen vinden, we hebben dezelfde humor en ze is ook gewoon lekker spontaan. Er zullen vast nog wel verhalen komen waar we met zijn tweeën de hoofdrol in spelen! ;)

Verder slaap ik in een dorm, dat is een slaapkamer met meerdere mensen. 1 Nederlands meisje Karlijn, die ongeveer gelijktijdig als ik is begonnen met werken hier, 2 Stelletjes en nog een Schots meisje. Hele lieve mensen allemaal. Gisteren met zijn allen gekookt en gegeten, een soort thuis gevoel.

In deze paar weken heb ik alweer zo veel meegemaakt en gezien, ohja gisteren ben ik wezen wandklimmen met een groepje couchsurfers! Dit was ook heel gezellig en het is duidelijk dat mijn spieren het niet meer gewend waren haha. Als het goed is is er woensdag ook een meeting waar vele mensen naartoe gaan, hier wil ik ook nog een keer heen. Het is een wekelijkse meeting dus dat kan altijd nog, maar ja misschien deze woensdag als het mee zit ;).

Lieve mensen het is nu toch tijd voor mij om te gaan slapen het is 23.00 uur en moet morgen om 9.30 uur aan de slag met de Harbour Cruise!
Slaaplekker/goedemorgen of goedemiddag en tot snel!

Liefs Suzanne

• 10 Juli 2012 - 07:32

Monique:

Gefeliciteerd met je baan! Het klinkt echt super leuk!! :D Heel veel plezier nog! :D xxxxx

• 10 Juli 2012 - 18:15

Ineke Van Uitert:

Wat een zware baan heb jij toch daar!
    Heel fijn dat je die hebt gevonden
    Wij, Jan, ik mijn zus en haar man waren afgelopen 9 dagen in Gerlos.
    Bij de familie Eberharter. Prachtig warm en zonnig weer, heel mooi appartement en heel gezellige mensen.
    Heb toen uiteraard aan jou gedacht
    Leuk om je gezellige gebabbel weer te lezen. Heel veel plezier daar en WERK ZE! groetjes
    Ineke