Weer een paar dagen voorbij! - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Weer een paar dagen voorbij! - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Weer een paar dagen voorbij!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

11 Februari 2016 | Noorwegen, Tromsø

ZO mijn lieve dames en heren,

De tijd vliegt voorbij! Dindag ben ik na nog een beetje gezeten te hebben, Tromso bij daglicht gaan verkennen.
Na mijn vorig verslag ben ik dus lekker het dorp wezen verkennen bij daglicht.
Zo mooi dat je hier aan het water zit met bergen overal eromheen. Ik heb veel rond gelopen en ook over de grote brug heen. Voor de eerste keer getest met de Go-Pro en selfiestick! Verder redelijk op tijd terug gegaan naar het hostel waar ik officieel ben uitgecheckt voor vandaag, omdat ik deze nacht in een tent in de natuur ga slapen bij een Husky kennel. Plek vol met Husky's! IK ben ontzettend benieuwd. Ik ga vanavond een tocht maken en morgen ook overdag! En daarbij zit er vanavond ook eten bij, waarbij ik een stukje rendier ga proeven. Dus ik ben benieuwd. NU nog even onderuit op de bank, naar de radio luisteren en een beetje luieren, want zeer waarschijnlijk word het weer een latertje.

Dit bovenstaande had ik getypt toen ik aan het uitrusten/ban liggen was wat hier onder staat beschreven;).

Ik heb een heerlijke wandeling gemaakt en over de brug heen, genoten van de sneeuw en het begon zelf een beetje op te klaren begin van de middag.
Rond een uur of half 3 was ik weer even terug in het hostel. Uitrusten en op de bank liggen/zitten. En in de avond moest ik om 18.15 uur bij een hotel klaar staan voor mijn volgend excursie/overnachting! Ik ging naar een Husky camp waarbij meer dan 300 husky's zijn en daarbij dus een tocht met de Husky's in de slee maken! Wow wat een toffe beesten zijn dat zeg! Voordat we echt met de slee vertrokken konden we de honden aaien en gingen we ook naar een gedeelte waar er een Moeder Husky was met puppies. Ohh wat waren die extreem schattig! Ze waren ten nog maar 9 dagen oud en wij hadden het geluk dat ze voor de eerste keer door ''vreemde'' mensen (dus niet de begeleiders) vastgehouden konden worden. En ja hoor, ik was de gelukkige die als eerste gelijk een puppy in mijn handen kreeg. De oogjes begonnen een heel klein beetje open te gaan, maar zijn nog grotendeels dicht. Echt super schattig gewoon!
Vervolgens werden de sleeën klaar gemaakt, en die honden zijn gelijk zo enthousiast. Je ging met twee personen per slee, en dan ging er 1 voorop zitten en de ander achterop staan. Degene die stond was dan de bestuurder en moest remmen en soms mee rennen met de honden om een extra setje te geven. Ik was samen op de slee met Dimitris, een jongen uit Engeland met Griekse roots Hij was daar met twee andere vriendinnen van hem. Ik begon met het sturen, en dat was echt wel onwijs kicken! Het was wel bewolkt, maar dat maakte niet zo heel veel uit want je zag de sneeuw en het dorp in de verte en het was in ieder geval grotendeels droog! Ik bestuurde dus mijn eigen slee met 6 honden! Hoefde eigenlijk niets te doen omdat de honden de andere begeleiders gewoon volgden.
Halverwege de rit gingen we wisselen en kon ik gaan zitten en vooral van het uitzicht genieten.

Nadat de tocht voltooid was werden we naar een Sami tent gebracht. Een soort houten tent, waar mensen vroeger in woonden. Er was een groot hardvuur in het midden om het warm te houden. Hier werd het eten geserveerd. En ja hoor ik kan nu officieel zeggen dat ik rendier gegeten. Het was een rendiersoep. Ik moet eerlijk zeggen, ik vond het niet geweldig, het vlees was echt extreem mals. Ik zat aan tafel met een ouder Engels koppel, waarmee ik gezellig heb zitten kletsen. Blijkbaar had ik indruk op hun gemaakt want toen ik gister in de Tourist Information zat, kwam ik een jongen (Guy) tegen van de Noorderlicht excursie welke vertelde dat hij die mensen ook gesproken had en ze het over mij hadden haha. Trouwens ik moet nog steeds foto's van hem krijgen!

Vervolgens vertrok bijna iedereen met de bus terug naar de stad, maar ik lekker niet! Want ik ging een nacht overnachten in zo een tent, met slapen op rendier vacht (in slaapzak) en eventueel rendiervacht eroverheen. Ik ging nog even zitten met de 3 Engelse eerst in de tent bij het vuur en daarna nog even buiten met heerlijk uitzicht en lekker warm!
Vervolgens terug de tent in te gaan et het idee om te gaan slapen, maar toen raakte in in gesprek met Philip. Een jongen uit Zwitserland die daar met een vriend van hem was.
Uiteindelijk heb ik tot een uur of 2/ half 3 nog met hem zitten kletsen over reizen, van beide avonturen welke we beleefd hadden. Heerlijk om een gesprek er over te hebben en dat het ook zo begrepen word door gelijk soortige avonturen. Hij heeft 3 jaar als militair gewerkt en training voor officier gevolg. Het is daar nog verplicht om in het leger te gaan. Nouaj uiteindelijk eigenlijk dus veel te laat gaan slapen aangezien we om 7.15 uur wakker gemaakt werden. Sowieso heb ik niet de hele nacht door geslapen omdat het opeen erg koud werd toen het vuur uit was. Toen nog naar de toilet gegaan en voor de eerste keer uitgegleden.
Het was spekglad van het ijs, en het was echt een film val! Dat je benen vooruit glijden en je opeen op ej kont op de grond zit! Ik kwam niet meer bij van het lachen! Meer met het idee hoe het eruit gezien zou hebben haha. En gelukkig geen pijn ;).
terug gekomen in de tent had ik een extra laken over mijn slaapzak gedaan en een rendierhuid. Dus ik kan officieel (als enige uit de tent) zeggen dat ik op en onder rendier huis heb geslapen!
De volgende ochtend dus vroeg wakker, en toen eerst ontbeten. Na het ontbijt was het werd tijd om de honden te knuffelen! Jeej!! Wat trouwens ook wel leuk was, dat een paar keer gedurende de avond. Nacht de honden gingen huilen, dus echt zo een wolfen koor idee zeg maar.

Na met de honden geknuffeld te hebben en filmpjes geprobeerd te maken met de go pro(welke helaas niet bepaald goed gelukt zijn snik). Werd het tijd om de groepen te verdelen. Ik wilde graag weer sturen, maar helaas was er dan een oneven aantal en kon dat niet geregeld worden. Dus werd er aan me gevraagd of ik het ook goed zou vinden om te zitten. Nouja ik kan het me voorstellen, en zo aardig als ik nou eenmaal ben, zei ik zonder echt na te denken gelijk OK. Hee dit was weer even een herinnering voor mijzelf, eigenlijk was het helemaal niet oke! Toen werd er gevraagd of er iemand alleen was, waarbij ik wederom als enige mijn hand op stak. Er was een familie met een klein kindje, en die wilde liever met zijn 3en in een slee. Indien dat werd toegestaan zou ik een privéslee krijgen met mijn eigen gids hihi.
Alles gebeurd met een reden..... Dus ook dit! Ik zei gelijk da tik eigenlijk ook wilde sturen, maar dat het oneven was dus dat t daardoor niet kon. Daar had een van de begeleiders die de groep verdeelde wel iets op. De gids van de slee zelf werd er gelijk over geïnformeerd en oke, het was geregeld ik kon de slee besturen! Hoe grappig is dat, de officiële gids zat in de slee en ik mocht hem besturen! Gisteren was het een kleien slee met maar 6 honden. Nu kreeg ik een slee te besturen van 10 honden welke ook nog een grotere slee was! Het leukste was dat onze slee helemaal als laatste was. EN als je achteraan zit, ga je automatisch vaker sneller dan als je bijna vooraan zit. Ohh wat was dat kicken zeg! Ook de zon begon door te breken en de gids zei: eigenlijk wel heel leuk om een keer te zien hoe alle mensen het altijd zien als hij aan het sturen was! Tijdens de rit zei hij ook, dat hij wel vond dat het kouder is om daar gewoont e zitten en rond te kijken. Verder ging hij foto's met mijn camera maken.
Op deze slee had je niet alleen een ijzeren rem, maar ook een van plastic waar je op kon staan. Op een gegeven moment glee ik onderuit, en whahahaha daar hing ik achter de slee die nog steeds werd voortgetrokken. Dat stukje staat ook gefilmd op de GoPro en is echt hilarisch!!
Je hoort me opeens zeggen: Whoops. De gids vraagt of alles ok is, en ik super relaxt terwijl ik er achter hang: uhh eigenlijk niet, en toen hij omkeek zag hij dat ik er achter hing waarbij hij zorgde dat de slee met een extra rem waar hij beschikking over had, toch tot stilstand kon komen en met het commando voor de honden natuurlijk. Zodra ik weer stond en de slee weer kon gaan gingen de honden gelijk met hoge snelheid! Wouw so super kicken! Het ging echt een stuk sneller dan de avond ervoor. Eerder doordat de honden net wakker waren en nog vol energie waren. Zo enthousiast waren ze!
Ook bij de stop om de bestuurder te wisselen, hoefde ik niet te wisselen, dus ik kon echt de hele rit besturen! Zoals ik ik het noem: Goede Karma.
Er zijn ook een aantal professionele foto's gemaakt, daar zitten wel hele mooie foto's tussen, maar sorry, ik ga geen 250 NOK (28 EUR) betalen per digitale foto! IK heb ze nu via een screenshot in het klein verdeeld zodat ik toch die foto's heb. Misschien niet de kwaliteit welke ik zou willen, maar beter iets dan niets.

Na de rit konden we weer honden knuffel. Echt de namen van die honden?! Er was zelfs een hond met de naam seks. En de gids vertaalde sommige namen: Sinasappel, zalm, ect.
Daarna werd het lunchtijd en kregen we weer rendier. Nu zat ik bij de Zwitserse mannen Thomi and Philip waarmee ik dus verder kletsten. Omdat we gister al de soep hadden gekregen kregen we nu een ander gerecht. Ook met rendier,. Dit keer was de rendier gemaakt in een saus met champignon en baco. Met gestampte aardappelen en nog aalbesjes eroverheen. Dit was wel echt heel erg lekker.
Daarna was er nog wat tijd over waarbij ik nog een rondje over het terrein ben gaan lopen en vlak erachter waren ze bezig met het klaar maken van de slee met rendieren. Dus ik heb ook nog een paar rendieren gezien en foto van gemaakt natuurlijk.
Vervolgens ging de bus terug naar het dorp. Aangekomen in het dorp ben ik als eerst naar de tourist information gegaan. Hier even gezeten en internet gecheckt.
Daarna vertrokken richting mijn Couchsurf adres. Ik kwam er rond 14.00 uur aan er was op dat moment volgens mij niemand thuis, dus ik had mijn tas achter gelaten en vervolgens te voet terug richting het dorp. Dat was zo een 3 kwartier/uur aangezien deze plek via een heuvel aan de andere kant zit zegmaar.

De rest word vervolgd, want ben nu lekker aan t kletsen op het couchsurf adressje :P

• 11 Februari 2016 - 22:53

Edalten:

Heerlijk.

• 11 Februari 2016 - 23:20

Tante Lidy:

Supergoed Suzanne. Fantastisch! Geniet nog van deze mooie tocht met onvergetelijke Noorse winterbelevenissen.

• 12 Februari 2016 - 12:08

Elma:

Hoi Suzanne,

Met veel plezier volg ik weer je avonturen! Ik ben op dit moment bezig met het boek "Leef!" van Laura Maaskant. Haar motto is: Leef in het nu en geniet ervan. Dat is jou wel toevertrouwd!
    Om je in de toekomst te kunnen blijven volgen zou ik het erg fijn vinden als je mijn e-mailadres wil wijzigen in het hierboven genoemde. Online gaat er namelijk binnenkort uit!

Groetjes en weer veel plezier verder!

Elma

• 12 Februari 2016 - 12:09

Elma:

Ik weet niet of je het kon zien, dus nog maar even hier voor de zekerheid

• 13 Februari 2016 - 19:12

Geery:

Twee dagen geleden lukte de reactie plaatsen, (het verzenden niet). nog een keer proberen.

Ik zie het al voor me, jij de slee besturen en de kick die je ervan krijgt. Ook al hang je even buiten de boot, pardon slee.
    Wat fantastich dat je het Noorderlicht nu wel heel goed gezien hebt.
    Een fijn slot van deze vakantie. Ik ben benieuwd naar je foto's, op deze site kreeg ik: geen foto's beschikbaar.
    Hartelijke groet en goede terugreis