First week New Zealand - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu First week New Zealand - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

First week New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 April 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Welkom in Nieuw Zeeland!!

Auhh Tis wel frisjes hier, een koele bries , maar gelukkig ook zonnig.
Na nog een paar dagen te niesten in Sydney, ging mijn vlucht vanochtend om 9.10 uur richting Nieuw-Zeeland. Op de luchthaven nog mijn laatste berichtje voor Couchsurfing gestuurd en toen het vliegtuig in. Air New Zealand. WAUW, volgens mij was dat een heel nieuw vliegtuig. Voor deze korte 3 uur durende vlucht kregen we eten en daarbij weer een tv in de stoel met afstandbediening. Ik heb heerlijk 2 films gekeken en toen was ik alweer aangekomen in Nieuw-Zeeland. Op de luchthaven nog even mijn mail gecheckt en gelukkig het adres gekregen om te couchsurfen ;). Daar ben ik dus uiteindelijk heen gegaan en daar zit ik nu even te nietsen! Bij het CS adres no9g even mijn bus gecheckt en om 7.25 moest ik op een bepaalde plek zijn, en dus om 6.50 moest ik al de bus hebben vanaf mijn couchsurf adres. Dus weer een heerlijk vroege ochtend!
Vervolgens ben ik vertrokken naar Kaikoura. Onder weg zagen we een hele grote groep dolfijnen, waarvoor de bus even gestopt is zodat we foto's konden maken. Er zaten ook een paar zeeleeuwen vlak onder de stenen waar we stonden! Nou dat is nog eens een goed begin van de reis in Nieuw-Zeeland zeg! Vervolgens waren we rond 1 uur aangekomen in het dorpje, ohh wat heerlijk knus en super mooi was het daar. Even een plekje gezocht waar ik zou kunnen slapen en uiteindelijk heb ik met mijn tentje naast ene riviertje gestaan. Was ook echt een heel mooi plekje om te kamperen. Vervolgens na het opzetten van de tent, ben ik gaan wandelen langs de zee. Een paar uur gewandeld en lekker vaak even gezeten en gewoonweg genoten van het uitzicht. Ik kreeg zowat tranen in mijn ogen van hoe verschrikkelijk mooi het daar was! De rust en stilte, de mooie bergen op de achtergrond en dan de zee. Ja echt genieten!
De volgende ochtend moest ik weer vroeg op, omdat de bus door zou gaan naar Picton en daar vandaan ging de ferry naar Wellington. Dus dat werd de reis om van zuid naar noord te komen. Het weer was erg vies en veel regen.
De boottocht ging snel voorbij, waarschijnlijk ook doordat er gratis wfii aan boord was en ik gewoon lekker een filmpje kon kijken op mijn laptop. Ik had niet veel gezien van de route en de weg die we gevaren hebben, vooral ook door het vieze weer. Dus dat bewaar ik voor de terug weg.
De boot kwam rond 17.30 uur aan in Wellington, toen ben ik ingecheckt in het hostel en heb ik verder niets meer gedaan. Alleen dan avondeten gekookt en ''Oceans thirteen'' op de tv gekeken ;).
Voor de verandering ging de bus de volgende ochtend alweer vroeg weg, dus was het weer vroeg op om naar Taupo te rijden. Het was een langere busreis dan ik had verwacht. In het begin even gestopt en daar was een grote zeehonden kolonie. De grootste van Nieuw-Zeeland. Het waren er echt wel honderden! Erg leuk om ze te zien spelen en zwemmen en jonkies die bij hun moeder drinken.
Verder zijn we bij een soort vogel plek geweest waar ik een Witte Kiwi vogel heb gezien! Jippie! Nu ben ik echt in Nieuw-Zeeland, want nu heb ik de kiwi vogel gezien.
Ook heb ik daar nog een rondje gelopen door het park, maar het weer was nog steeds niet geweldig, dus niet zo heel interessant.
Na weer een tijdje gerende te hebben hadden we een lunch stop, en daar hadden ze ook een klein doolhof! Natuurlijk kon ik het niet laten om het doolhof te doe, dus ik ben lekker voor een paar minuten erin wezen rond zwerven en verkeerd gelopen. Ik voelde me weer helemaal jong worden. Oké ik wet het, ik ben ook nog jong, maar dit was kinderlijk jong! Haha!
Na bij het einde te komen, kwam ik er achter dat er zelfs een kleine kinderboerderij was. Ze hadden twee hele grote dikke vette varkens, die me deden denken aan jaren geleden. Mijn oom en tante hadden een camping waar ze ook zo een vette varken hadden. Ja, op die manier word je regelmatig weer even herinnerd aan dingen die gebeurd zijn en waar ik geweest ben. Eigenlijk heel raar hoeveel herinneringen je opeens kan krijgen door dingen te zien.
Het is maar een fractie van een seconde, maar toch zijn het belangrijke herinneringen :D.
Nadat ik me dus met veel plezier heb vermaakt in de kinderboerderij en het kleine speeltuintje zijn we weer verder gereden en aangekomen in Taupo. Ik ben even aar de supermarkt gegaan end daarna werd ik weer door het busje opgehaald om naar een Hot spring te gaan.
Eigenlijk dus een heet water bad in het midden van de natuur. De meeste van mijn bus waren niet meegekomen, maar er was ook een andere bus en daarmee ben ik toen dus opgetrokken. Als eerst liepen we langs de rivier en de bedoeling was dat we eerst in de koude rivier sprongen en dan uitkwamen bij het warme gedeelte.
Natuurlijk deed ik wel mee en dook ik in het water van de rotsen af! Dat was verfrissend zeg haha.
Er was 1 vrouwtje die een beetje angst had dus in het begin had 1 van de buschauffeurs haar meegenomen. Even later nam een Duitse man tv over die ook bij me in de groep zat. Ik zag al dat hij geen geweldige zwemmer was en dat de vrouw redelijk in paniek begon te raken, waardoor ik automatisch al meer naar hun toe ging zwemmen,. Mochten ze mijn hulp nodig hebben, ben ik in de buurt en kan ik helpen. Niet veel later vroeg de Duitse man of ik kon komen helpen, verrassend! De vrouw wilde zelf even proberen te zwemmen, dus ik zwom naast haar en liet haar even haar gang gaan, waarop ze niet veel later om hulp vroeg. Ik had haar nu over genomen en ze wilde graag naar de rivier uit. Het was een behoorlijk stevige stroming, maar ik heb met zo veel mogelijk kracht gezwommen en haar naar de kant gebracht. Ook 1 van de chauffeurs zwom mee om evt. te helpen.
Ze was erg blij om aan de kant te zijn en bedankte me. Ik wilde met haar mee lopen terug, maar ze stond erop dat ik het laatste stukje van de rivier ook moest doen, anders zou ze het zichzelf nooit vergeven en zou ze zich te schuldig voelen.
Dus uiteindelijk had ik toch maar besloten om nog even het water in te duiken en op die manier het laatste stukje naar het warme gedeelte te zwemmen. Het meest aparte vind ik eigenlijk dat het voor mij zo vanzelfsprekend is om erbij te gaan zwemmen en te hulp te schieten, en ik zou verwachten dat iedereen dat zou doen. Het verbaasde me eigenlijk hoe weinig mensen zo in elkaar zaten, of misschien hadden ze zelf ook wel angst, maar wilden ze dat niet laten blijken. Dat kan natuurlijk ook. Toch ben ik dan maar weer blij dat ik heb kunnen helpen, ook al stelde het amper iets voor.
Daarna heb ik heerlijk genoten van het warme water, een soort ontspannen bad! Ja, volop genieten.
Avonds in het hostel even een douche genomen en toen zijn we met die groep nog een drankje gaan doen. We sloten af in de disco naast mijn hostel en daar met een Amerikaanse, 2 Duitse en een ander Nederlands meisje lekker gek gedaan. Beetje gedanst en gewoon gelachen.
Toen werd het wel tijd om naar bed te te gaan, want jullie raden het nooit: min bus zou om 7.40 uur vertrekken de volgende ochtend. Dit was dus een korte nacht maar wel met veel lol.
