Mijn 1e Couchsurf ervaring! - Reisverslag uit Peking, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Mijn 1e Couchsurf ervaring! - Reisverslag uit Peking, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Mijn 1e Couchsurf ervaring!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

22 Januari 2012 | China, Peking

Hallotjes!
Nou mensen, mijn eerste nacht bij vreemden in huis heb ik overleefd en nu kan ik mezelf officieel Couchsurfer noemen!!! Degene waar ik verblijf noem ik voortaan Host (couchhost).
Het is een leuk flatje zoals ik in mijn vorige stukje ook had gezegd. Toch spreek ik de mensen die er zelf zitten erg weinig. Gisteravond laat is het Duitse meisje aangekomen, ohh die is zo leuk enthousiast. Ze had vanmorgen een medisch examen en ben dus lekker blijven liggen in bed. Rond 10 uur kreeg ik een telefoontje van haar (jaja ik heb nu een chinees telefoonnummer!). Dat ze al klaar was en dat ze samen met ons volgende Couchsurf adres naar de tempel of heaven. Ik zei dat ik rust zou nemen, en alleen ene nacht goed slapen vond ik dan ook wel genoeg rust ;). Dus ik ben lekker met ze mee geweest! Vervolgens zijn we nog doorgelopen naar het uiterste punt van Tianenmen Square, waardoor ik er extra foto's gemaakt heb. Echt het zijn twee hele leuke en gezellige mensen en eindelijk meer foto's met ook mezelf erop, zonder dat ik de camera zelf in mijn hand hou.
Zelfs nog een kopje koffie gedronken bij een echte Starbucks!
In die middag, voordat we aankwamen bij Tianenmen square moesten we lunchen.... Ik had zo een grote lol, want dit was dus mijn 1e keer dat ik met stokjes ging eten! Het was een soort noodlesoep, smaakte erg goed. Of het lukte om te eten met de stokjes? Uhh ik heb er noodels op gekregen en ik heb ervan kunnen eten, dus goed genoeg haha!
Toen begon t alweer avond te worden. Achter the tainanmen square is nog een hele grote winkelstraat waarbij ze bezig waren met dingen ophangen voor het chinees Nieuwjaar. Het zag er echt heel mooi uit, vooral in het donker was het weer bijna kerstachtig. Qua kou trouwens ook en zelfs bij de muziek van Starbucks met zijn: jingle bells rock & its gonna be a white christmass. Was wel echt heel grappig!
Daar blijft het niet bij want op onze terugweg liep er iemand achter ons die ons hoorde praten en vroeg opeens of we couchsurfers waren.... blijkt het dat die gozer in dezelfde wijk zitten, 2 gebouwen verder dan waar we nu zitten! Al met al, nog even geklets telefoonnummers uitgewisseld en een slaapplek geregeld voor zeer waarschijnlijk mijn nacht voordat ik verder vlieg naar Thailand. Morgen ga ik samen verhuizen met het Duitse meisje en dan gaan we naar een jongen uit Algerije Ook zullen we de wereldberoemde en mij lang verwachte uitstap maken naar 1 van de zeven wereldwonderen, met andere woorden de Chinese muur!
Maarja voordat we dat gaan doen en toen we net binnen kwamen werd ons aangeboden om mee te gaan om een duik te nemen in ijswater. Nouja, ik heb de nieuwjaarsduik overleefd jaren geleden, heb in t ijskoude water gezwommen bij de Dimcay rivier in Turkije, dan moet ik dit natuurlijk ook kunnen! Met andere woorden, snel zwemkleding aangetrokken, handdoek gepakt, slippers meegenomen en een extra warme vest. Hupsakee, de groep werd ietsjes groter, mensen uit andere gebouwen mee en meerdere connecties. Na zo een 10 minuten wanneer iedereen aan het afwachten was wie als eerst ging, sprong er eindelijk een jongen in. Daarna nog een jongen en verder was ik dan de 3e in de rij....... Joehoe!!! Daar ging ik als eerste dame van het groepje! Eerst een klein stapje genomen in het (ijskoude) water en daarna ''bommetje'' hahaha. Het was werkelijk steenkoud. Stel jezelf maar eens vol om in water te springen waar ze ijs moeten breken om er überhaupt in te kunnen springen en al bijna weer een nieuw laagje ijs op terecht kwam. Volgens eentje die een thermometer had gekocht, was het water 0 graden en ook de temperatuur buiten. Zodra we uit het water waren (was heel snel hoor!) stond er al -3 op zijn thermometer, ik wil dus bijna niet geloven hoe koud het water geweest moest zijn! Het is in ieder geval erg duidelijk dat het niet warm te noemen was. Er werd trots geklapt, foto's gemaakt en geroepen: yeah our Couchsurfer is the first girl!! Dit is iets dat ik NOOIT gedaan had als in het concept niet zou kennen en niet gedaan zou hebben op deze plek. Nou dames en heren, wat gedaan in 4 dagen Beijing tot nu toe?
Dag 1: geslapen, dag 2: te veel gelopen, Entertainen Square & verboden stad bezocht, dag 3: gewandeld naar mijn couchsurfhost en naar de lamatempel geweest, dag 4: voor het eerst met de metro, 2e host ontmoet en samen met hem en de Duitse Couchsurfer naar Tempel van de hemel geweest, een duik genomen in ijskoud water en someteen nog een drankje doen in de stad!
In zo een verschrikkelijk korte tijd heb ik nu al zo veel gedaan!

Zoals ik al zei, ging ik een drankje doen in de stad. Ik en het Duitse meisje zijn eerst met de buurmanhost wat gaan drinken in een zogenoemde Chinese bar. Wat ik had verwacht, was het totaal niet! Hoe moet je een bar in China zien? Stel je voor, een kleine woonkamer, met een barretje waarin ze 2 gedeeltes hebben. 1 eethoek en 1 zithoek, waar iedereen dus gewoon in zit. Op dat moment was er een Chinese film en zaten er buiten ons alleen maar Chinezen. Het was echt een klein 'cafeetje'. Onwijs tof om dat gezien te hebben en daar geweest te zijn. Vervolgens zijn de 2 jongens weggegaan en gingen we samen met onze huidige hostess en nog 2 anderen naar een ander ''café'' gegaan. Hier was een rookruimte en niet-rokers ruimte. We gingen in de niet-rokers ruimte zitten, is echt zo een ''hang out'' plek.
Ik heb me in tijden/jaren niet zo erg mijzelf gevoeld als toen! Eindelijk zag ik iets van de echte oude Suzanne terug, en voelde ik me weer het persoon die ik was voordat ik naar Egypte ging.
Ik realiseerde me dat toen ik op bed lag en na aan het genieten was van de avond. Gelukkig, die Suzanne is nog steeds aanwezig en is haar weg terug aan het vinden!
Ik vind het echt GE-WEL-DIG om in zo een korte tijd, zo veel mensen te ontmoeten. Eerste 2 dagen bijna niemand, en nu opeens zo veel in die paar dagen. Wel ben ik de enige die echt op reis is. De andere werken/wonen hier allemaal, en dat maakt het extra leuk en leerzaam.
Vandaag was het idee om naar de Chinese muur te gaan, maar uiteindelijk hebben we toch besloten een beetje rust te nemen en thuis te blijven. Misschien gaan we naar de Lamatempel, ik vond hem zo indrukwekkend dat ik het niet erg vind om het nog een keer te doen! Ook ga ik proberen te zorgen om vandaag mijn treinticket te boeken naar Xi'an, zal nog lastig worden, aangezien het Chinees Nieuwjaar hier een week lang duurt en het extra druk is. In het begin wilde ik de nachttrein nemen, daarna werd er aangeraden om de trein in de ochtend te nemen. Ben er nog niet helemaal uit, denk toch dat ik voor de nachttrein gaat, scheelt me namelijk ook weer een overnachting en hoe dan ook is er een gedeelte dat ik in het licht zie dus kan ik alsnog heerlijk naar buiten kijken.
Ik zie straks wel even op het station. Oke dat was weer het gedeelte voor nu, straks ga ik samen met het Duitse meisje verhuizen en dan zien we wel wat we verder gaan doen deze dag/avond!

Zo, het is gelukt met het verhuizen naar de volgende plek. Onze host van die plek ging mee in de metro en daarna zijn we met een taxi door naar het appartement gereden. Een erg mooi plekje! Super mooi uitzicht over een gedeelte van de stad en ik kan zelfs een paar bergen zien in de verte!
Ja dat is sowieso al een wonder dat je iets ziet in Beijing, maar waarschijnlijk vanwege het nieuwe jaar hebben ze iets in de lucht gedaan om het helder te hebben tijdens het vuurwerk. Vanavond is het die grote avond vol met vuurwerk!

Toch zie je natuurlijk altijd op tv dat er met draken dingen gedanst word, nou dat blijkt hier dus niet te gebeuren, alleen maar heel erg veel vuurwerk... dus ben benieuwd!

Die ene dag hebben we toch de hele tijd rust genomen, was wel erg lekker. Toen kwam de grote dag.... de dag van de Chinese muur!!!! Het was een busreis ernaartoe en we zijn naar het deel Monteunyu (of zo) gegaan. Hierbij gingen we met de kabelbaan naar boven en genoten we al van het mooie uitzicht. Vervolgens hebben we daar boven ook nog een wandeling gemaakt, ik was werkelijk aan het genieten. Dit was mijn reden om naar China te gaan, niets anders dan dit, die grote Chinese muur. Ik had gehoopt dat er sneeuw overheen lag, maarja ik moest het doen met kleine beetjes sneeuw naast de muur op kleine plekjes in de schaduw. Toch was het zo indrukwekkend om er eindelijk te staan. Ja, niemand kan mij die ervaring nog afnemen! Ik zit er trouwens ook heel erg aan te denken om nog een keer naar de muur te gaan, alleen dan een ander gedeelte. Heb namelijk bij iemand op de foto's gezien dat er plekken zijn waar je werkelijk bomen IN de muur kan zien groeien, dat klinkt erg interessant en zag er ook supermooi uit.

Vervolgens gingen we weer terug aan het eind van de middag en ik moest nogsteeds mijn treinticket kopen. Mijn host zei dat we gewoon naar 'huis' konden komen en dat hij dan mee zou gaan, wel heel prettig. Thuis gekomen, zo een 10 minuutjes gezeten en daar gingen we weer, op naar een treinticket halen! Het is gelukt, de 24e januari ga ik om 20.30 op de trein en dan ben ik de volgende ochtend om 09.00 uur in Xi'an. Ik weet nog niet of ik er 2 of 3 dagen ga blijven, hangt ook een beetje van de host af.
In ieder geval, nadat we de ticket hadden gekocht, hadden we besloten om toch wel naar de couchsurf meeting te gaan. Het begon eigenlijk al om 17.00 uur en we kwamen rond 19.30 uur aanzetten dus het eten was helaas al op. Ook werden we gelijk uit elkaar gehaald en tussen de vreemden gedropt. En ik zat naast een Chinese vrouw, man wat bleef die praten haha! Was wel erg leuk om te horen hoe ze over sommige dingen dacht en ze was sowieso echt enthousiast. Even later met een Pools stel zitten kletsen, en nog een aantal anderen. Rond 21.00 uur begon alles ene beetje te sluiten in het winkelcentrum waar de meeting was georganiseerd en de groep die er nog was gingen eigenlijk allemaal naar een kroeg. Dit was nog een groep van een stuk of 15 personen. De gezichten van Chinezen in de metro, bij zo een hele groep 'buitenlanders' is echt geweldig grappig om te zien! Er waren mensen uit VS, Fiji, Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Engeland, China en vast nog wel meer! Was in ieder geval ontzettend gezellig, ook in de kroeg.
Daar heb ik een soort dobbelspel geleerd wat typisch Chinees is. Het ging me nog redelijk goed af ook. De tijd ging erg snel voorbij, en ik was natuurlijk al redelijk moe, maarja mijn medestrijdster en host waren erg druk bezig met medesurfers/hosts. Dus ik zat maar een beetje, totdat de Chinese manager van de kroeg, naast me (nog net niet op mijn schoot) kwam zitten. Die had in ieder geval al een heel hoop gedronken, dat was zeker! Uiteindelijk zijn we dat spel gaan spelen, om de tijd te verdrijven. En nouja ik geloofde niet dat hij de manager was, dat word wel vaker gezegd om indruk te maken. Toch kwam he personeel naar hem toe om dingen te vragen en als hij iets qua drinken wilde vroeg hij erom en betaalde niets.... ach kan ook gewoon een goede klant zijn die later betaald.
Tussendoor was hij even opgestaan om te telefoneren dus ik legde gelijk mijn tas naast me neer, zodat hij niet tegen me aan kon zitten. En hij terug kwam weer een tijdje dat spel gespeeld en toen ging hij weg. Enerzijds gelukkig, anderzijds had ik nog wel wat meer dat spelletje willen spelen om te tijd te verdrijven. Toen zijn we rond 3.30 uur richting huis gegaan. Ons medesurfster had een andere host gevonden en die is dus verhuist.
In de taxi was er een touchscreen spelletjes ding voor me, dus ik heb heerlijk spelletjes gespeeld, waarvan ik geen idee had wat het inhield....
thuis aangekomen, ongeveer gelijk in bed uhh in slaapzak gaan liggen en als een blok in slaap gevallen! Rond 12.20 vandaag werd ik wakker en nu nog even lekker rustig aan doen en dit schrijven. Vanavond is er weer een grote Couchsurf meeting/nieuwjaarsborrel of hoe je het ook wilt noemen, daar gaat onze vorige host naartoe en ongeveer alle mensen die we gisteren hadden ontmoet. Heb er veel zin in! Het begint nu ook langzamerhand wat meer geknal te worden met het vuurwerk. Zo nog even lekker douchen en checken voor de Beijing Zoo, want daar wil ik nog heen gaan voordat ik weg ga uit China!

Zoals jullie dus wel merken, vermaak ik me prima en heb ik het ontzettend naar mijn zin!
Natuurlijk hou ik jullie up-to-date, ook al zal er in Xi'an en Chengdu mindere goede internetverbindingen zijn. In ieder geval leuk dat jullie meelezen!!

Groetjes, Suzanne

  • 22 Januari 2012 - 09:05

    Carola Besseling:

    Hey Suzanne:)

    Leuk om je verhalen te lezen en goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt:)

    Veel plezier en succes verder:)

    Liefs Carola

  • 22 Januari 2012 - 09:59

    Elma:

    Hoi Suzanne,

    Wat leuk om al je reiservaringen te lezen. Zeker als het gaat om al die plekjes waar ook wij geweest zijn, is het een feest van herkenning! En je vingers moeten ondertussen wel blauw zien van het schrijven...... Wat een enorme verslagen!
    Fijn dat je zo geniet en jezelf herontdekt!
    Mag ik je nog wat vragen? Kun je nog eens uitleggen hoe het systeem van couchsurfen gaat? Kun je in principe maar 1 nacht bij iemand terecht en moet je dan iedere dag verkassen? En doen de Chinezen zelf ook mee aan dit systeem of werkt het alleen met buitenlanders voor buitenlanders? Tot slot nog een tip van Hans: ga inderdaad nog een keer naar een ander stuk van de muur, want je hebt niet het mooiste gehad. Maar de dierentuin is ook fantastisch hoor. Van de week hebben ook wij weer panda's gezien in Atlanta. Geweldig.

    Groetjes!

  • 22 Januari 2012 - 10:18

    Suzanne De Waard:

    Hey buurvrouw Elma!
    couchsurfing is een georganiseerde website waarbij je een slaapplek kan 'uitzoeken' bij mensen thuis. Dit kan de lokale bevolking zijn, of internationale mensen die naar dat land zijn verhuisd voor werk/studie. Online kan je een aanvraag versturen en dan zal degene met de slaapplek kiezen om je wel of niet in huis te nemen. Dit kan je doen voor 1 nacht, maar het meest normaal is 2/3 nachten. Ligt eraan wat de host kan/wil en wat je zelf wil gaan doen. Soms kom je dus op plekken waar ook andere reizigers zijn en overnachten. Daarbij zijn er speciale meetings om mede host en couchsurfers te ontmoeten en een eventuele volgende slaapplek. Ook u kan uw huis aanbieden coor Couchsurfers als u dat leuk lijkt. www.couchsurfing.org daar staat het allemaal in het Engels beschreven en daar kan u zich evt opgeven!

  • 23 Januari 2012 - 15:03

    :

    Hoi Suzanne,

    Wat leuk dat je onze ambassadeur André Kuipers een vraag hebt gesteld via de WNF-community op WaarBenJij.nu! We weten nog niet precies wanneer, maar zodra André er tijd voor vrij kan maken gaat hij vijf vragen beantwoorden. Als jij hierbij zit win je een ballonvaart! Via zijn reisdagboek en de wnf.waarbenjij.nu nieuwsbrief houden we je op de hoogte, maar het is dus nog heel even afwachten...

    In de tussentijd kun jij ons een klein beetje helpen. We hebben namelijk een speciale WNF ruimte vormgeving gemaakt, waarmee jij kunt laten zien dat je achter het WNF staat. Deze mooie vormgeving kun je heel gemakkelijk instellen voor jouw reisdagboek via de vormgeving wijzigen pagina op waarbenjij.nu. Als zoveel mogelijk reizigers op waarbenjij.nu deze vormgeving instellen vragen we samen weer extra aandacht voor de natuur. Vraag me gerust om hulp als je er niet uitkomt (waarbenjij@wnf.nl).

    Heel erg bedankt voor je support!

    Groetjes,

    Maja Nijessen
    Communitymanager wnf.waarbenjij.nu

  • 26 Januari 2012 - 20:51

    Geery:

    Hoi Suzanne,

    Stel je eens voor 's-avonds om 10.00 uur, wij met Jeroen en Maria op het Tiananmen Square aan het vliegeren.
    De vlieger was net zo groot als Jeroen zelf. Wat hadden we een lol.

    Als je in Xi'an bent, raad ik je aan in "Wuyi Fandian", 351 Dolng Dajie te gaan eten. Een heel goed, goedkoop restaurant. Het is zeer populair bij de eigen bevolking en bij ons.
    Hartelijke groet,
    Geery en Hans


  • 27 Januari 2012 - 16:25

    Nicky:

    Suuz mop, wat een super leuk verslag! Je maakt wel hele bijzondere dingen mee! Ik geniet er van om het allemaal te lezen, dus ik zal je blijven volgen ;) Veel plezier! dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 1334
Totaal aantal bezoekers 148279

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: