Wow ben alweer 1 week in Australie/Melbourne!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Wow ben alweer 1 week in Australie/Melbourne!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Wow ben alweer 1 week in Australie/Melbourne!!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

12 Mei 2012 | Australië, Melbourne

Zo lieve familie, vrienden en andere personen,

Ik ben veilig aangekomen in Melbourne, Australië en ik kan zeggen ik heb een redelijke cultuurshock op het ogenblik.

Zondag 6 mei:
Wat een super vliegtuig had ik, een 3-gangen diner en daarbij had ik 2 stoelen naast me die leeg waren, waardoor ik 3 stoelen in beslag kon nemen om heerlijk op te slapen. Ik was zelfs zo diep aan het slapen dat de steward mij wakker moest maken een aantikken, voor het ontbijtje! Niet veel later kwam ik aan op de luchthaven. Phoe hee wat was het daar verschrikkelijk koud! Aangezien ik in Indonesie mijn jas/dikke vest heb laten liggen bij de beruchte accommodatie-eigenaar op Gilli Air, had ik alleen een trui en mijn sjaal om me warm te houden!
Vervolgens een busje gepakt naar mijn hostel, ingecheckt en nog even wezen slapen, ik was kapot!
Rond 12.30 uur ging ik mijn bed uit en gelijk aan de slag. Nu moet ik echt zo snel mogelijk een baan vinden! Als eerst heb ik gezorgd dat ik een Australisch telefoonnummer heb.
Aangezien ik het nog steeds de hele tijd koud had ben ik ook opzoek gegaan naar een goedkope jas, de goedkoopste en degene die paste was 29 dollar, dus dat is ongeveer 25 euro. Nette prijs uiteindelijk, en het is belangrijk dat ik niet ziek word, aangezien ik echt moet werken nu! Die eerste dag al een beetje de omgeving verkent van het hostel en nog even een beetje rustig aan gedaan en wat sollicitaties via de mail de deur uit gedaan.
Die avond waren er een aantal mensen vanuit UK die me in de keuken uitnodigden. Heb het begin van de avond met hun zitten kletsen en vervolgens ben ik op de bank bij de keuken, naar de tv gaan kijken. Natuurlijk blijkt het dan dat ik naast een Hollander zit, dus heb weer eens wat Nederlands kunnen kletsen.

Maandag 7 mei:
Eerst heb ik uitgeslapen tot ongeveer 11.00 uur en vervolgens gelijk door gegaan naar e bibliotheek, hier heb ik mijn CV een aantal keer geprint en vervolgens ben ik met de tram naar het CBD gegaan. Dit is een centraal gedeelte van Melbourne met veel cafeetjes en restaurantjes werd er gezegd. Hier ben ik vooral bij hotels naar binnen gegaan en bij een paar restaurants. Mijn CV afgegeven en visitekaartjes meegenomen. Sowieso in de bars word er gevraagd of ik een RSA heb, wat dat is?? Responsible Serving of Alcohol. Een eenofander papiertje die je in de provincie Victoria nodig heb om verantwoordelijk en legaal alcohol te mogen schenken. Daarbij heb ik het toeristenvisum en geen Working Holiday Visum, omdat die voor 1 jaar geldig is en je die maar 1 keer in je leven mag aanvragen. Mocht het me hier zo bevallen, dan wil ik de mogenlijkheid hebben om 1 jaar te kunnen blijven. Dit zorgt voor het zoeken naar werk dat het wel lastiger is. Ik moet natuurlijk ook oppassen dat ik niet gepakt word, dan kan ik 3 jaar het land niet meer in. In het begin van de avond kwam ik weer terug in t hostel en kwam ik de Nederlandse jongen: Maurice tegen. Weer even geklets, ik was half bezig met sollicitaties en toen was het ook nog eens gratis pannenkoeken tijd!
We hebben lekker pannenkoeken gegeten met een aantal mensen, ping pong gespeeld en daarna werd het tijd voor Bierpong!
Hoe werkt dit? Je hebt allemaal plastic bekertjes met een laagje bier erin en je moet proberen het pingpong balletje in de bekers te gooien van het andere team.
Zodra je raakt moet dat tem de beker met t balletje leeg drinken, degene die als eerst heeft gezorgd dat alle bekertjes opgedronken zijn is de winnaar. Team Dutchies (Maurice & ik) waren natuurlijk goed bezig en hadden de 1e ronde gewonnen. De 2e ronde moesten we tegen gasten die dat elke week deden, aangezien ze er werken, dus helaas hadden we van hun verloren, maar alsnog een behoorlijk goede score voor mensen die t voor de 1e keer deden haha!
Later die avond ook nog geklets met een Duitse jongen en Frans jongen en meisje en nog een aantal. Pool gespeeld en later nog een film gekeken.
Toen werd het g=hoog tijd om naar bed te gaan.

Dinsdag 8 mei:
Mijn wekker ging af en ik moest uitchecken vanuit het hostel. Gelukkig heb ik een slaapplek gevonden voor 1 week (couchsurfen) en daar ben ik naartoe vertrokken. Ik moest overstappen met de tram en jullie kunnen het vast al raden wat er gebeurde?!
Ik moest van tram 16 overstappen naar tram 64 bij halte nummer 29. Erg leuk al die nummertjes ;) Het begon zo goed, ik was netjes ingestapt in tram 16, ik stapte netjes uit bij halte 29, was naar de overkant gelopen om de tram de andere kant op te pakken met het nummer 64, en ik wachtte een tijdje tot de juiste tram voorbij zou komen.
Uiteindelijk (dacht ik) dat daar mijn tram was, dus ik stapte heerlijk in en ging zitten. Vanaf hier moest ik uitstappen bij halte 54. Eerst nog even mijn host gebeld dat ik iets later zou zijn en na zo een 15 min. keek ik naar de haltenummers en de omgeving... HELP!! halte 135???? en dit is gewoon precies dezelfde plek als waar rik opgestapt was.... ja mensen ik zat weer in tram nummer 16.... alleen de andere kant op!
Nou ja weer uitgestapt, naar halte 29 gegaan, daar dit keer WEL in de juiste tram gestapt en vervolgens ook goed uitgestapt bij halte nummer 54.
Vlakbij m de hoek is mijn slaapplek waar ik een weekje verblijf. Het is een mooi huis. Een man en zoon uit Nieuw-Zeeland, een Chinese vrouw, Amerikaanse en Iraanse jongen die ik beide nog niet gezien heb. Ik kreeg de sleutel van het huis in mijn handen, een kleien rondleiding door het huis en hij zei heel duidelijk dat ik van al het eten gebruik kon maken en pakken wat ik wilde! Elke avond eten ze samen en er word automatisch vanuit gegaan da tik mee eet. Als dit niet het geval is moet ik even bellen. Wow ik heb dit echt nog nergens op deze manier mee gemaakt! Ik vroeg over fiets kopen/huren en er werd gezegd, oh je mag wel 1 van deze fietsen gebruiken! Hier is de wasmachine enz. Man dit is echt een superplekkie!
Vervolgens heb ik een klein rondje gelopen in de omgeving, waar ik een vacature zag hangen voor bediening, dus naar binnen gegaan, mijn CV afgegeven en dat is tot nu toe de plek die ik echt wel zie zitten om te werken, het zag er naar uit dat de mensen die er werkte erg aardig waren en het is een sfeervol klein plekje. Hopelijk krijg ik vandaag of morgen een telefoontje, en anders ga ik morgen gewoon weer langs!
Later ben ik nog verder gelopen naar een grote supermarkt, phoe hee wat is dat een tijd geleden.
Op de terugweg was ik lekker vals aan het zingen met de wandeling van 25 min. en elke keer keek ik weer mijn ogen uit naar de super mooie en luxe auto's die voorbij kwamen, de gebouwen die ik zag, de borden met: neighborhood are working together keeping an eye on the street. En het netjes georganiseerde verkeer.
Op dat moment zei ik tegen mezelf: Ja, ik heb last van een cultuur shock!
Na weken/maanden lang bijna alleen maar koude douches (soms een heerlijk warme zoals bij de villa), de emmertjes met koud water waarmee ik mezelf regelmatig gedoucht heb, gaten in de grond als toilet, geen toiletpapier, veel muggen, chaotisch vervoer, slechte wegen, vieze omgeving (in vergelijking met dit), taal die ik niet versta enz.! Ja dan is dit toch wel even een grotere omschakeling dan ik had verwacht! Het leven is ook wel duurder, maar wow wat maak ik nu toch weer allemaal mee!

Woensdag 9 mei:
Vandaag heb ik een sollicitatiegesprek gehad, het ging heel goed en ik was BIJNA aangenomen. Ja BIJNA niet helemaal, waarom niet helemaal? Omdat ik niet het juiste visum in bezit heb. Aan het eind van de sollicitatie ontving ik een telefoontje, nog een bedrijf die een gesprek met me wilde hebben de volgende dag. Dat klonk goed!

Donderdag 10 mei:
Weer een sollicitatiegesprek gehad en hierna ben ik weer nieuwe Cv's gaan printen (aangezien ze op waren had er al een aantal langs gebracht bij verschillende plekken). En ook nu weer bij een aantal plekken langs gegaan en hun mijn CV gegeven en gevraagd of er werk is. Hier vond ik ook een flyer van een appartement die te huur is, voor als je langere tijd in Melbourne verblijft. Er stond 170 $ per week en dit is een redelijke prijs voor een gedeeld appartement, dus daar had ik naar gebeld. Morgen zal ik langs gaan om het te bekijken. Even later kreeg ik een telefoontje van de sollicitatie, ik mocht op training komen de volgende dag! Jippie, dat is een goed teken, want ik had duidelijk gezegd da tik geen werkvisum had.
Verder heb ik die dag nog een klein taartje gekocht voor de volgende dag en in de avond thuis gezeten.

