Laatste verslagvan mijn Wereldreis - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Laatste verslagvan mijn Wereldreis - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Laatste verslagvan mijn Wereldreis

Door: Suzanne de Waard

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

11 Mei 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

Gegroet allemaal!

Daar schrijf ik dan, op dit moment zelfs nog vanaf de luchthaven in San Francisco. Het is ongelofelijk, maar ik ben nu al langer op de luchthaven in de VS dan dat ik op de luchthaven in Auckland was!
Hoezo??? Ten eerste door de paspoort controle.... alleen hier op wachten duurde zo een anderhalf tot bijna 2 uur..... Gelukkig ging het daarna erg snel en ook ben ik amper gecontroleerd.
Vervolgens door gegaan naar de autohuur. Ook hier stond een lange wachtrij, wat zo een 45 minuten duurde. Eindelijk was ik bij de balie, waar ik het geweldige nieuws kreeg dat er nog een zogenaamde wachtrij was. Dit hield in dat er auto's zijn overboekt.
Ik kan gegarandeerd zeggen dat dankzij mijn meditatiecursus en mijn ervaring in het reiswereldje ik weet hoe frustrerend het kan zijn om mensen daarover in te lichten. Ik ben toch aan het wachten, waarom zou ik moeilijk gaan doen, die mensen kunnen er niets aan doen toch?!
Nou ja ik ben nu dus nog aan het wachten en er bestaat een mogelijkheid dat ik een betere auto krijg, waar ik natuurlijk wel een beetje op hoop nu.
Ik wacht wel geduldig af en zie wel wat voor auto ik krijg en wat hun oplossing voor dit probleem is. Geen zin om me op te winden, boos te maken, er kan toch niets aan veranderd worden op t ogenblik. Het enige jammere is da tik nu minder tijd heb om in San Francisco zelf door te brengen, maar ik heb morgen ook nog, dus ik zie de stad hoe dan ook!
Na in totaal nog eens 45 min. wachten kreeg ik ein-de-lijk de gegevens van de auto die in de garage beneden stond. Ik had gereserveerd voor een Ford Focus of gelijkwaardig, maar ik kreeg een Toyota Corola! Diep rood, super nieuw (was ongeveer 6400 miles mee gereden) en hij rook zelfs nog helemaal nieuw! Ik kan je zeggen dat ik tot nu toe dagelijks nieuwe snufjes ontdek.
Maar hoe dan ook, rond 16.30 uur kon ik eindelijk onderweg naar mijn couchsurf adres. Jullie kennen me al dus 3 x raden wat er gebeurde.........
Ja inderdaad! Ik was weer eens verdwaald! Ik had de routebeschrijving op mijn laptop staan, maar de batterij was leeg. Gelukkig had ik het adres wel opgeschreven, maar ja ik had zijn telefoonnummer niet en ik had nog geen Amerikaans nummer. Uiteindelijk heb ik zo een 20 (of meer) rondes gereden en tot slot kwam ik om 20.30 uur aan. Ik had tussendoor wel even een stop gemaakt bij de supermarkt om wat te eten te kopen.
De couchsurf host was tot nu toe de beste die ik ooit gehad heb!! eerst hebben we in de avond heel veel zitten kletsen, en was hij al heel hulpvol met opzoeken van bestemmingen en routebeschrijvingen. Ook had hij nog een GPS systeem die hij niet meer gebruikte (lang leve moderne telefoons) en die mocht ik voor de hele reis meenemen! Dat zal me een hoop verdwalingen besparen hopelijk! Die avond nog een film gekeken en rond 12 uur gaan slapen.
De volgende ochtend ben ik eerst naar de Wallmart gegaan om een mobieltje te halen. Ja het is goedkoper om een mobiel te kopen met prepaid simkaart, dan alleen een simkaart. Vervolgens terug gegaan naar het huis waar trouwens ook nog 2 andere couchsurfers waren. Met hun zou ik naar de Golden gate Bridge gaan. Eerst moesten we nog iemand anders ophalen. Helaas liep dit allemaal in de war, dus uiteindelijk heb ik het stelletje afgezet en ben ik zelf naar de Golden Gate Bridge gereden. Daar heb ik een wandeling gemaakt, heel hoop foto's en ben toen ook over de brug heen gelopen. Heen en terug!
Op het moment dat ik voor de brug ging zitten dacht ik bij mezelf: Zit ik nou een film te kijken? Is dit echt waar? Zit ik hier echt? Ben ik echt in San Francisco? Sta ik hier nou echt vlakbij de wereldberoemde brug? Ik wist het wel, maar realiseer me nog steeds niet dat ik opeens in Amerika zit. Daarbij kon ik ook Alcatraz zien. Het eiland met de gevangenis.

Ahh ik zie de vraag al komen: Hoe is het om opeens weer rechts te rijden?!
Ja erg wennen! Gelukkig gaat het me erg goed af, opeens op 5-baans wegen rijden, aan de rechterkant. Het meeste wennen is de richtingaanwijzer!!! Ik heb volgens mij wel 10 keer de ruitenwissers aangezet i.p.v. de richtingsaanwijzers! Tot nu toe heb ik 2 keer gehad dat ik bijna compleet naar de verkeerde kant mijn linkerbocht nam. Nee natuurlijk wel naar links, maar dan naar links links en niet links rechts..... Duidelijk heah?? haha!

In ieder geval, nadat ik bij de brug ben geweest, reed ik naar Fort Point, een uitzichtpunt op de brug. Super! Toen besloot ik een beetje terug te rijden richting het huis van de couchsurfhost. Na zo een 20 min file kreeg ik een telefoontje van hem, hij bleek vlakbij te zijn dus ik pikte hem op. Gelijk ook contact gezocht met het Franse stelletje en die ook opgehaald met het 3e persoon erbij. Op die manier zijn we langs de pier naar Fishermans Wharf gereden en de auto in de parkeergarage gezet. Even wat chocola tasting gedaan, wat een verschrikkelijk lekkere chocola was dat zeg! 1 was heel erg apart: Donker, zout, karamel chocola. Het eerste proef je het zout, daarna de karamel en dan de donkere chocola! Zonder t zout was beter, maar erg leuk om zout chocola geproefd te hebben natuurlijk. Vervolgens zijn we door gelopen naar Lombard street. Een hele steile straat, waar films opgenomen zijn met een geweldig uitzicht. Bovenaan zagen we ook dat trammetje dat je ook zo vaak in films ziet, die kruiste het pad van de straat. Op de weg terug genoten we van de zonsondergang bij de bergen met de Golden Gate Bridge ervoor. Wel van ver af, maar een onweerstaanbaar gezicht!!
Daarvandaan zijn we terug gelopen naar de auto en naar Heights & Ashberry street (of zoiets) gereden. Een soort daklozen hippie joint straat...... Mensen die vragen of je een joint wil en of je er een hebt om weg te geven. Ik voelde me daar totaal niet op mijn gemak, en liep met gebalde vuisten in mijn zakken. Ontzettend blij was ik toen we terug in de auto zaten. Ik heb het niet tegen de anderen gezegd, maar ik voelde me daar echt heel erg onprettig. Op de terugweg zijn we naar een restaurantje gegaan en heb ik ook de host getrakteerd op eten. Vervolgens terug naar huis en gaan slapen, want om 5 uur sochtens ging de wekker en om 5.30 uur ben ik begonnen met rijden richting Yellowstone. Ik had gepland om het in 2 dagen te doen, maar vanwege verkeer ben ik zo vroeg vertrokken dat ik in 1 keer doorgereden ben naar Idaho Falls. Hier heb ik weer een couch geregeld e gelukkig was ik ook 1 dag eerder welkom. Ik dacht dat het 20.30 uur was, maar er is 1 uur tijdsverschil, dus eigenlijk was t al 21.30 uur dat ik aankwam! Hier heb ik nog een wijntje gedronken met de artiest. Hij speelt piano, gitaar en saxofoon, daarbij schildert hij ook nog. Het appartementje is niet het schoonste ooit, maar hallo, t is een oude man en niet bepaalt een type die ervan houdt. Er hangt een wierrook lucht en loopt een kat rond. Als je binnen komt heb je een klein halletje, bank recht voor je, alle instrumenten staan in de kamer gepropt, een tafel met een schildersezel en een schilderijtje erop. Overal kleding, snoeren, en muziekinstallaties, Een heel ouderwetse radio! De lamp vind ik echt het origineelste ooit!!! Met keukenrol in elkaar gevouwen, waardoor het gewoon werkelijk op een designerlamp lijkt! Creatief is hij zeker!
Nog een tijdje met hem zitten kletsen....

Natuurlijk was het een lange reis. Ik zou het heel makkelijk bij het bovenstaand verhaal kunnen laten, maar dat zou zonde zijn als ik jullie niet vertel over de kleine zandtornado's, verrassende omgevingen, Dingen die ik ontdekt heb in de auto en natuurlijk dat ik aangehouden ben door de politie......
Natuurlijk overbrug ik zo verschrikkelijk veel afstand dat er mega veel verschillende omgevingen zijn. Op de ene plek rij ik lans rotsen met bomen, dan door besneeuwde gebergte, vervolgens droogte/woestijnachtig idee, dan opeens een mars gebied, dan bij een rivier, ga maar door! Vooral in Nevada heb ik een heel hoop minitornados gezien, die veel zand omhoog stuifeden. De een groter dan de ander. Op een gegeven moment kwam er een redelijk grote recht voor mijn neus op het weilandje tevoorschijn! Erg indrukwekkend!
Ik zal door gaan met het minst interessante, dan zijn jullie daar vanaf ;). Wat heb ik ontdekt aan de auto? Hij heeft een bluetooth apart erin dat ik met mijn mobiel kan verbinden en zo draadloze gesprekken kan voeren. Er is een audiodraadje waarmee ik mijn eigen muziek kan draaien. Ik heb Cruisecontrol ← daar kwam ik na bijna de hele dag proberen heuvel op en heuvel af 75 miles per uur te rijden. Helaas kwam ik daar dus eigenlijk te laat achter.... Aangezien ik lekker aan t rijden was en niet echt door had hoe hard ik ging.
Opeens zie ik een politiewagen met zwaailichten ver van achter aan komen rijden, dus ik verminderde mijn snelheid.
Toen hij achter me zat, bleef hij maar achter me rijden met de zwaailichten aan..... Hij laat niet zo iets in beeld zien (wat we in NL wel hebben) dat ik naar de kant moest, dus ik reed rustig door hopend dat hij me voorbij zou gaan. Dit was niet het geval. Op een gegeven moment zie ik hem met twee handen naar de kant wijzen... OH HELP!!! Ik zag nergens een afrit en wist dus niet waar ik hem precies moest neer zetten, dus ik reed nog een stuk door, na nog een halve min. ongeveer zo gereden te hebben dacht ik, ik zie nergens een afrit ik parkeer hem gewoon naast de snelweg.
Ik heb volgens mij nog nooit zo veel angst gehad, ik had werkelijk trillende benen, ik ben nog nooit van mijn leven aangehouden door politie!!!!!
Daarbij was ik niet zeker of ik moest uitstappen of blijven zitten, hij was uitgestapt maar bleef bij zijn auto staan, waarop ik voorzichtig uit de auto stapte.
Hij vroeg: Kom je hier vandaan?? Ik natuurlijk NEE! ''waar kom je dan vandaan?'' Uhh the Netherlands... en toen was hij gelijk: ohh ok than I understand! Toen liep ik verder naar hem toe (echt mijn benen shakten van hier tot Tokio, blij dat ik niet op de grond viel haha).
Hij wilde natuurlijk weten waarom ik niet gelijk stopte, waarop ik uitlegde dat we in NL zo een ding hebben die zegt: Stop Politie..... Gelukkig begreep hij dat. Vervolgens vroeg hij om mijn rijbewijs, paspoort en papieren van de huurauto. Aangezien hij nu dus al te weten was gekomen da tik toerist ben. Hij zei dat ik even moest wachten en hij liep terug naar zijn auto.
Eigen schuld van me natuurlijk dat ik ook wat te hard had gereden, dus ik vermoedde natuurlijk dat ik een boete zou krijgen.
Hij kwam terug met mijn papieren na zo een 5 minuten en zei dat ik niet meer zo snel moest rijden. Ook legde hij op een vriendelijke manier uit dat als politie met zwaailichten achter je rijdt, je gelijk naar de kant moet gaan en moet stoppen. Volgens mij is dit ook wel een verhaal voor hem dat hij aan vele zal vertellen: een toerist die gewoon doorreed. Het leek net alsof hij een achtervolging deed! Haha yeahah ik ben achtervolgd door de Amerikaanse politie! Was wel een mooie aflevering geweest voor 1 van die programma's haha! Vervolgens begon hij me allerlei vragen te stellen waarom ik alleen op reis was en hoe ik het voor elkaar gekregen had om een Toyota Corolla voor 60 dollar per dag (incl. verz en jongerentoeslag) te krijgen en allerlei vragen over mijn reis en wat voor werk ik deed Enzo. Dus uiteindelijk heb ik nog zo een 15 min met hem aan de kant staan kletsen! Phoe hee, je zou mijn hart moeten voelen op dat moment, die ging als een gek tekeer! Blij dat ik geen boete heb gekregen, laten we maar zeggen goede karma!!
Daarna kwam ik er dus achter dat ik cruisecontrol had en dat maakte het een stuk makkelijker om niet te hard te gaan rijden.
Dat was me een avontuur wel! Mijn eerste aanhouden van de politie en dan gelijk in Amerika!!! Het kan natuurlijk niet op een normale manier gebeuren bij me heah?! Op dat moment was het niet grappig, maar nu kan ik er erg hard om lachen! Vooral omdat iemand zei dat 't helemaal fout was om uit te stappen hahaha!
Nou ja dat zijn tot nu toe al een hoop belevenissen in een erg korte tijd!

In ieder geval heb ik dus een nachtje geslapen in Idaho Falls. Het zijn niet alleen watervallen die er zijn, maar 't is een echt dorpje ja! Die ochtend ben ik wel even naar de (om eer te zijn) totaal niet interessante waterval te kijken. Nou ja ik ben er geweest, laten we het daarbij houden.
Na nog zo een 3 uur in de auto gezeten te hebben kwam mijn droom van jaren lang uit! Met een snotneus, en verkouden/vermoeide kop ging ik het Info- centrum binnen om mijn nationaal park ticket te kopen. Ohh man! Yellowstone park!!!!! Ik had letterlijk tranen in mijn ogen! Zodra ik in de auto zat heb ik even heerlijk mijn tranen laten rollen van blijdschap! Zelfs nu komen ze weer terug! Dat moment da tik daar voor het bord stond van Yellowstone park, was werkelijk zo ongelofelijk uniek, mooi, onbeschrijfelijk en een droom die op dat moment uit kwam. IK HEB EHT GEDAAN! HET IS ME GELUKT! MIJN DOEL VAN MIJN REIS IS NU VOLDAAN! IK BEN ER! YES! WAUWW!! HOE IS DIT MOGELIJK?! IK BEN ER ECHT! IK STA IN HET WERELDBEROEMDE YELLOWSTONEPARK!
Het beste van alles is dat ik 1 dag eerder aankwam dan wat ik officieel gepland had, met andere woorden heb ik 1 hele dag extra in het Yellowstone park gehad!
Het was behoorlijk fris, en ik ben naar het noordelijke gedeelte gereden en heb daar voor 1 nacht een kampeerplekje geboekt, waar ik mijn tentje opgezet heb.
Deze dag was zo uniek, de omgeving had wat weg van Rotorua in Nieuw-Zeeland, ook overal rook dat uit de grond kwam. Toch waren hier zo veel meer kleuren van de stenen en het contrast was uniek. Op de bergen lagen sneeuw en daar vlak naast zie je kokend water!
Ik heb een paar korte wandelingen gemaakt, en heb geen lange wandeling gedaan. Dit i.v.m. berengevaar.... Ja gevaar voor beren!! Het was een berengevarlijke tijd. Lol. Ze zijn allemaal net uit de winterslaap en dus op zoek naar eten. Dit betekende ook dat ik niets in mijn tent mocht doen qua eten, drinken en zelfs tandpasta of bodylotionetjes. Dat lokt de beren allemaal. Ik moest het allemaal opsluiten in de auto.
Ik reed die dag echt naar alle plekken van het noorden dat geopend was. (sommige wegen waren gesloten vanwege het winterseizoen). Wat een boel wilde beesten waren er zeg! Ik heb Bizons, herten, antilopes, elanden en zelfs 1 beer gezien. Dat op 1 middag/avond. Vooral enorm veel bizons die de weg blokkeerden. Ik heb geloof ik wel 7 keer stil moeten staan vanwege die beesten.
Op een gegeven ogenblik waren er 3 antilopes achter de auto aan het oversteken en een stuk of 6 Bizons voor de auto, ik was geblokkeerd door overstekend wild. Ook een unieke ervaring. Natuurlijk normaal als koeien of zo oversteken, maar antilopes en bizons? Die beesten zijn oerdom joh! Op een gegeven moment was er een groepje bizons en die dachten: hmmm deze weg loopt wel erg comfortabel, later we hier gewoon blijven lopen in plaats van over te steken? En natuurlijk niet langs onze auto's nee voor de auto om het extra snel te laten gaan! Haha, wat een gekkigheid toch, was een erg grappige belevenis.
Rond het avonduur heb ik een broodje pindakaas gegeten en ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan. Ik was behoorlijk moe van alle indrukken en emoties die dag. De volgende ochtend was ik rond 6 uur alweer wakker en had verschrikkelijk slecht geslapen vanwege de kou. Het was dik onder het vriespunt en mijn tent was letterlijk bevroren. Als ik een krabber bij me had gehad, zou ik die gebruikt moeten hebben. Ik had de auto maar even opgewarmd en op die manier het ijs van de ramen gehaald.
Vervolgens ben ik naar het zuidelijke gedeelte gereden, dit was grotendeels wel open gelukkig. Ik kwam terecht bij mega mooie watervallen in een soort canyon of kraterachtig gebied, waarbij er rook uit sommige stukjes van de wanden kwam, veel verschillende kleuren op de rotsen vanwege de lava/rook/gassen ect en op een paar plekjes zelfs borrelend water bij de uitgang van de waterval. Vervolgens verder dor gereden waar ik op een bepaalde plek zo een 10 auto's geparkeerd zag, met heel veel mensen die een camera hadden gericht op iets.
Ik parkeerde de auto ook, stapte uit en vroeg wat er was Er bleek een wolf te zitten! Helaas was de batterij van mijn camera leeg, dus geen foto kunnen nemen. Ik kon hem met het blote oog zien! Was echt super tof! Een van de mensen die het me vertelde had ook een soort verrekijker, waardoor ik de wolf nog beter had gezien. Het was een zwarte Alfa man, roedel 12 blah blah blah, dingen die me verder niets zeiden. Maar dus veel geluk gehad om die te zien! Terwijl we daar stonden kwam er nog een auto aan en vroeg of we een beer zagen. Toen we zeiden: nee een wolf, reageerde ze oh oké, want zo ene 25 Miles hier vandaan is er een grizzly beer te zien! Waarop ik natuurlijk reageerde, ohh stoer, oké dan is dat mijn volgende bestemming!
Nog geen 5 Miles verder waren er weer een hoop auto's, waarop ik dacht ohh misschien is het hier al?! Nee toch niet het waren 3 otters die aan de rand zaten. Weer geen foto, vanwege mijn lege batterij. Ik heb wel foto's geprobeerd te maken met mijn mobiel, maar die zijn zo wazig is erg moeilijk te zien wat 't is. Daarna dus nog weer een stuk door gereden naar de volgende plek waar vele mensen stonden met camera's. En ja hoor daar was de beer! Ik denk dat hij zo een 60 meter bij ons vandaan was, behoorlijk dichtbij dus!
Met al deze dieren heb ik dus onwijs veel geluk gehad dat ik ze heb gezien. Toen kwam ik bij een groot meer aan, het raarste hiervan was dat hij grotendeels bevroren was, maar op sommige plekken een soort rondje gesmolten was. Dit komt natuurlijk ook weer door de heten bronnen die eronder liggen, op die manier was het dus heel duidelijk welke meertjes warm water hebben, en welke niet. Vervolgens ben ik naar de kampeerplek voor die nacht gereden, waardoor ik een groot deel van dezelfde weg terug moest rijden. Hier heb ik mijn tentje op gezet en de batterij van mijn camera in de oplader gedaan bij het toilet gebouw. Natuurlijk kan ik dat niet zomaar onbewaakt achter laten, dus heb ik voor ongeveer een uurtje een boekje gelezen in het zonnetje. Op dat moment kwam er nog een man naar me toe. Hij was een kampeer host, dus volgens mij zoiets wat Oom Hans en Tante Geery (ja jullie!!) doen! Dus daar dacht ik gelijk aan!
Hij heeft mee heerlijk bang gemaakt voor de beren..... Je zou het ook goed voorbereidt, kunnen noemen, maar het heeft mij nachtmerries bezorgd.
Toch heb ik dankzij hem gezorgd dat ik een fluitje had, mocht er iets aan de hand zijn, kan je fluiten en dat word als noodsignaal gezien hier. Een aangezien hun campervan redelijk dichtbij mijn tent was scheelde dat ook weer.
Vervolgens heb ik mijn batterij van mijn camera gepakt en ben ik weer in de auto gestapt om de rest van het zuidelijke rondje te zien.
Eerst weer bij verschillende plekken gestopt waar je een kleinere ronde kon wandelen. Vele kleine kraters, en bubbelende baden en rook uit het niets. Bij de eerste waren er twee heren die plotseling zeiden: Hello Madam, How are you today?? Ik reageerde lachend, aangezien het grappig over kwam en ik zei im perfect! Thank you!
Bij de 2 ronde kwamen we elkaar weer tegen, waarop ik ik al voor ze me zag zei: Hello gentleman, how are you today? Ze keken op en moesten lachen. Uiteindelijk reed ik door naar de ''old Faithfull'' dit is ene geiser die elk anderhalf uur ''spuugt''. Ik weet even niet hoe ik het in normaal Nederlands kan zeggen haha. Ik heb daar eerst een rondje gelopen, en aangezien ik zo extreem veel mensen zag zitten dacht ik: hmm misschien gaat de geiser zo spugen, laat ik ook maar even gaan zitten. Het grappigste was da tik werkelijk geen idee had over wanneer en hoe vaak de geiser het deed. Toen ik zat was er iemand die zei: oh over 3 minuten ongeveer moet hij het gaan doen. Waardoor ik toen wel nieuwsgierig was geworden en vroeg hoe vaak hij ging en hoe laat het dus verwacht werd. Daar bleek dus dat hij maar 1 x in het anderhalf uur kwam. Dus dat had ik even goed getimed!
Natuurlijk kwam ik de 2 heren daar ook weer tegen waarop we gewoon allemaal even moesten lachen. Na nog zo een 5 minuten gewacht te hebben begon de geiser te ontploffen, denk rond de 8 meter hoog. Heel raar dat er zo een fontein uit de grond kan komen met heet water dat het extreem stoomt eromheen.
Het duurde ook zo een 10 minuten. Natuurlijk was het maar een kort moment dat hij op zijn hoogst was, maar dat maakt niet zo veel uit. Het gaat om het idee.
Daarna ben ik nog naar 1 andere plek toe gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik die plek mooier en unieker vond dan de vorige geiser. Ik zag in de verte een kleine geiser, maar zodra ik er liep ontplofte hij niet meer, dus ben ik door gaan lopen in het rondje er omheen en in de verte zag ik het weer gebeuren. Daarop besloot ik om er naartoe terug te lopen en van dichtbij nog een keer de uitbarsting te bekijken. Het gebeurde ongeveer elke 10 min. Aangezien er niemand anders omheen was maakte het een stuk leuker toen hij weer omhoog schoot en toch op de 5 tot misschien 6 meter hoogte was!
Toen was het aleer rond ene uur of 7 en besloot ik terug te gaan naar de kampeerplaats en nog een beetje boekje te lezen en broodje te eten. Die nacht werd ik rond 1 uur wakker omdat ik naar de WC moest, maar in kon mijn zaklamp niet vinden. Uit angst voor beren ben ik dus maar in mijn tent blijven liggen e geprobeerd dom verder te slapen. Natuurlijk werd ik waker nadat ik een nachtmerrie had dat ik omsingeld werd door beren die me achtervolgend..... Erg lekker als je zo extreem nodig naar de wc moet.... waarschijnlijk was mijn zaklamp dan in mijn tas, die ik in de achterbak heb gezet samen met al het eten.
Ik opende de klep met de sleutel, rende de tent uit om te kijken of ik hem kon vinden en toen realiseerde ik me: HELP! Beren komen op de geur van eten af en al mijn eten staat ik de klep! Ik geef hun nu de geur van eten! Ahhh klep dicht!!! Vervolgens snel naar de toilet gerend en dat luchtte gelukkig wel extreem op. Maar toen moest ik nog terug in mijn tent zien te komen.
Ik had dit keer de deur open gedaan van de auto en ben als eerst snel naar de auto gerend en ben erin gaan zitten. Deuren snel op slot en koplampen even aan gedaan, om op die manier te kijken voor beren. Natuurlijk staat de auto maar naar 1 kant toe gericht dus achter me kon ik nog niets zien, en dat was de plek waar mijn tent stond en waar het bos is, dus waar de beren evt. vandaan zouden kunnen komen. In een moedig moment ben ik uit de auto gestapt en super snel naar mijn tent gerend en de rits dicht gedaan. Gekropen in mijn slaapzak en toch weer eventjes in slaap gevallen. Op een een of andere manier had ik nu een droom dat ik achtervolgd werd door haaien, interessant. Maar ja ook werd ik dit keer weer redelijk vroeg wakker. Gelukkig was het al licht buiten dus kon ik mijn tent opruimen en weer in de auto stappen om mijn weg te vervolgen naar 1e planning, Salt Lake City. Aangezien ik al zo vroeg vertrok zou dat betekend hebben dat ik er al om 12.00 uur zou zijn en dat vond ik toch wel zonde van mijn tijd. Dus had ik op het laatste moment toch maar besloten om in 1 keer door te rijden naar de Grand Canyon. Je hebt een Noord gedeelte en Zuid gedeelte en ik had al van meerdere mensen gehoord dat Noord beter is dan Zuid, dus daar wild eik ook naartoe gaan. De GPS zei da tik er rond 18.00 uur zou aankomen, dus daar rekende ik op. Hij had ook helemaal gelijk...... Het enige probleem was dat dit noorder gedeelte tot 12 mei gesloten is vanwege het winterseizoen...... Dit betekende dat het nog zo een 2,5 uur was om naar het zuidelijke kant te komen. Ik wilde er gewoon zijn dus besloot om nog verder door te rijden. (Weer batterij van camera leeg helaas) het was een mooie rit, ik ben de Colorado rivier overgestoken op een brug en dit gebied was echt woestijn. Het was rond de 30 graden Celsius en ik zag een paar cactussen in bloei! Dat is de 1e keer in mijn leven dat ik ze in bloei met bloemen heb gezien. Ook was de zonsondergang gigantisch mooi met de belichting op de klif. Het grootste gedeelte da tik nu reed was tussen het noordenrim en zuiderrim in. Dus eigenlijk totaal in de kloof van de Grand Canyon. Naderhand ben ik erg blij da tik deze weg heb genomen en dit op die manier gezien heb, dat was een compleet ander beeld dan mijn terugweg en stukken mooier en beter.
Rond 21.00 uur kwam ik in de buurt maar ik was zo kapot dat ik het niet verstandig vond om ook nog maar 1 mile verder te rijden! Er was een tankstation waar ik de auto had neergezet naast een andere auto waarin iemand lag te slapen en nog ene vrachtwagen die zijn dutje deed.
Ik ben in slaap gevallen en heb heerlijk geslapen in vergelijking met de vorige twee nachten! Dat had ik natuurlijk ook wel nodig!
Toen rond 6 uur op of 7 uur, wist het niet zeker met het tijdsverschil. Ik had 2 klokken die 6 uur zeiden en 2 klokken die 7 uur zeiden. In ieder geval ben ik naar de Grand Canyon gereden waar de entre wonder boven wonder open was, maar niemand die er zat om een ticket te kopen. Er stond een bordje: We are closed, but enjoy your visit!
Nou dat is even mooi meegenomen! Ik moet vaker vroeg op staan haha!
Nog steeds was mijn batterij leeg dus ik baalde als een stekker met het idee da tik geen foto's zou kunnen maken van de Grand Canyon. Ook mijn mobiel had geen batterij meer, dus dat zou echt zo vervelend zijn! Ik ben eerst naar een toilet gebouw gegaan, waar ik me even heb opgefrist en omgekleed. Geen stopcontact...hmmm. Vervolgens doorgelopen en mijn 1e blik gezet op de Grand Canyon! Ik dacht dat Uluru in Australië al zo bijzonder was, maar dat was echt totaal NIETS in vergelijking met de Grand Canyon! Vooral omdat ik amper een voorstelling had over de Grand Canyon en niet zo extreem veel foto's had gezien wist ik niet wat ik kon verwachten en het was daardoor dubbel zo speciaal.
Gelukkig zijn er vele informatiecentrumpjes, en zodra de 1e open was ben ik naar binnen gegaan voor een plattegrondje en natuurlijk de vraag of ik mijn camera kon opladen. Gelukkig hadden ze een gedeelte waar iedereen stopcontacten kon gebruiken. Ik heb mijn camera aan de lader gedaan en heb nog een beetje in het Grand Canyon krantje gelezen. Hier stond ook in dat er Rangers zijn die op bepaalde uren een praatje deden. Dus even gekeken hoe laat het was en vervolgens gezorgd dat ik om 10.00 uur bij een verzamelplek was om daar mee te lopen voor ongeveer 45 min met een ranger. Het was een groepje van ongeveer 15 man. En hij legde van alles uit over de planten, de hoogteverschillen en daarbij ook het verschil qua temperatuur en natuur. Diep in de Canyon zelf, waar ik gisteren gereden had was het zo een 5 tot 10 graden Celsius warmer dan bovenaan. Hier doen ze alles natuurlijk in Fahrenheit i.p.v. Celsius, maar ja maakt niet zo veel uit. De temperatuur is iets watje voelt en daar hoef je geen nummertje voor te weten. Ook al is het wel grappig om te zeggen dat ik 79 graden buiten heb gelopen :P haha.
Hoe dan ook, ben ik na dat praatje eerder rond gereden en op verschillende plekken uitgestapt om ene korte wandeling te maken en natuurlijk foto's. Want nu was mijn camera opgeladen en was dat mogelijk!
Vervolgens ben ik naar het uiterste gedeelte gegaan waar je alleen met een shuttlebusje kon komen. Ier vandaan ging er een wandeling helemaal naar beneden. Het zou een wandeling tussen de 2 en 4 uur moeten zijn, maar aangezien ik geen goede schoenen aan had, geen eten bij me had en ook nog eens mijn camera in de auto had laten liggen, besloot ik zo een 20 min. naar beneden te wandelen en daar heb ik een tijdje gezeten. Blij toe, want alle mensen die omhoog kwamen waren totaal uitgeput! Na een tijdje genoten te hebben, besloot ik terug naar boven te lopen waar ik een ouder stel tegen kwam. Ik vroeg of alles goed ging, waarop de man nee reageerde. Het was een erg steile helling op en natuurlijk laat ik hun dan niet zomaar achter als ik hoor van die man dat het niet goed ging met hem. De rest van de route omhoog ben ik met hun mee gelopen, en stelde hun ook gerust door te zeggen da tik een fluitje bij me had in geval van nood, kan ik er op blazen en weten ze dat er hulp nodig is. Sowieso zou ik dan natuurlijk ook omhoog kunnen sprinten om wee tik veel wat te regelen. Gelukkig ging het allemaal goed en hebben we zonder problemen (alleen wat extra's pauze die ik stiekem ook wel lekker vond) boven aan gekomen.
Daar heb ik afscheid van hun genomen en ben ik zelf nog door gelopen naar de volgende bushalte. Het weer begon een beetje te betrekken en precies op het moment dat het begon te hagelen, was ik aangekomen bij de volgende bushalte en kwam de bus eraan.
Toen weer 20 min. gezeten en uiteindelijk kwam ik weer aan bij de parkeerplaats waar mijn auto geparkeerd stond.
Vervolgens heb ik nog tig verschillende uitkijkpunten gezien, waar ik er bij 1 weer heerlijk ben gaan zitten om van het uitzicht te genieten. Hierop zei een andere vrouw Oh in wens dat ik dat ook kon doen! Maar ja ze was met een busreis mee, dus die tijd kreeg ze niet.
Uiteindelijk ging ik op een plek staan waar je normaal gesproken een mooie zonsondergang kan zien. Helaas was het dit keer zo bewolkt en regenachtig dat het dit keer niet het geval was. Ik stuurde even een berichtje naar mijn Couchsurf host in Vegas of het beter zou zin als ik de volgende ochtend aan kwam of deze avond/nacht. Zijn reactie was deze nacht nog, met andere woorden ik ben die nacht door gereden naar Las Vegas. Man wat een vies weer, veel hagel, sneeuw en regen. Uiteindelijk dichter bij Vegas komend zag ik vanaf ongeveer 75 km verte al dat de lucht achter een paar bergen verlicht werd. En toen ik erg dichtbij mijn plaats van bestemming was ree ik over een berg heen en na die berg zag ik overal lampjes en opeens een 4-baans weg. Ik verbleef in Noord Las Vegas, erg rustig en super mooi uitzicht. Er was een andere couchsurfer die nog op was, maar mijn host lag al op bed, aangezien hij vroeg in de ochtend moest werken.
Die volgende dag werd ik rond 9 uur wakker, heb ik heerlijk een douche genomen (was wel nodig
) en heb ik verder een tijdje op de pc gezeten. Rond een uur of 1 besloot ik de auto in te stappen om even door het centrum van de stad te gaan rijden. Dit was u al erg indrukwekkend. Toch was ik extreem vermoeid van alle afgelopen dagen en ben dus niet de auto uitgestapt en ben toen weer terug gegaan naar het adres van mn host. Er kwam een andere jongen thuis, Jake genaamd, uiteindelijk heb ik meer met hem geklets en gesproken, dan met David de officiële host zelf.
Ik had eten klaar gemaakt en hij had al gezegd dat hij op het dak zat, dus natuurlijk was ik daar wel erg nieuwsgierig naar. Ik ging de trap op, en daar was een heel mooi terrasje bovenop het dak met uitzicht op las Vegas! Je kon zelf ''the Strip'' zien, wat echt super mooi was met de zonsondergang.
Ik wilde die avond eigenlijk nog even de stad in gaan, om natuurlijk Las Vegas by Night te zien en daarbij om een keertje een Casino in te gaan.
Toch kwam daar niets van terecht vanaf het moment dat de couchsurfhost thuis kwam.
Hij pakte zijn gitaar en begon te spelen, waarbij Jake de andere jongen zijn viool pakte en op die manier hebben we de hele avond gezongen en zij hebben hun instrumenten gespeeld! Aan het einde van de avond had David zijn reptiel (soort slangachtige hagedis agtig beest) tevoorschijn gehaald en die heb ik toen nog even op mijn schoot gehad.
Het was ontzettend gezellig! David had al aangeboden dat ik langer kon blijven als ik wilde, dus ik had besloten om nog maar een dagje te blijven.
De volgende dag heerlijk goed uitgeslapen tot 10 uur! Oh wat kan dat ook lekker zijn zeg!
Later op de dag ben ik weer het centrum in gegaan, heb ik de auto geparkeerd
(wat daar gratis is :O) en ben ik gaan wandelen.
1 ding wat ook in miss congeniality is een grote boot die zint in 1 van de laatste scenes zag ik opeens voor mijn neus! Verder ben ik het M&M huis in gegaan en o de 3e verdieping was er een 3D film die afgespeeld werd en gratis was. Ik heb daar dus heerlijk van een 10min filmpje plezier gehad.
Alles daar is zo groot en het is ook erg goed voor je zelfverzekerdheid..... Wat vele Amerikanen zeggen is: Hey Beauty, of hey babe! Ja erg leuk om te horen haha!
Verder was er ergens waar ik $50 gratis speeltegoed kreeg in Casino Royaal, en op die manier heb ik dus lekker even in een Casino gezeten om te gokken. Ja dat mag natuurlijk niet ontbreken als je in Las Vegas bent toch?
Niets gewonnen natuurlijk, maar toch was het wel even plezier hebben. Na veel wandelen besloot ik terug te aan naar de auto. Hier liep ik door een groot winkelcentrum, waar ik plotseling een H&M tegen kwam! Met grote glittereden lichten werd H & M vertoond en het zag er super luxe uit! Ik heb er dus even een foto van gemaakt met mij erbij en voor mijn grote zus op haar facebook gezet ;
).
Daarna kwam ik aan bij de garage. 3 x raden wat hier gebeurde. Ja inderdaad......... Ik zou mezelf niet zijn als ik NIET zou verdwalen! Ik stond natuurlijk in het verkeerde gebouw, waardoor ik eerst 5 rondjes heb gelopen voordat ik door had dat er nog een gebouw naast degene stond waar ik de auto aan het zoeken was.
Met de auto naar mijn host gereden even iets gegeten en toen wilde ik toch nog even Vegas in de avond zien, dat is ook het gene wat je zo veel op tv ziet enzo.
Als eerst reed ik naar het '' welcome to Las Vegas'' bord toe, aangezien ik die nog niet had gevonden en Jake me verteld had waar die was, zou ik hem nu moeten vinden. Dit keer lukte me het gelukkig ook wel en ik heb er geparkeerd om even mee op de foto te gaan. Er werden trouwfoto's genomen en nou ja sorry, ik ga geen 3 uur wachten totdat alle trouwfoto's klaar zijn, dus ik ben er even gaan staan en ging op die manier met het bord op de foto!
Weer de auto in gegaan en toen de hele Strip afgereden terug richting mijn host.
Oh mannn wat een lichten en reclames, er moeten wel honderden auto ongelukken daar geburen want je word werkelijk aan alle kanten afgeleid door filmpjes, lichten en toen ik langs de boot reed, begon die te zinken met vuurwerk! Het grote geluk was dat ik bijna elke keer rood stoplicht had, dus tijd had om te kijken en foto's + filmpje te maken. Ja ik vond het echt super tof en dit was ook een erg geslaagde dag. De volgende dag weer een beetje uitgeslapen en tot mijn verrassing was Jake er, hij zou naar zijn werk zijn, maar had blijkbaar vrij gekregen.
Het is wel erg grappig want vanaf de eerste avond hebben we gedag gezegd met het idee dat we elkaar iet meer zouden zien en uiteindelijk hebben we elkaar daarna nog zo een 5 keer gezien en afscheid genomen! Hilarisch! Zelfs dat ik weg wilde rijden naar Los Angeles, bleek het dat mijn mobiel nog binnen lag, dus toen moest ik zelfs weer naar binnen en hebben we nog een keer afscheid genomen haha!
Vervolgens ben ik naar LA gereden waar ik als eerst een pauze heb gehad bij het huis van de televisieserie ''Charmed''. Volgens de serie staat het huis in San Francisco, maar dit is dus niet het geval, hij staat in Los Angeles.
Hier heb ik nog even met de buurman staan kletsen en die vertelde me allerlei dingen die veranderd zijn in het huis. Ze hebben namelijk niet het echte interieur gebruikt. Het hele interieur is nagebouwd op de set en wat vergroot. Er zijn wel een aantal afleveringen die ze hier gefilmd hebben, vooral in de straat zelf. Het was erg leuk om even met die man te kletsen, en hij heeft dan ook een fotootje gemaakt van mij met het huis. Voor de mensen die de serie niet kennen, de hele straat staat vol met Victoriaanse huizen. Erg sfeervol en mooie huizen zijn het!
Daarna ben ik even naar de ''walk of fame'' gereden. Auto geparkeerd even rond gelopen en weer snel in de auto gestapt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet prettig voel hier in LA. Het is zeker weten niet een stad waar ik zou willen wonen of voor hele lange tijd wil blijven. Misschien komt dat ook een beetje door de buurt hier.
In ieder geval heb ik over de walk of Fame gelopen en heb ik het Hollywood ding op de berg gezien.
Ik moet eerlijk zijn dat ik verder ook niet perse iets wil zien van de stad hier. Het idee dat ik in Los Angeles ben is natuurlijk wel vet, maar daar blijft het grotendeels bij.
Wat trouwens wel heel erg grappig is, ik kreeg een sms'je van Bas! Gefeliciteerd met je verjaardag, want voor ons ben je lekker al jarig!!!
Dit bericht las ik om 16.00 uur middags op 10 mei! Heel raar, maar wel ontzettend lief!
Morgen dit tijdstip zit ik in het vliegtuig en ben ik onderweg terug naar huis, dat zal mijn kortste verjaardag ooit zijn.
En hier zit ik dan, op Los Angeles Airport.... Heb vanochtend nog smsje van mijn broer en ouders gehad om me te feliciteren, wat een grote lach op mijn gezicht tevoorschijn toverde.
Toch moet ik zeggen dat ik het verjaardagsgevoel totaal niet te pakken heb, en het tot nu toe de saaiste verjaardag ooit is.....
Ik heb mijn boek uitgelezen en ben daarna mijn tas netjes gaan inpakken en vervolgens naar de luchthaven gegaan. Over ongeveer anderhalf uur gaan we boarden. Gelukkig heb ik wel een plekje bij het raam. Waarschijnlijk word het diner redelijk snel geserveerd op t vliegtuig, nou dan neem ik er een lekker wijntje bij! Om op die manier (met al m'n vrienden) mijn verjaardag te vieren.
Op dit moment loop ik over van emoties. Ik voel me triest omdat mijn reis er nu echt op zit, ik voel me triest omdat ik op mijn eigen verjaardag alleen op een luchthaven zit, maar daarbij ben ik extreem blij voor alles wat ik heb mogen beleven in het afgelopen jaar en 4 maanden tijd! Ook ben ik nog blijer dat er zo veel tijdsverschil is met NL, dat het lijkt alsof ik nu nog 29 uur te gaan heb voordat ik iedereen eindelijk weer kan zien, terwijl het in werkelijkheid maar 20 uur is!
Hoor mij no... MAAR! Het stelt echt niets voor in vergelijking met 16 maanden! Ook ben ik heel erg blij dat ik eindelijk mijn nichtje ga zien, daar ben ik ook heel erg gespannen voor eigenlijk, want natuurlijk zal ze me niet herkennen.
Pfffff hoe zal het zijn om opeens terug in Nederland te zijn? Ik heb namelijk het gevoel dat er zo veel is veranderd, terwijl ik voorheen juist na mijn reizen het idee had dat alles hetzelfde was gebleven. Ja aangename spanning. Ik hoop nu maar gewoon dat de tijd extreem snel ga, ik goed in slaap ga vallen in het vliegtuig en dat ik snel in Nederland ben!!

Hoe dan ook heb ik nog een nieuwtje (voor de meesten). Aangezien ik heb gehoord dat de banenmarkt niet geweldig is in Nederland, ben ik al wezen solliciteren voor werken op een Cruise schip. Tegen al mijn verwachtingen in heb ik ondertussen 3 sollicitatie gesprekken gehad waaronder 2 op Skype en 1 telefonisch voor 1 bepaald bedrijf. En ze hebben me ongeveer anderhalve week geleden gemeld dat ik ben aangenomen!!!!
een paar dagen geleden ontving ik het spannende bericht dat ik op 10 Juni as mee ga op een 12-daagse cruise vanaf Barcelona! Voor het werken op een cruise moet je wel aan extreem veel regels voldoen, je werkt 7 dagen per week voor 6 maanden lang. Daarbij heb ik 25 verschillende bestanden ontvangen met sommigen meer dan 25 pagina's die ik allemaal moet doorlezen, onderteken, invullen en onderzoeken die ik moet laten doen.
Het is een hoop voorbereiding en werk, maar dan krijg ik ook een toffe job, waarbij ik toch rond blijf reizen. Na 6 maanden op een schip te werken, krijg ik 2 maanden vrij thuis, waar ik nu al naar uit kijk! Hahaha. Nou ik hou dus niet van stil zitten en dit is het bewijs er van. Met andere woorden: Geen nood mensen er blijven nog steeds blogs van me komen! Het zullen er weliswaar een hoop minder zijn, aangezien de meeste weken er ongeveer hetzelfde uit zullen zien, maar ja dingen beleven is een van mijn specialiteiten!

Nou alle lieve en trouwe lezers, dit is dan mijn eerste en laatste verslag vanuit Amerika. En mijn allerlaatste verslag van mijn wereldreis.


Om even op een rijtje te zetten dingen die mij het meeste bijgebleven zijn van mijn reis die ik heb gedaan!
Chinese muur beklommen
6-Daagse oerwoud trekking gedaan in Thailand
In een kooi geweest met Tijgers in Thailand
Met haaien gesnorkeld op Ko Tao Thailand
Voor de eerste keer naar een echte vulkaan geweest in Indonesië
Vele wilde apen gezien in Indonesië
Een gratis busreis door Singapore gemaakt en verder genoten van de grootste luchthaven ter wereld in Singapore
Great Ocean Road, Uluru en Fraser Island gezien in Australië samen met Eveline
Skydive gemaakt vanaf een helikopter!
Super lachwekkende busreis gehad in Nieuw-Zeeland
Mooiste natuur omgeving ooit gezien in Nieuw-Zeeland
Over de Golden Gate Bridge gelopen in San Francisco USA
EINDELIJK NAAR HET YELLOWSTONE PARK GEGAAN! :D in USA
De Grand Canyon bezocht
Gegokt in een casino in Las Vegas
Over de Walk of Fame gelopen in Los Angeles.

Nou als dat geen super mooie wereldreis was dan weet ik het ook niet meer!
In ieder geval bedankt voor het lezen van al mijn verhalen, wie weet tot ziens in Nederland de komende maand en anders tot ooit!!!

Een hele dikke warme knuffel,

Suzanne de Waard

  • 12 Mei 2013 - 00:53

    Ineke Van Uitert:

    Hoi Suzanne, HARTELIJK GEFELICITEERD!
    Als ik dit schrijf ben je voor onze tijd al niet meer jarig 0.50 uur zondag 12 mei
    over pakweg 19 uur ben j dan op Schiphol als ik het goed heb begrepen van je pa en ma
    Wat een weerzien zal dat zijn. Heel veel plezier de komen dagen met je familie.
    Het is wel de bedoeling dat ik je een keer ontmoet voor dat je weer op reis bent.
    Daar bellen we wel over.
    Liefs
    Ineke

  • 12 Mei 2013 - 01:13

    Elma:

    hartstikke leukom ook dit laatste verslag van je te lezen Suzanne! Opnieuw zijn je verhalen een feest van herkenning en ik realiseer me maar weer eens hoe bevoorrecht ik ben dat ik ook al zo veel moois van de wereld heb mogen zien! Je moet ook echt eens naar Afrika. Daar heb je ook machtig beestenspul.
    Ik verheug me erop je in Heerhugowaard te mogen begroeten. Lekker bijkletsen!

    Tot ziens en bedankt voor al je leuke verslagen.

    Groetjes vast,

    Elma

  • 12 Mei 2013 - 22:47

    Henk K:

    wat een leuk en boeiend verhaal /verslag om te lezen wat heb jij veel meegemaakt!

  • 13 Mei 2013 - 23:29

    Petra:

    Suzanne, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ik heb ook van je laatste reisverslag genoten en denk dat jij nog heel lang zal nagenieten van
    deze waanzinnige reis. Fijn dat je weer even lekker thuis bent!
    Laat je een beetje verwennen en ik zie je gauw en hoop nog wat verhalen te horen en foto's
    te zien.
    Groetjes Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 148159

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: