Mijn 1e cruise zit er bijna op! - Reisverslag uit Malta, Malta van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Mijn 1e cruise zit er bijna op! - Reisverslag uit Malta, Malta van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Mijn 1e cruise zit er bijna op!

Door: S De Waard

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

20 Juni 2013 | Malta, Malta

Zondag 16 Juni:

Het voelt alsof ik al eeuwen weg ben! Het is net een week!
Erg moeilijk te bevatten, vooral omdat ik weet dat ik al op veel plekken geweest ben in deze korte tijd. Niet dat ik veel gezien heb vanwege nog steeds de vele trainingen. Over alcohol en drugs policy, Noodgevallen (ja tig noodgevallen trainingen), over Crowd management, dus hoe te gedragen als er mensen in paniek zijn ect.

Voordat ik verder vertel zal ik jullie een idee geven van hoe het schip er uit ziet. Natuurlijk is hij erg groot! Stel je voor, je komt binnen op dek 2, gaat door de detectie poort en vervolg je wandeling met een trap naar boven op dek 3.
Hier vind je de ''shore excursion desk'' (waar ik achter sta), met 4 stuks lift. Schuin ernaast is een soort plein met een aantal luxueuze stoelen, een bar en tegenover de bar de Guest relation desk. Vanuit het midden van het plein loopt er een trap naar dek 4, waar het Casino is. Helemaal aan de voorkant van het schip vind je een theater, van 2 etages. Verder zijn er 16 deks in totaal! Rond de 7 restaurants, een koffiebar, een discotheek, een kinderhoek, een spa, een binnen zwembad, een fitnessruimte, een buitenzwembad, een podium waar glasblazerij voorstellingen gegeven worden, een grasveld (met echt gras!!!) waarop er Jeu de boule, Golf en andere sporten gedaan kan worden, een bioscoopzaal, een conferentie kamer ( 2 stuks), nog een aantal verschillende bars, natuurlijk ook een bibliotheek met boeken in alle talen, medical centrum, een internet ruimte en volgens mij is het dan wel compleet.
Dek 2 is vooral personeels gedeelte. In dit gedeelte hebben we een groot restaurant, een lounge met internet, massage stoelen en wat boeken, een andere bar: Mingles genaamd wat een rookvrije bar is waar je ook een kleine personeels winkel hebt.
Dan hebben we nog een ander kleine bibliotheek waar er computers staan om een nieuwe taal te leren, is er nog een fitness ruimte en verder is er een wasserij aanwezig waar de kleren gewassen kunnen worden. Dus ook voor et personeel is er behoorlijk wat te beleven. Oh er is ook nog een bar waar je wel kan roken, en nog een training/ conferentie kamer.

Op deze manier kunnen jullie wel zien dat de boot onwijs groot is en extreem veel mogelijkheden biedt.
Ik heb het geluk dat ik gebruik mag maken van de fitnessruimte van de gasten, waar het een stuk luxueuzer is.

Verder buiten al mijn trainingen om heb ik gisteren mijn 1e excursie gedaan! Het was een halve dag, waarbij ik mee kon net na de training.
Dit was in Santorini, het Griekse eiland dat voorheen rond was, maar door een vulkaan uitbarsting niet meer rond is. De boot legde aan in de krater en we werden met een kleiner boot opgehaald om te tour te, beginnen. Als eerst naar een wijn proeverij, waar je 3 verschillende soorten wijn kon proeven. Ze waren niet geweldig, maar oke zo een extreme wijnliefhebber ben ik ook niet! Vervolgens reden we via de hoofdstad Fira, door naar Oia (Ia uitgesproken). Dit is het dorpje waar je eigenlijk alle foto's van ziet als je het over Santorini hebt. Ja daar ben ik nu geweest! Het hele dorp is gebouwd op de klif van de vulkaan en heeft een aantal kerkjes met een blauw dak. Ik had meet blauwe daken voorgesteld dan wat het werkelijk was. Er waren weinig autowegen en erg veel trappen in het dorp. De ''vuilniswagen'' was het meest interessant!
Dit was natuurlijk geen wagen, want dat word wel hel erg lastig op alle traptreden, nee mensen dit was een EZEL!! Deze ezel was vol gepakt met vuilniszakken! Natuurlijk heb ik hier een foto van gemaakt.
Daar vandaan zijn we terug gereden naar de hoofdstad Fira, om daar de rest van de paar uur rond te dwalen. Een leuk dorpje met echt het Griekse gevoel! Op dit moment had ik echt een vakantie gevoel, want die sfeer was heerlijk.
Vervolgens ging ik met de kabelbaan naar beneden en ben vanaf daar weer op een bootje gestapt die me terug bracht naar het schip. De rest van de avond gewerkt en daarna nog een drankje gedaan met de manager, assistent manager en een paar collega's, wat ook weer heel gezellig was.

Ik keek al heel erg uit naar vandaag.... De dag dat we naar Turkije gingen, Kusadasi wel te verstaan! Oh wat is Turkije toch een leuk land! Het leek net alsof ik weer even thuis kwam en vele goede herinneringen van Turkije kwamen naar boven gestroomd. Natuurlijk had ik vanochtend eerst training, maar in de middag hadden we afgesproken met de touroperator om te gaan eten. Dit was met Ana mijn kamergenoot en de manager + ass manager en zijn vriendin. Ohh wat heb ik daar verschrikkelijk veels te veel gegeten zeg! Eerst het voorgerecht dat een Turks brood is met allerlei sausjes. Maar aangezien dit via de touroperator was, kregen we er allerlei groentes en extra's bij!
Vervolgens mijn geliefde Lahmacun ← Turkse Pizza. Ik keek hier al zo naar uit om dit te eten, en aangezien ik ernaar gevraagd had, werden er 2 voor mij klaar gemaakt. Ohh wat smaakte dat toch weer extreem goed! Vervolgens nog een bord vol met verschillende soorten kebab en toen ontplofte mijn buik.
Ik zag dingen met : Yeni Raki, wat een drankje was die ik vooral dronk met Melanie en Nicky in Turkije, dus heb daar ook even een foto van gemaakt, die ik straks op facebook ga posten voor de meiden!
Vervolgens gingen we winkelen en het was toch gelijk weer heel duidelijk dat we in Turkije waren, alle mensen die je de winkel in probeerden te krijgen. Ja, ik was werkelijk weer in Turkije en dat is iets wat ik toch niet echt gemist heb hoor.
Wat me het meest verbaasde was dat er extreem veel waren die in het Nederlands tegen me aan begonnen te praten, ik zie er dus wel echt Hollands uit :P. Hahaha! Toch was het vaak het mooiste om binnen te komen in het Turks met : merhaba, als ze dan vragen hoe het gaat en je zegt dat het goed gaat en met jou? In het Turks dan zeggen ze goed en laten ze je verder met rust! Haha dat trucje werkt dus ook nog steeds!
Ik vond het heerlijk om hier weer even te zijn.

Verder toen ik in NL was, zocht mijn zus de gehele tijd voor schoenen voor Kayleigh.... Nou Ing! Mocht je schoenen voor haar willen, geef me de maat en ik neem er 100-den voor je mee! Elke kleur en maat! Van panterprint tot fel paas, tot nike/adidas/balerina's/ slippers/ sportschoenen/ converse ect ze hadden het echt allemaal! Man wat had ik de neiging om allemaal schoentjes te gaan kopen, maarja aangezien ze over 5 maanden waarschijnlijk een andere maat zal hebben, toch maar besloten om niets te kopen.

Nu is het weer avond e heb ik nog een beetje gewerkt. Morgen weer om 7 uur beginnen en in de middag ga ik naar het strand toe! Jippie! Dit keer op het Griekse eiland Mykonos!
Wat een super deluxe leven is dit toch!

Ook ben ik vandaag begonnen aan een Spaanse cursus. Dat gaat via een speciaal programma dat woorden kan herkennen en luistert of je dingen goed uitspreekt. Ik ben blijven hangen bij: Los Hambros Leen.... de mannen lezen vertaald, maar de uitspraak van >leen< is verschrikkelijk, ik heb het meer dan 50 x geprobeerd, langzaam snel op alle mogelijke manieren a tik het uitspreken kan, maar ik kwam er niet doorheen. En het probleem is, je moet het goed uitspreken voordat je door kan gaan naar de volgende stap! Ach morgen of overmorgen of ergens anders in de komende 5 maanden zal het me gaan lukken!
Zo ik ga zo nog even een douche nemen en daarna met Steffie een collega naar Bond evening op dek 14! casino royal! Ben benieuwd van wat ik daar kan verwachten haha. In ieder geval voor nu een warme knuffel!

Dikke kus Suzanne

19 juni

Vandaag is het een ''Zee dag'', met andere woorden: een dag op zee! Hierbij leg je dus iet aan en ben je de hele dag op de boot.
Ook nu weer een training gehad, waarbij ik met een waterslang (speciaal voor blussen) heb gespoten, puur op te weten hoe het voelt igv een noodgeval moet ik dus weten wat te doen in allerlei verschillende situaties waar brand er 1 van is.

