Eerste dag Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Eerste dag Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Eerste dag Budapest

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

20 April 2016 | Hongarije, Boedapest

De eerste echte hele dag zit er op!

Na dinsdag avond aan te komen werden we door de accomodatie shuttle opgehaald. Het was zo n 40 min. Naar het centrum toe. In de kamer aangekomen hebben we eerst n beetje gerelaxed en spulletjes in de kast gedaan. De kamer is echt heel erg ruim, er is een bad welke toegankelijk is via een gordijn in de kamer. Ook was het helemaal ouderwets ingericht. Echt koningsachtig noem ik het. De eenpersoonsbedden zijn ook behoorlijk groot en relaxed! Er is een tv, een zithoekje, een koelkast. En in de gedeelde ruimte is er ook nog een zithoek met tv en gratis koffie en thee om te drinken. Het mooiste vind ik de grote ramen, met de gordijnen die ok weer op een koninklijke manier hangen. Ik voel me net een prinsesje voor een paar nachten haha. Rond 21.00 uur besloten we om nog ff het guesthouse uit te gaan om alvast wat geld te pinnen. Jaja hier hebben ze geen EUR, maar gebruiken ze de Hongaarse Florint. Met 15.000 florint liep ik over straat. Je voelt je gewoon bijna rijk met van die grote briefjes, terwijl t eigenlijk maar 50 EUR is hahaha.
Toen zij we weer terug naar t guesthouse gegaan en hebben we daar nog n kopje thee gedronken voor het slapen gaan.
Gister ochtend(woensdag) was ik alweer vroeg wakker, rond 8.05 uur.
Daarom lekker nog even blijven liggen, een douche genomen, en aangekleed. Vervolgens naar het restaurantje waar het ontbijt geserveerd word. Ik had een lekkere roerei met wat brood, koffie en jus de orange. Die koffie was wel behoorlijk sterk trouwens!
Na het ontbijt zijn we gelijk vertrokken op verkenning. Het is zo apart hoe alle gebouwen er oud uit zien, maar toch super modern ingericht zijn!
Ook hebben we wel veel geluk met het weer. Het was super zonnig met maar een paar wolkjes aan de lucht!
We waren als eerst naar her Parlements gebouw gelopen, die was maar n kwartiertje bij de guesthouse vandaan. Uiteraard was her hier veel bewaking. Wel grappig dat ik 3 verschillende uniformen om dat gebouw heen heb gezien van de bewakers. Ook twee van die mannetjes die tegelijk naast elkaar liepen in een robot loopje.
Daarna zijn we door gelopen naar de kettingbrug, waar we uiteraard ook overheen gingen. Het was wel heel raar met de wind. Het ene moment stond er super veel koude wind en het volgende moment was het gewoon warm!
Het zicht was zo mooi. We gingen daar dus naar het "buda" gedeelte. Budapest is eigenlijk verdeeld in twee delen en die delen worden gesplitst door het water er tussen. We verblijven in het pest gedeelte.
Het buda gedeelte heeft veel meer heuvels, dus hier begonnen we met een klim naar boven. De Buda castle. Hier hebben we heerlijk rondgelopen en genoten van het uitzicht en de mooie gebouwen. Mijn broer had n klein tente aan geraden die daar ook in de buurt zat. Heel blij dat we hem gevobden hadden, was het toch voor niets geweest. Hij bleek namelijk op dat moment gesloten te zijn. :-(
We zijn toen verder gelopen en kwamen bij een soort marktje waar we n souveniertje gekocht hebben.
Iets verder daar achter, met uitzicht op de Matthius kerk was daar een eettentje. Hier hebben we samen een hongaarse worst op brood gedeelt. Heerlijk was dat zeg! Zittend met gezicht in de zon. Alleen de rugsteun zat super ver naar achter, waardoor ik een paar keer het idee had dat ik van de stoel af viel haha.
Natuurlijk als we zo dichtbij de kerk zijn, moeten we ook wel even naar binnen. Dit was echt een hele mooie kerk. Van binnen en van buiten was er overal kleur en er kwam gewoon een golf van rust over me heen dat we daar waren.
Het was alweer rond 15.00 uur dat we daar naar buiten gingen.
Daarvandaan zijn we een redelijk stuk terug gelopen en kwamen we weer aan bij de kettingbrug. Hier besloten we eerst langs het water te lopen en dan bij de brug erna, pas het water over te steken. We zijn dus niet naar het citadel gegaan, maar hebben hem wel zien liggen.
Het water over en vervolgens door naar de Grote markthallen. Overal eettentjes, souveniertjes en van alles en nogwat kon je hier vinden. Net een zaal van de zwarte markt, alleen dan met twee verdiepingen.
Hier hebben we een taartje gegeten en vervolgens liepen we weer door. Uiteindelijk hadden we de route gepland langs de synagoge. Hier zijn we ook naar binnen gegaan. Dit bleek de grootste synagoge van Europa en de tweede grootste ter wereld. Binnen in de Synachoge waren wel veel schilderingen, maar niets met mensen of iets dergelijks. Ook de lampen waren allemaal ronde bolletjes. Voor mij was het geloof ik de eerste keer dat ik in een synachoge was. Er was nog een klein museum bij, maar doordat die verbouwd werd hing er een vreselijke geur en was t ook niet echt interressant.
Er was een klein pleintje bij wat bleek dat het een massagraf was. 1945.... met fotos dat er allemaal lichamen op elkaar gestapeld waren. Dat gaf toch even een onbehagelijk gevoel daar. Er was ook nog een kleine tuin achter, met een boom van ijzer en elk blaadje had een naam er op staan. Best indrukwekkend allemaal. Tegen die tijd hadden we het wel een beetje gehad, of beter gezegd, onze voeten.... we zijn daarvandaan dus terug naar het guesthouse gelopen langs de St peters Basillica. Nog even wat dingetjes gehaald bij de supermarkt en vervolgens blij om ff te liggen in de kamer. Rond 19.00 toch weer de deur uit gegaan. Eerst naar de Starbucks, want de vriend van mijn broer wilde daar nog een mok voor hebben. De Starbucks zat in een supergroot winkelcentrum, een paar honderd meter bij t guesthouse vandaan. Dit was dan weer mega modern met allerlei internationale brands binnen.
Hier hebben we nog een klein rondje gelopen en daarna hebben we een makkelijke hap genomen bij een eettentje aan de straat. 1 ding was zeker, we konden aan het eind van de dag geen trap meer zien, hahaha.
Terug gekomen in de kamer nog even een bad genomen en relaxed tv gekeken. Vervolgens in slaap gevallen en nu is het weer ochtend en dat betekend de tweede dag! Morgen ochtend gaat het vliegtuig alweer terug, dus we gaan het er lekker van nemen vandaag!

Groetjes Suus