Vrijdag 11 mei:
Ik werd wakker en ik zei tegen mezelf': Suzanne je bent nu een jaar ouder! Hmm oke nee da had ik helemaal niet tegen mezelf gezegd, maar ik wis natuurlijk wel dat het mijn verjaardag was!
Ik had ene kaart gekregen van de host waar ik verbleef, en eigenlijk wel heel erg leuk, want het is jaren geleden dat ik echt een verjaardagskaart gehad heb! Vervolgens ben ik een speciaal soort OV chipkaart gaan halen, omdat ik op die manier minimaal 0,40 dollarcent bespaar met het reizen per tram. Vervolgens gaan kijken bij het appartementje, hij bood me eerst een kamertje aan, letterlijk 4 muren, 1 bed. Het leek op een stapelbed, maar i.p.v. een ander bed boven, was er een grote plank waar een tas op kan liggen en that's it. Je kon de deur nieteens normaal open doen, want die komt tegen het bed aan. Dit kamertje kon ik krijgen voor 100 $ per week.
Daarna liet hij me de andere plek zien, het is een gedeelde kamer met n ander persoon en dan nog een andere slaapkamer, keuken en badkamer die je met meerdere deelt. Deze zou 130$ per week zijn.
Mijn keuze was snel gemaakt, die van 130$ zou ik tenminste in kunnen leven voor 2 tot 3 maanden.
Toen kwam hij met nog een andere optie: als ik elke zaterdag als er een ''thuis football'' wedstrijd zou zijn, en ik dan zou helpen in de bar, mocht ik het kamertje hebben voor 80 $ per week! Dat klinkt super! Aangezien we een beetje kletste, merkte hij dat ik graag wil werken en daarbij ging hij verder: ik kan zo nu en dan schoonmaken in andere appartementen die hij bezit en daar krijg ik dan cash geld voor. Als ik zou zorgen dat het appartement zelf waarin ik ga verblijven gewoon schoon en netjes word gehouden, hoef ik maar 50$ per week te betalen! Ja bijna te mooi om waar te zijn, maar dit had heb ik nodig. Die volgende dag zou er al een wedstrijd zijn, maar op een ander gebied en daarvoor nodigde hij me uit, zodat ik een beetje kennis kon maken met de sfeer en de sport zelf.
Vervolgens begon de tijd te dringen en moes tik naar de training voor sales, van de baan waar ik gisteren een sollicitatie gesprek voor had.
Hup op de tram naar het bedrijf en de training doorlopen. Aan het eind van de training weer aangegeven hoe het nu zit i.v.m. mijn visum. Hier kwam toch weer uit dat het niet mogelijk is om zonder working holiday visum te werken. Balen want in die tussentijd had ik een hoop andere sollicitaties kunnen doen!
Eigenlijk zie ik die baan wel zitten en ben ik nu van plan om naar nieuw Zeeland te gaan, zodat ik mijn visum kan aanvragen, en daarna terug naar australe. Dit zou zomaar langer kunnen zijn dan in de planning, maar dat weet ik pas zeker zodra de ticket geboekt is en de andere vliegtickets omgezet kunnen worden voor een nette prijs.
Dit betekend mensen dat ik zeer waarschijnlijk pas mei 2013 terug zal komen in Nederland, dus hou daar maar alvast rekening mee.
Nou ja hoe dan ook, had ik t op mijn verjaardag een beetje gehad met al die sollicitaties. Ik ben naar huis gegaan en heb heerlijk pasta gekookt voor iedereen en in de avond ben ik op stap geweest met een gozer die ik had leren kennen in de hostel waar ik de eerste nachten verbleef. Aangezien het mijn verjaardag was stond hij erop om me de hele avond te trakteren, dus heb geen cent uitgegeven en heb het toch leuk gehad! Veel mensen ontmoet, en blijkbaar is mijn accent zo Engels dat mensen uit Nieuw-Zeeland denken dat ik uit canada kom! Een groot compliment dat mensen denken dat mijn moedertaal Engels is haha!

Zaterdag 12 mei:
vandaag ben ik naar de Australisch Football wedstrijd gegaan. Het is een soort rugby zonder bescherming. Een wedstrijd waarbij ''mijn'' team met gemak had gewonnen!
Vanaf nu zal ik elke keer zodra ze 'thuis' spelen bij hun het cafeetje werken. Lijkt me ontzettend leuk en heb zin in volgende week!
Ik was rond 17.30 uur weer thuis na de wedstrijd met lunch en alles, dus heb verder niets meer gedaan.

Het is wel heel apart om te weten dat er alweer bijna 1 week voorbij is gegaan dat ik in Australië zit, de tijd vliegt echt zo ontzettend snel!!!
In ieder geval voor degenen die me een fijne verjaardag hebben gewenst, via facebook/hyves enz. Of degenen die dat nu nog even snel gaan doen ;), ontzettend bedankt!

Groetjes en tot de volgende blog maar weer!

Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 148655

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: