De eerste twee dagen in Marokko! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu De eerste twee dagen in Marokko! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

De eerste twee dagen in Marokko!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Maart 2016 | Marokko, Marrakesh

Hallo lieve familie en vrienden,

Het is alweer een maand geleden dat ik in Noorwegen zat, dat betekend dus hoog tijd om weer even weg te gaan! Via vakantieveilingen een hotelverblijf gewonnen in Marrakech! Ja niet de eerste gedachte en lange planning gehad om hier heen te gaan, maarja aangezien ik de enige was die t bod gedaan had, opeens de mogelijkheid gekregen voor een uitstap naar een voor mij onbekende bestemming.
Naar aanleiding van vlucht zoeken uitgekomen op deze data omdat de vlucht gewoon erg goedkoop was.
Gelukkig kon ik bij een oud collega slapen dinsdag op woensdag nacht, want de vlucht vertrok om 6.35 uur al!
Dus uiteindelijk om 4 uur op om met de bus naar de luchthaven te gaan. Op de luchthaven aangekomen ontmoette ik daar mijn reismaatje Nicky!!! Ja zowaar de eerste keer dat ik niet alleen op vakantie ben gegaan. En om eerlijk te zijn ben ik daar vooral met deze bestemming echt heel erg blij mee. Ik had hier niet graag alleen willen zijn.
Zodra we op de luchthaven aan kwamen eerst wachten op een stempeltje zodat we het land binnen konden. Na zo een half uur wachten waren we er door. Doordat we alleen handbagage hadden konden we gelijk naar buiten doorlopen. Gelijk flashback van het werken in Egypte en Turkije. Allemaal mensen met bordjes van hotels die toeristen kwamen ophalen. Ook wij hadden een taxi geregeld dus daarmee reden we naar het hotelletje toe. Daar waren we dan in Marrakech. Voor een moment dat we in de taxi zaten dacht ik: oh mann waar worden we nou heen gebracht. Straatje links straatje rechts, groot paleis (waar je bijna niets van ziet doordat er een muur voor staat) en dan een poortje door, nog n poortje door en dan stopt hij opeens. Een klein straatje met karrtejes en eettentjes ect.
Daar worden we door de taxichauffeur doorverwezen naar een andere man, Ahmed welke ons hartelijk begroet. Het straatje waar het hotel in zit is namelijk niet met de auto te bereiken. Ook hier ging het van links naar rechts en weer rechts dan weer links (gelukkig ook met bordjes met hotelnaam) toch ondanks die bordjes dacht ik wel ff:"waar gaan we terecht komen?"
Aan het eind van get straatje was de deur naar de ingang. Binnen gekomen konden we eerst gaan zitten en kregen we ons eerste kopje muntthee en kregen we een uitleg van de dingen te doen in de omgeving en kaartje met wat er te doen was in de stad.
Doordat het rond 11.30/12.00 was, hadden we redelijk trek en we konden toch nog niet op de kamer voor 13.00 uur. Dus besloten we het dorp in te gaan. Ik had een t-shirt aan met een spijkerbroek en zelfs daarmee werden de opmerkingen om de oren gegooid. Mijn vriendin had een legging aan en die had al snel mijn sjaal om de heup gedaan puur om opmerkingen tegen te gaan. Eerst zijn we een broodje gaan halen bij n tentje, was erg lekker en nodig haha. Toen zijn we onze dwaal excursie in Marrakech begonnen! We liepen door allerlei straatjes heen richting het grote plein. Dit plein blijkt een plek te zijn waar ze vroeger mensen executeerden. Er waren hier mensen met aapjes, slangen bezweerders dat ze met een fluit spelen en de slang er dan op beweegt en opdringerige mensen. Een vrouwtje die henna op de hand wilde doen en gewoon de hand vast pakte en begon bij mn vriendin. Ook waren we wel van mening dat we nog n extra sjaal wilden. En mn vriendin wilde er wel twee. En ha daar begon de onderhandeling. Ze had n maximum voor haarzelf gemaakt voor de twee sjaals en opzich ging dat net even te gemakkelijk dat er daarmee akkoord werd gegaan, maarja toch mooi erbij! En extra bedekking in de hoop op minder opmerkingen en aandachttrekkers. Want ja ook geluidjes maken enzo zijn ze erg goed in. Even later bij een ander standje heb ik ook een sjaal erbij gehaald. 1 om de heup en de ander om de schouders ondanks dat ik n tshirt aan had en ondanks de warmte daar. Op een gegeven moment liepen we weg vanuit de markt zelf naar een overdekte souk. Dus eigenlijk nog steeds allemaal marktkraampjes alleen dan overdekt en krapper op elkaar. Daar even rondgelopen maar toch doordat t zo krap was en de mensen opdringeriger dan (zelfs ik) gewend ben, waren we blij om hier even vandaan te gaan. We liepen richting het nieuwe centrum langs de grote moskee waar er een "tourguide" tegen ons begon te praten. Ik was heel huiverig want dan wilden ze vast geld oid hebben ervoor en daar beginnen we niet aan.... hij zei, nee gratis wij zijn van het ministerie. Het bleek die dag, de dag van de berber te zijn (de lokale bevolking die grotendeels in de bergen wonen en werken) waarbij ze enkel eens in de twee weken in de stad zijn om hun gemaakte spullen te verkopen. Daarbij zou ook de moskee te bezoeken zijn vanaf 16.00 uur. Het was nog te vroeg daarvoor dus zijn we (vraag me niet hoe) naar het nieuwe gedeelte gelopen. Hier was er pizzahut, kfc en de mac. Om te winkelen was er de Zara, en Mango en daar was het dan ook gelukkig een stuk minder last van mannen/opdringerige personen. Ze probeerde je in ieder geval niet de winkel in te sleuren, maar opmerkingen en geluidjes bleven ze toch wel maken. Dat heb je als twee vrouwen samen in zo een land blijkt maar weer.
Ook hier was een markt straatje waar we in gingen. We wilden graag wat water hebben en daardoor gingen we een van de plekjes binnen om dat te vragen. Hij had geen grote fles dus we moesten even wachten. Natuurlijk was er een andere vent die er stond en ons uitnodigde in zijn mini attelier. En de thee werd aangeboden. Ik kreeg een schort om, om te gaan schilderen. Toen begon ik me al een beetje ongemakkelijk te voelen omdat die vent net even te dichtbij stond en ik afstand creëerde met mijn elleboog. Al snel besloten we samen dat we niet gingen blijven wachten tot de thee klaar was. We hadden de fles water al geregeld. Ohja dat was ook wel grappig, de ene gast zei tegen de ander: gamsa wat 5 betekend. En zegt de gast van dat attelier:6 tegen ons. Ik die nog een beetje arabisch kent, kon het niet laten. Maar hij zei net 5 tegen je, niet 6..... toen had die gast t snel veranderd naar 6. Whahaha ik zag een geschrokken gezicht dat ik t wist lol.
Maarja doordat we ons dus niet op ons gemak voelden of beter gezegd zeer ongemakkelijk, zijn we daar snel weg gegaan. Vervolgens ergens op een terrasje gaan zitten om onze voeten wat rust te geven. Het viel ons echt onwijs op dat er een overgrote hoeveelheid was aan mannen en er extreem weinig vrouwen op straat waren.

We wilden naar bepaalde tuinen gaan die waren aangewezen op de kaart door de man in het hotel. Toen we op n splitsing stonden was er een jongen die aan gaf dat t daar die dag gesloten was vanwege de dag van de berber, maar dat er bij de medina wel de berber winkels open waren. Dat raadde hij dan ook aan. Hij was op weg naar huis van zijn werk en uiteindelijk besloot hij om ons er heen te gidsen, omdat zijn huis toch in dezelfde richting was. Als eerst gingen we naar een moskee. Deze was naar 1x per maand toegankelijk voor toeristen en doordat het de dag van de berber was, was dat dus vandaag. In hoe verre dat echt een waar iets is, durf ik niet te zeggen, want er is nergens iets over te vinden op het internet. Maar toch is het leuk om het gevoel te hebben dat we geluk hadden om een moskee in te kunnen. Het ziet er heel anders uit dan in Turkije of Egypte. Hier heb je vierkante minaretten en de gebedsruimte is op stenen buiten en voor de vrouwen in een kleine ruimte/kamer die toegankelijk is via een deur. Het was een kleine moskee, maar wel heel apart en interessant om het te zien en er dus toch in te mogen. Ook op het internet zie je namelijk staan dat niet-moslims niet naar binnen mogen in de moskee's hier.
Dus ik denk wel dat we daar echt geluk mee hebben gehad. Vervolgens werden we geleid naar een winkeltje, ja we hadden het kunnen weten!
Even snel rondgekeken, thee afgewezen en gezorgd dat we er snel weer uit waren in ieder geval. Toen uiteraard met een grote omweg weer richting het hotel gelopen. Doen alsof we niet verdwaald zijn, maar het stiekem wel zijn en gewoon zelfverzekerd op gevoel af gaan en daardoor bij een punt terecht gekomen waar we eerder hadden gelopen en dus goed terug konden komen. Mijn voeten waren voelbaar moe, toch wilden we kijken of we ook bij de grote moskee naar binnen konden. Ik weet niet of we voorbij de ingang gelopen zijn of niet, maar in ieder geval zijn we niet naar binnen gegaan. Het was wel een heel apart gezicht om richting de moskee te lopen, vooral omdat er in de verte bergen op de achtergrond waren met besneeuwde toppen. Wij lopen in 28 graden (volgens de thermometer om 16.38 uur) en in de verte zie je besneeuwde bergtoppen en daarbij een minaret van een moskee. Het klopt gewoon eigenlijk niet, en dat maakt het nou juist zo mooi!
Uiteindelijk terug aangekomen bij het hotel heb ik heerlijk gedouched en daarna even op bed gelegen. Gewoon liggen en even rusten. Oh ja ik was ook nog even naar het dakterras van het hotel gegaan. Met de net ondergegane zon was de lucht mooi oranje, dus daar nog wat foto's van gemaakt. Het viel me wel op dat zodra de zon weg was het gelijk extreem afkoelde. In de ochtend was t gister 8 graden, rond 12.00 was het 20 graden en om 16.30 28 graden! Dus wel een erg groot verschil qua temperatuur.
Nadat we in het hotel gerust hadden voor n paar uurtjes, zijn we terug de stad in gegaan om een hapje te eten. We wilden niet zo ver gaan lopen, omdat we natuurlijk al redelijk duf waren. Als je al vanaf 4 uur op bent en de dag gereist en gelopen, dan wil je niet weer n uur lopen om iets te eten. We besloten naar een restaurantje te gaan waar je op het dak kon eten (en daar zijn er veel van hier). Vanwege dat t best fris was, was er een soort plastic zeil, dus echt mooi uitzicht was het niet. Het eten was niet bijzonder, maar oh wat is het toch gezellig om met iemand te eten in het buitenland zeg! Zo fijn om niet alleen in een restaurantje te zitten maar gewoon een gesprekspartner waarmee je geintjes maakt en gewoon eigenlijk over niets kan praten! Daar zaten we dan, opeens op het dak als restaurant in Marokko! We zitten gewoon in Afrika!
Na te hebben gegeten zijn we terug gegaan naar het hotel en eigenlijk gelijk op bed neer geploft. We lagen er ongeveer 22.00 uur in, wat 23.00 uur Nederlandse tijd was/is. Dus al met al een erg lang en best vermoeiende dag, maar ook heel interessant en zeker een belevenis!

Vanochtend ging de wekken om 7.30 want om 8.00 hadden we get ontbijt. Natuurlijk ook wel benieuwd wat nou een Marrokaans ontbijt is..... nou dit waren allerlei soorten pannenkoeken en stukjes stokbrook met jam of honing en boter. Verse jus de orange erbij en n bak koffie.
Erg zoet ontbijt, tegelijkertijd toch ook wel erg lekker.
Vervolgens tas een beetje klaar gemaakt want we hadden een dagexcursie geboekt om naar de Ourika Valley te gaan in het Atlas gebergte. Daar was ook een kleine waterval waar je in kon zwemmen werd er beweerd.
Dus om 9.00 uur stonden we klaar met 4 andere Nederlanders (ook allemaal hier terecht gekomen door vakantieveilingen trouwens) wat echt super gezellig was en lekker mee kon kletsen!
Op de rit richting de bergen stopte we (natuurlijk) bij een winkeltje. Wij allen hadden er geen zin in en het eerste wat we deden dat we uit stapte, was richting de achterkant lopen zodat je een mooi uitzicht had op de bergen. Die ventjes van de winkel natuurlijk verbaasd van: wat gaan die nou doen?
Toch even een rondje lopen in de winkel en opeens zie ik een spiegel hangen en ik zeg:" WOW DIT IS MOOI!" even een paar seconden stil en vervolgens zeg ik:"Oh wacht! Dat ben ik zelf!" Gelijk iedereen die het hoorde lagen helemaal dubbel. Ik kan er niets aan doen, t floepte er gewoon uit hahaha. Daarna reden we door de bergen in. Een kleine stop om foto's te maken en natuurlijk de opdringerige verkopers te negeren. En toen gingen we door naar een argusolie makers plek. Dit was wel heel interessant hoe ze het maakte en natuurlijk ook de producten. Kookolie, pindakaas en honing die we konden proeven en ook allerlei huidolie met geurtjes erbij waarvan we met meerdere van de vrouwen eentje erg lekker vonden ruilen. Oh wat ben ik hier ook weer blij geweest dat ik een beetje arabisch kon!!!! Een meisje zei tegen degene die moest gaan onderhandelen: gamsin, wat 50 betekend. Dus voor mij duidelijk..... ik ga niet meer dan 50 betalen!
Daar begon het spel van het afdingen, ze begon met 250. Ik begon bij 50 en ik ben bij de 50 gebleven! Ook anderen zeiden 50 voor degene die ze wilde. Nou uiteindelijk dus weg gelopen en we stonden nog een beetje te kletsen bij de entree, opeens komt dat meisje toch naar me toe. 50 ok?
Terug lopend naar de flesjes was het opeens 50 voor degene zonder geur en 70 voor degene met geur. Ik twijfelde maar dat liet ik niet zien en wilde weer weg lopen. Toen pakte ik mijn tevoorschijn, pakte het briefje van 50 en zei: "Voor 50 neem ik hem nu gelijk mee." Je zou haast kunnen zeggen dat ze het geld roken, en het hielp wel! Gelukt! Ook de anderen van de groep keken vol verbazing dat ik t voor 50 voor elkaar had gekregen en daardoor konden zij ze ook makkelijker kopen. De anderen hadden allemaal 2 of 4 flesjes, dus ik met mijn een flesje had gezorgd dat ze nog veel meer flesjes verkocht hadden hahaha. En natuurlijk wel voor een hele goede prijs!!
Na deze stop gingen we door verder de bergen in. Ik zat aan de verkeerde kant in de auto dus de bergen die als uitzicht waren, zaten allemaal aan de andere kant. Natuurlijk wist ik dat we due weg terug ook zouden rijden dus dat ik dan wel aan de mooie kant zou zitten. Onderweg hadden we de volgende stop in een huisje van de berber. Daar kregen we ook een rondleiding en zagen we dus hoe ze daar leven. Ook leuk om gezien te hebben. Vervolgens eindelijk door de echte bergen in en naar de waterval! Het busje werd op een parkeerplaats geparkeerd en daar vandaan gingen we lopen. Trappetjes en stenen omhoog langs allerlei souvenir kraampjes. Het mooiste was de plekjes waar ze drinken verkochten, want dat werd koud gehouden en gemaakt met behulp van het water van de bergen! Dus je zag meerdere 'watervalletjes' ingericht met allemaal flesjes drinken.
Ook zo veel kleur dat ze gebruiken. Zelfs de stoelen zijn alle kleuren van de regenboog! Op een gegeven moment werd t wat steiler en besloot mijn vriendin niet verder te gaan en terug te lopen. De chauffeur ging met haar mee terug en een gids die de bergweg begeleidde die bleef met ons mee gaan. Oh wat vind ik dat klauteren toch leuk!! Zonder bergschoenen was het gelukkig wel te doen, tegelijkertijd had ik wel in mijn hoofd dat het fijn geweest zou zijn als ik ze daar wel aan gehad zou hebben. Gewoon om wat meer grip te hebben. Na het eerste gedeelte klauteren kwamen we aan bij de waterval! Natuurlijk gelijk foto'tjes maken! Ik had mijn badkleding onder mijn gewone kleding, maar voelde al dat t water ijskoud was. Logisch want zo n 500 meter hoger lag er sneeuw......
Toch kon ik het niet helemaal laten en wilde ik gewoon op de foto terwijl ik bij de waterval sta! Dus alleen de broek uit gedaan en zo gek als ik ben, toch het water in gegaan. Ik was een beetje aan t twijvelen, maar een van de dames in de groep zei: ach doe gewoon joh! En nouja ik wilde ook wel, dus vandaar toch erin gegaan. Alleen met mijn benen dus en dat was ook wel koud genoeg!
Even op de foto en daarna er weer uit. Zo dat heb ik ook weer gedaan. Benen afgedroogd, broek weer aan, schoenen aan en verder lopen maar.
We gingen nog verder de berg op en met een steil trappetje naar boven. Niet een klim om aan te raden als je hoogtevrees hebt of slecht ter been bent. Wel was het uitzicht waanzinnig! Ik heb zo extreem genoten van de kleine bergpaadjes, het geweldige uitzicht en de mooie natuur. Ook zo rustgevend na de drukte van de stad gisteren.
De wandeling terug was dus een andere weg dan de heenweg waardoor je op weer andere plekken kwam met waanzinnig uitzicht. Ja, het Atlasgebergte was echt super mooi!
Zodra we terug kwamen bij het busje bleek dat de gids voor de wandeling op de berg nog betaald moest worden, dat was niet verteld aan het begin?! Of überhaupt verteld..... Uiteindelijk hebben we het geregeld, want we praten over een 3,50 per persoon, dus waar doen we eigenlijk moeilijk over?
Vervolgens reden we terug en stopte we bij een restaurant. Hier hebben we heerlijk gegeten, in de zon gezeten en nog meer genoten van het prachtige uitzicht. Moet je je rode bergen voorstellen, met een dorpje tegen de wand aan en daar op de achtergrond witte bergtop.
Bij het voorgerecht zat sla, ik zag op 2 blaadjes gelijk al een dood(of levend) insectje zitten dus de sla niet opgegeten in ieder geval. Verder hoofdgerecht was couscous met kip en nagerecht een soort creme brulee. Was namelijk een menuprijs voor voor-, hoofd-, en nagerecht. Na het eten gingen we terug naar het hotel, het was al rond 16.00 uur en ik geloof dat we om 17.00 terug in het hotel waren. Ik ben gelijk even onder de douche gesprongen en heb daarna nog even op het dakterras gelegen op een ligbedje, tot de zon weg was. Weer koelde het gelijk extreem af zodra de zon onder was gegaan. Dus daarna toch maar naar binnen gegaan en nog even op bed gelegen, begonnen met dit te typen ;-). Toen rond 19.40 naar beneden gegaan en weer met een stel Nederlanders zitten kletsen. Twee welke ook mee waren geweest met de excursie en twee anderen. Rond 20.00 begon het 3-gangen dinner in het hotel. Eerst een salade met echt hele lekkere kaas! Daarna Kip Tahinje (als ik t goed schrijf tenminste), wat dus lekker gekruid was en als toetje thee met een soort zoet pinda honing in bladerdeeg iets. Baklava alleen dan veel meer samengepropte noten met kaneel en veel minder honing. Was extreem zoet, dus het beste te eten met veel water tussendoor en thee.
Na het eten zijn we lekker terug naar de kamer gegaan en nu liggen we heerlijk op bed. Mn vriendin is al in slaap gevallen, terwijl ik dit aan het typen ben. Ik heb mijn laptop niet mee, dus heb dit helemaal op mn mobiel getypt. Volgens mij duurt het wel n stuk langer om zo te typen, maar ik raak er aan gewend dus t valt best mee!
In ieder geval nog een fijne dag/nacht!
Ik ga zo heerlijk slapen!
Liefs Suus

  • 15 Maart 2016 - 17:21

    Ineke Van Uitert:

    Ha die Suus, wat een heerlijk verhaal weer en wat een moed om dat op je telefoon in te typen
    veel plezier!
    Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 148162

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: