Laatste verslag van China! - Reisverslag uit Peking, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Laatste verslag van China! - Reisverslag uit Peking, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Laatste verslag van China!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

06 Februari 2012 | China, Peking

Phoe heee! Niet te geloven wat ik nog heb mee gemaakt! Zoals verwacht ging ik de 31e naar het station voor mijn trein terug naar Beijing, aangezien er alleen een sta plaats was als ik naar Shanghai zou gaan.

Na aangekomen te zijn op het station heb ik even gewacht en gelukkig ging de trein hier vandaan wel op tijd weg.... was ik zeker blij om, aangezien ik zo een 38 uur had te gaan!
Ik was een van de eerste bij mijn stoelrijtje dus ik ging lekker bij het raam zitten, dat hoekje bezet gehouden en ook al zou er een chinees gaan praten versta ik 't toch niet :p. het was echt heel apart. Zoals ik al wist zou ik ook geen bedje hebben om in te kunnen slapen, maar alleen de stoel. Gelukkig zat ik bij het raam en kon ik dus wel tegen de raam aan liggen en lekker naar buiten staren. Een ontzettend afwisselende omgeving. Bijna geen sneeuw, het ene stuk vol met hoge bergen en tunnels, daarna letterlijk platteland, waarvan ik het idee had dat ik terug in Nederland was en weer een moment later waren er heuvels. Tussendoor ook heel erg veel stations waar we stopten, nou ja voor een treinreis die me nog niet eens 20 euro koste en ik daarvoor een 38 uur durende reis krijg, mag ik niet klagen toch?
Ik was werkelijk de enige 'buitenlandse'op de trein en voelde me net een vreemdeling. Mensen die langs liepen keken me elke keer aan en ik durfde amper naar de toilet te gaan, uit angst dat iemand iets uit mijn tas (die ik overigens wel goed had verpakt met slot) zou proberen te halen.
Rond een uur of 19.00 uur kwam er een conducteur achtig persoontje langs. Dit was de enige in de gehele trein die Engels sprak. Toen hij begon met kletsen was echt iedereen in de coupe verbaasd en nieuwsgierig en allemaal tegelijk stonden ze op en leek het net alsof er een ''kring'' om me heen kwam van nieuwsgierige mensen, want ja er was een chinees die alles kon vertalen!
Haha die conducteur was redelijk afstandelijk naar de chinezen en vond het heerlijk om over de (zijn woorden) 'vieze trein' te praten. Nou ja ik kan daar wel in mee gaan uiteindelijk. Het was krap en volgepropt met mensen en op sommige stukken moesten er personen in het halletje staan omdat er geen zitplaats meer was. Daarbij werd er van alles gegeten en klaargemaakt, vooral noedels waren erg populair. Elke keer weer op elk stationnetje komt er een karretje langs de ramen die allerlei etenswaren en drinken verkoopt, en elke keer zijn er weer chinezen die daar wat vandaan halen. Ik had me redelijk voorbereid en had dus mijn spullen al lekker in mijn tas zitten.
In de trein werden ook bijv. Zonnebloempitten gegeten, waarbij ze het open kraakte met hun mond, en dan de restjes uitspuugde..... ja hygiënisch kan ik het niet bepaald noemen! Er werd gerookt in de gedeeltes vlakbij de toilet, maar er was geen deur tussen naar de coupe zelf, dus alsnog stonk het naar rook. Een raampje open doen was ook veels te koud. Ja de ramen! Dat is ook iets dat we in Nederland nooit zullen tegen komen! Het zijn 2 ramen achter elkaar en je kan ze omhoog schuiven, eerst heb je dubbelzijdig glas, daarna dus maar 1 en als je de 2e opent heb je frisse (koude) lucht! Soms bij stilstaan op de stations ging het raampje even open, aangezien we per station minimaal 10 minuten stilstonden, in sommige gevallen 20 of 30 min. Met deze treinrit dacht ik echt, komop, blijf 5 minuten staan en ga door! Reken maar uit.... 23 stations.. 10 minuten is 230 minuten en is omgerekend in uren bijna 4 uur.... alleen maar stil staan! Maar ja, denk aan de prijs wat ik betaald heb! Niet zeuren!
Dan de verhalen van de conducteur..... Hij bevestigde da tik werkelijk de enige 'toerist'op de trein was en dat die trein eigenlijk alleen voor de armste mensen is. Ik mocht niemand vertrouwen en moest erg goed op mijn spullen letten, anders zouden ze van alles jatten. Ik mag eigenlijk niet eens slapen, want het risico is te groot dat ze iets bij me vandaan proberen te halen!
Ja uhh dikke neus, ik had al mijn grootgeld en belangrijke papieren in mijn tasje die onder mijn kleding zat verstopt en in mijn rugtas zat eten/drinken mijn portemonnee (met spullen, waar ik ook zonder mee zou kunnen leven) en mijn camera (wel belangrijk!). Voor de gein had ik ook een briefje van 10 Yuan (zo een 1,20 euro) in mijn jaszak gedaan, puur omdat ik wilde zien of dat er aan het einde van de treinreis nog in mijn jaszak zou zitten.
En aan het eind van de treintrip zat die 10 yuan nog steeds in mijn jaszak!

De reis ging door en stopte en ging door en stopte en ging door, voor mijn gevoel zouden we een urenlange vertraging krijgen door die extreem lange pauzes. Na zo een 30 uur in de trein te zitten, begon mijn maag een beetje rond te draaien en niet goed te voelen. Mij was verteld dat als ik t niet vertrouwde, ik cola moest drinken, dus dat deed ik, maar helaas leek het niet te helpen.
Op dat moment had ik mams steun een beetje nodig en zat ik met haar te sms'en, ze raadde me aan om te proberen te slapen. Dat deed ik dus maar, nog niet eens een uur later werd ik wakker en rende ik naar de wc! Het eerste kwam al omhoog, maar helaas stond er een rij.... oh help, snel rondgekeken en er was een kleine wasbak en bluhhrrp daar ging de inhoud van mijn maag. Op dat moment floepte er gelijk iemand naar de toilet die ik zo vreselijk nodig had! En huppakee daar ging ik weer! Toen die ander weg was uit de wc, ging ik er gelijk in, en huppakee weer alleen dit keer vanaf de achterkant, een hele sappige pindasaus..... oké ik zal jullie de rest van alle details besparen..... Hoe dan ook, die laatste 8 uur waren dramatisch, met misselijkheid en nogmaals een wc bezoek (voor beide onderwerpen). Ik durfde niets meer te eten en te drinken, uit angst om nog vaker naar de wc te moeten gaan. Ja ik weet het, op zo een moment moet ik juist veel water blijven drinken om niet uit te drogen, maar gezien de omstandigheden was dit toch beter voor me vind ik! Haha. Uiteindelijk gelukkig aangekomen in Beijing station om 3 uur nachts, ook genoeg taxi's te vinden. Pas rond 4 uur was ik bij mijn host en ik was niet echt blij.... Ik had een treinreis erop zitten van 147 Yuan, 38 uur durend. En dan de taxi voor een uur... 80 yuan!!!! Meer dan de helft voor zo een 37 uur minder reistijd! Ach ik was moe en had echt nergens meer zin in en wilde gewoon kunnen liggen. Ik nam wat diareepillen (die had ik te veilig opgeborgen tijdens mijn reis, net zoals de paracetamol, dus kon ik niet eerder nemen. Toen heb ik de rest van de nacht en dag geslapen en bijna niets gedaan. Ja een douche genomen. Het ging al wel een stuk beter, maar was gewoon duf. Die dag daarna heb ik alsnog weer helemaal niets gedaan, een beetje tv gekeken en in de avond eten gekookt voor mijn host en mijzelf. Die dag waren er ook 2 Finse meiden aangekomen en in de avond hebben we een tijd zitten kletsen.
Ook op dat moment had ik toch besloten om mijn laatste dag in China te besteden op een ander gedeelte van de Chinese muur. De Finse meiden gingen ook mee en we hebben die dag een wandeling gemaakt van zo een 3,5 uur op de Chinese muur zelf. Op plekken waar er borden stonden dat je niet mocht komen, ruinestukken, gedeeltes die totaal waren afgebroken, plekken waar de bomen in de muur groeiden, het was werkelijk ongelofelijk stoer en het beste van alles, bijna geen enkel ander persoon gezien gedurende gehele wandeling! In totaal denk ik dat we 20 mensen zijn tegen gekomen en nog zo een 25 verkopers die achter je kont aan lopen. Ze konden gelukkig wel wat Engels, dus maakte regelmatig HEEL duidelijk dat ze ons niet moesten volgen en dat we geen souvenir wilden, dus ook niet later! Haha. De laatste avond nog een in Chinees restaurant gegeten en met behulp van de point it boek het eten kunnen bestellen. Vervolgens zijn we naar huis gegaan, daar even opgefrist en toen ging ik met mijn hoost en een chinees meisje naar een bar/discotje. Was een erg geslaagde laatste avond en heb me prima vermaakt! Nog iemand uit Los Angeles ontmoet die me een aantal tips heeft gegeven voor wanneer ik in die hoek ben. En ik hem over leuke plekjes in Europa (niet dat ik daar zo veel kennis van heb, maar dat wist hij niet :P). Dan vanochtend mijn laatste moment in China, tas in pakken, spullen verzamelen en hup op het vliegtuig!
Vanaf het moment dat ik in het vliegtuig stapte had ik al het idee dat ik in een compleet andere wereld zat..... hoezo?? Lees mijn eerstvolgende verslag vanuit Thailand maar zodra die online komt!! Het kan trouwens zijn dat het een tijd kan duren voordat ik in Thailand iets online kan zetten, aangezien mijn verbinding niet perfect werkt en ook de plekken waar ik naartoe zal gaan niet overal verbinding (of elektriciteit) zal hebben. Maar dat merken jullie wel! Ik probeer in ieder geval een verslag per anderhalve of twee weken neer te zetten!

Groetjes voor de laatste keer vanuit China! (stiekem al Thailand, maar dit hoort nog bij China hihi).