Ik kon voorin de bus zitten, en zag op die manier de mooie omgeving. We hadden een anderhalf uur pauze in Tauranga en daar was een kleine vulkaan aan de rand waar je naar de top kon lopen of er omheen. Ik wilde natuurlijk wel het uitzicht van de top zien, dus ik ging op weg naar boven. Ik kwam er een oudere man tegen en heb toen een stukje met hem gewandeld en geklets. Hij vertelde me het verhaal over hoe hij in Nieuw-Zeeland terecht was gekomen, aangezien hij officieel uit Engeland kwam. Hij kon niet helemaal naar de top, omdat dat te vermoeiend was voor hem. Dus het laatste stukje heb ik weer alleen gelopen en aangekomen bij de top, as ik blij dat ik ervoor gekozen had om die wandeling van 45 min. naar boven gemaakt te hebben. Het uitzicht was schitterend (voor de verandering) en gelukkig was het ook nog eens zonnig. We hebben nog een korte pauze gehad bij een hangbrug en daar vandaan doorgereden naar Auckland. Auckland is gewoon een grote stad zoals je overal kan vinden, dus niet veel bijzonders. Blij toe dus dat ik de volgende ochtend vroeg weer weg kon. De grote stad is echt niets voor mij. Ik heb ook het gene gedaan waar ik extreem goed in ben: Verdwalen.
Ik moest naar een ander hostel lopen aangezien er een soort peloton zou komen die dag, dus heel veel wegen waren afgesloten. Gelukkig had ik de bus gevonden, wel 10 minuten te laat, maar oké. Ik was niet de enige! Er was nog iemand die na mij kwam, dus daar was ik wel blij mee hihi. Anders was de bus zeer waarschijnlijk al vertrokken geweest.
Daarvandaan zijn we weer een heel stuk de zelfde weg terug gereden. Een korte pauze gemaakt bij een grote fles van een drankje die ze alleen in Nieuw Zeeland hebben. Ik denk dat 't zoiets als Almdudler is, maar daar kom ik nog wel achter een dezer dagen.
Trouwens zodra ik het busje in stapte werd er al hard geroepen: SUUSYYY What are you doing here??!!!
Ja 3 x raden! Nou oké dit was geen gast van me, maar was wel iemand vanuit Australië, die voor ongeveer 1 maand op dezelfde kamer zat als ik.
Uiteindelijk Aangekomen in Rotorua, eerst even gerelaxt op de kamer en vervolgens ben ik een rondje gaan lopen in het parkje en het dorp in. Dat meisje (Charlotte) ging ook me en we hebben dus een beetje gekletst. Maar phoe hee wat stinkt het hier een uur in de wind zeg!! Ja dat is de Zwavel lucht. Vlak naast het hostel is een groot park met een Geothermisch gebied. Dit betekend vele kleine meertjes of gewoonweg ronde gaten of stenen die rookpluimen uitblazen.
Daarbij ook verschillende modderbaden die blubberen. Ja een vreselijke stank hier, en dat hangt ook in het hele dorp Die vieze zwavel lucht.
Ik ben verder lekker op tijd naar bed gegaan en heb heerlijk lang uitgeslapen! Ook is de tijd hier nu een uur terug gegaan, dus heb zelfs een uurtje extra geslapen hihi!
Wat trouwens ook heerlijk was, is da tik voor 2 nachten de kamer helemaal voor mezelf heb gehad. Ik had een eigen balkonnetje, Badkamer en wc. Er zouden 8 man in de kamer kunnen, maar er was gewoonweg niemand anders! Dus op die manier heb ik ook goed van de rust kunnen genieten!
Nadat ik zo heerlijk had uitgeslapen ben ik met nog een ander meisje uit de bus naar Hell's Gate gegaan. Dit gebied heet zo, vanwege dat het zo dicht bij het centrum van de aarde is. 2,5 km om precies te zijn. Soms in de zomermaanden kunnen stenen plotseling in brand komen te staan! Verder stikt het er van de borrelende modder baden en meertjes. Hier kregen we een rondleiding van een Maori ongeveer 1 uur lang.
Op een gegeven moment had hij een paar rotsachtige steentjes in zijn handen, en vroeg wie zijn proefkonijn wilde zijn. Aangezien we maar met 6 man waren, stelde ik me wel open om het proefkonijn te zijn.
Ik kreeg die soort keistenen in mijn handen, en moest ze met mijn handen gaan kneden. Wat was dat verschrikkelijk apart zeg! Het begon eerst als klei aan de voelen, en toen opeens kwam er allemaal vocht uit en was het echt een soort modder!
De Maori zei dat 't goed voor de huid was, dus da tik het op mijn gezicht mocht smeren. Haha, natuurlijk doe ik dat dan ook en liep ik de volgende paar minuten met een modder masker. El heer raar was hoe snel het weer opdroogde zodra je het niet meer ging kneden. Toen kwamen we ook aan bij een klein normaal water straaltje waarin ik mijn gezicht kon wassen.
Zo hé wat was mijn gezicht opeens zacht en glad!! Een gratis gezichtsmaskertje, ja was lachen.
Vervolgens was er ook nog een ander modderpoel waar we onze handen in konden smeren met modder, en daarna weer schoon maken. Dus vanaf toen voelden ook mijn armen weer heerlijk zacht aan!
In het hele park waren zo veel verschillende dingen om te zien, 1 gedeelte was groen, met een warm water waterval. Bijna overal in dat gebied was het water warm! Daarom vond ik het ook extreem raar dat er opeens 1 klein gedeelte alleen maar koud water had
Tot slot hadden we nog geboekt voor de Sulphur Spa, die aan het park vast zat.
Volgens mij hebben ze niet goed op onze ticket gekeken, want ze wezen ons eerst naar het modderbad gebracht, waar we toen voor 20 minuutjes in hebben gezeten. Daarna gingen we door naar het Sulphur bad, om ook daar nog even onze lichamen in te baden. Dus jullie raden het wel, mijn hele lichaam was schoon en zacht toen ik eruit kwam!
Ik moet wel zeggen dat mijn badkleding nu nog steeds stink naar de zwavelgassen, dus die moet ik maar even goed gaan schoon boenen!
We waren rond een uur of 5 weer aangekomen in het hostel, en heb die avond nog even met andere mensen zitten kletsen, avond eten gekookt en weer mijn bed in gedoken.
Vandaag is mijn laatste dag in Rotorua, en heb weer een wandeling gemaakt door het park naast het hostel. Dit keer kwam ik op een plek terecht met een onwijs groot meer, waarboven rook hing en met de wind gaf dat hele mooie beelden op.
Eigenlijk is het allemaal zo onrealistisch, rook uit stenen, warm water, een heel groot meer waar stoom vanaf komt vanwege de warmte van het water. Je kon diepe kuilen zien erin en ondiepe stukken. Maar oh wat was dat een waanzinnig gezicht. Hoe de stoom over het water heen verplaatste met de wind.
Uiteindelijk op de terugweg richting het hostel kwam ik nog een voetenbad tegen. Gewoon een verwarm thermisch bad waar je met je voeten in kon zitten!
Natuurlijk heb ik daar ook nog even gezeten.
Deze paar dagen ook weer erg mooi weer gehad, Nu begint het iets koeler te worden met een koud briesje en wat meer wolken, maar nog steeds meer zon en geen regen
! Dus zolang het zo blijft heb ik er geen problemen mee!

Dus lieve mensen, dat is dus mijn 1e week hier in Nieuw Zeeland!

Nog 3 weken hier en anderhalve week in Amerika en dan op 12 mei met Moederdag ben ik in Nederland!

Een dikke knuffel en tot snel allemaal!!
Groetjes Suzanne

• 08 April 2013 - 11:14

Ineke Van Uitert:

He bofkont

wat fijn dat je nu nog alleen maar hoeft te genieten van al het moois dat er te zien is op de wereld
    nog heel veel plezier en hopenlijk mooi weer.

groetjes
    Ineke

• 08 April 2013 - 17:01

Monique`:

Haaaaaaaaajj suus!

Wat een leuk verhaal weer!
    Geniet nog lekker even van je reis! En ik blijf je verhalen volgen hoor! Ik reageer alleen niet op allemaal! *schaam schaam*

Dikke kus uit een zonnig Nederland! <3

• 09 April 2013 - 18:59

Alten:

Veel plezier. We volgen mee. Geniet er van. Prachtig.
    Lidy en Ed