Op 17 juni Waren we op het eiland Mykonos. Na de training ben ik met een stel collega's naar het strand gegaan. Heerlijk middagje strand gehad en vervolgens savonds gewerkt e daarna nog naar een georganiseerd personeels feest voor de hele boot gegaan. Het begon pas om een uur of 12, dus het was een korte nacht die nacht. Wel erg veel gelachen en meer nieuwe mensen ontmoet.

Gisteren 18 juni, waren we aangekomen in pireaus, de haven die 20 min bij Athene vandaan ligt. Vanaf 11 uur ben ik met een paar collega's vertrokken en zijn we naar het nieuwe Acropolis museum gegaan. Hierbij hebben ze tijdens het bouwen een stuk van de oude stad ontdekt en dat hebben ze nu blootgelegd. Met andere woorden in het gebouw heb je glas, waarbij als je naar beneden kijkt dus de muren ziet van hoe de stad er vroeger uit zag. Erg leuk en mooi gedaan! Ook de gids die we mee hadden vertelde uitgebreid over alles wat er te zien was in het museum.
Vervolgens gingen we naar de Acropolis zelf. Het was best rustig en ik heb zelfs foto's met mij en geen anderen! Dat is best uniek bij de Acropolis, aangezien het er eigenlijk altijd erg druk is. De stenen waren spek glad, maar toch was het echt weer even genieten met het team!
Ook was het heel erg luk om hier weer door de stad heen te rijden en kleine dingen herkende van de trouwerij die ik daar heb meegemaakt jaren geleden!
Toch had ik het gevoel alsof ik er nog nooit eerder zo bewust geweest was.

Verder nog op de 19e (de zee dag) zijn we in de avond wezen eten in 1 van de luxere restaurants in de boot. Man alles werd tegelijk afgehaald met 5 man, om te zorgen dat werkelijk alle borden op hetzelfde moment van de tafel gingen. Het was echt erg vreemd om zo een etentje mee te maken, maar het had ook wel wat bijzonders! Natuurlijk als personeel zijnde krijg je er een hoop korting, helaas niet gratis dit keer, maarja als je zag hoe veel je te eten kreeg, doen hoefde dat ook niet.
Ik heb hier eerst een champignon cappuccino soep gegeten, vervolgens eendenborst en daarna nog een grand marnier souffle. Het smaakte erg goed.

20 juni is het vandaag en ik ben heerlijk aan het genieten van Malta! Natuurlijk heb ik vanmorgen eerst gewerkt, daarna trainingen gehad, maar gelukkig kan ik nu weer heerlijk van de zon genieten! Ik ben begonnen om door de stad heen te lopen, en echt het is hier zo sfeervol! Ik voel me er helemaal tuis. Kleine straatjes met leuke winkeltjes en boetieks, een marktje en als je op de juiste plek zit heb je een overzicht over de hele haven en de andere kant van de stad. Echt werkelijk heel erg mooi! Ik ben benieuwd naar de verdere natuur op het eiland, maarja het zal nog een tijdje duren voordat ik dat ga zien, aangezien we deze cruise ongeveer 1 keer per anderhalve maand doen. Hierna hebben we 2 keer een cruise de naar Nice, Rome, Solerno, Florance, Venetie, Kroatië en Montenegro gaat. Aangezien ik dan geen trainingen meer hoef te doen zal ik bijna elke dag op excursie gaan, behalve natuurlijk de dagen dat we alleen op zee zitten!

Nou mensen ik ga even kijken om mijn haar te laten knippen en daarna zie ik nog wel!

In ieder geval tot snel!

Groetjes Suzanne!

• 20 Juni 2013 - 18:56

Nele Timmerman:

Super dat je je zo amuseert!! Je hoort toch zo veel verschillende verhalen van mensen die op een cruise werken!

• 20 Juni 2013 - 23:10

Geery:

Hoi Suzanne,

Ja. ja. je vermaakt je weer best. Wat betreft de eilanden in Griekenland waar je geweest bent, daar zal ik met Maria over hebben. Over een paar weken zitten wij zoals je weet ook in Griekenland. Dan wordt Lucas, één van onze kleinzoons in Athene gedoopt.
    Het allerbeste en tot het volgende verslag.
    Groetjes,
    Geery

• 21 Juni 2013 - 11:55

Monique:

Ik vind het nu al leuk klinken allemaal! Leuk hoor! :D Geniet er van meis! Maar moet zeggen heb toch ook wel heel veel zin in onze cupcake party... helemaal nu gezien het weer in NEderland! Regen, onweer, regen, onweer oh en had ik regen al gezegd? ;-) Hihi.

Dikke kus!