Ben een beetje moe! - Reisverslag uit Chengdu, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Ben een beetje moe! - Reisverslag uit Chengdu, China van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Ben een beetje moe!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

29 Januari 2012 | China, Chengdu

Man o man, wat vliegt de tijd voorbij! Ik kan het amper bijhouden! Ik maak zo verschrikkelijk veel mee in zo een korte tijd, ik ga het bijna eng vinden.

Nouja zoals al gezegd kwam het Chinese Nieuwjaar eraan. Om 21.00 uur heb ik al een foto kunnen maken van de troep die er was van al het afgeschoten vuurwerk. Rond die tijd liep ik samen met mijn host richting de bus, om naar een bijeenkomst te gaan vol met hosts en couchsurfers, waarvan we er de dag ervoor ook al een aantal hadden ontmoet. Daar aangekomen was t binnen redelijk druk, maar amper een bekende te vinden, pas rond 23.00 uur kwamen die binnendruppelen. Rond 23.45 ging iedereen een voor een naar buiten om richting een brug te lopen die uitzicht had op een meer. Natuurlijk onvoorstelbaar mooi uitzicht met dit grote feest. Het was 23.50 uur, maar het leek alsof het al 00.00 uur was, overal waar ik maar keek was er vuurwerk te zien! Daarbij voelde je gewoon de stukjes van t vuurwerk op je hoofd vallen. Uiteindelijk ben ik na zo en 20 min. samen met een Frans meisje het dak op gegaan en daarvandaan genoten van het vuurwerk. Het was werkelijk waanzinnig.
Er werd me verteld dat het tot sochtends vroeg door zou gaan met knallen, maar dat viel erg mee. Rond 04.00 was het al behoorlijk rustig op straat. Toch bleef het de dag erna ook ngo redelijk knallen, dat ik me af begon te vragen hoe dat nou weer zat. Daar werd me verteld dat het 1 week zo zal blijven, maar het blijkt nu zelfs dat het voor 15 dagen lang op deze manier door blijft gaan!
Nu hoor je regelmatig een harde knal, maar niet zo overdreven veel als de eerste dag.
Hetgeen waar ik behoorlijk van baal is dat ik nog nergens die mensen heb zien dansen met dranken aan de stokken Enzo. Hetgeen wat je altijd op tv ziet! Maar Hier in Beijing amper te vinden was!

Ach, niets aan te doen. Die dag erna heb ik een beetje uitgeslapen en om 12.30 uur ben ik vertrokken naar de Summer Palace. Deze ligt in een heel erg groot park met overal waar je kijkt et mooie traditionele oude Chinese huisjes te vinden. Hier heb ik uiteindelijk rondgelopen tot een uur of 16.45 uur. Daarvandaan toch maar weer eens de metro gepakt om naar t 'huis'te gaan. Thuis nog even op de laptop gezeten en daarna wezen eten bij KFC (Kentucky Fried Chicken), aangezien dat t enige is dat nog een beetje open was in de buurt en savonds tijdens t nieuwe jaar. Vervolgens ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan, want de volgende ochtend moest ik vroeg op!
Ik heb namelijk een neef, die mij de tip gaf om vroeg in de ochtend naar de Beijing Zoo (dierentuin) te gaan. Dit omdat je dan letterlijk de dieren wakker ziet worden.
Aangezien ik goed had geluisterd zorgde ik ervoor dat ik om 08.00 uur bij de dierentuin naar binnen liep. Als eerst door naar de Panda's. Sommige waren al wakker maar inderdaad heb ik toch 1 babypanda voor mijn ogen wakker zien worden, zo wat was dat beest aan het gapen! Even later nog wat rondgelopen bij het pandareservaat, uiteindelijk heb ik er 6 gezien. Ook eentje die net werd losgelaten om naar buiten te gaan. Daar was een vrouw die al klaar stond met haar camera, ze vertelde me dat ze er elke dag kwam om foto's te maken. Ze wist precies het ritme van het dier, eerst eet ze het stronkje op en dan draait ze zich om zodat je vanuit de hoek waar ze stond, hele mooie foto's kon maken. Natuurlijk heb ik hier ook gebruik van gemaakt en kan ik trots zijn op het resultaat.
Vervolgens verder door de hele dierentuin gelopen tot een uur of 13.00 uur. Dus weer redelijk ter been geweest. Op verschillende plekken konden de dieren alleen maar binnen bezichtigd worden vanwege het ijskoude weer.
Vervolgens toen ik net in de metro zat vroeg mij mede surfster via de telefoon om te komen lunchen, en ja ik had wel redelijke trek gekregen dus ik stemde ermee in. N uur later hadden we afgesproken, ook onze eerste host was er met ene vriendin, nog n Duitse jongen en een ander duist meisje. Ook kwamen we daar het Franse meisje tegen waarmee ik van het vuurwerk heb zitten genieten vanaf het dak.
Met zijn allen zijn wel lekker wezen lunchen, daarna ben ik weer op de metro gestapt richting mijn host, om mijn spullen in te pakken. Want deze avond zou ik op de trein gaan naar Xi'an. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen, tas in gepakt en ook in de juiste trein terecht gekomen. Heel aparte ervaring zo een trein. Om 22.00 uur gingen alle lichten uit, met andere woorden: SLAPEN! Na eigenwijs te zijn en nog ene half uurtje uit het raam te kijken ben ik toch maar gaan slapen.
Oke, hoe moet je jezelf die trein nou eens voorstellen?
1. Neem een normale train in gedachten (geen dubbeldekker). 2. Haal alle stoelen eruit. 3. doe gordijntjes voor de ramen. 4. zet de deur richting de cabine helemaal aan de linker kant. 5. maak een muur vanaf de deur, tot aan de volgende deur. 5. Maak in de overgebleven gang, kleine tafeltjes en klapstoeltjes die net onder het raam zitten. Het gaat heel goed zo! Jouw creatie begint erop te lijken!
Dan gaan we door met stap 6. maak in de lange muur, allemaal deuropening zonder deur. (22 stuks). 7. ga het eerste kamertje eens in! Ja een beetje saai heh met alleen gordijnen en een raam. Zet eens een klein tafeltje tegen het raam aan. 8. nu nog de bedden..... maak een stapel bed met 3 etages, dus 3 bedden aan de linker en 3 bedden aan de rechter kant tegen de muurtjes aan. Hmm word wel heel krap opeens heah? Oke, haal alle balken van je stapelbed weg en beeld je in dat er alleen een ijzeren stang aan het begin en einde van het bed vast zit, en dat de bedjes op die manier tegen de muur zijn geplakt! 9. hmm hoe komt een persoon nu boven? Idee! Ga eens midden in het kamertje staan, wat zou makkelijk zijn om te gebruiken om naar boven te klimmen? Ja extra voetsteuntjes! Hang die ook maar op, de beste plek is tegen de lange muur tussen het 2e en 3e bed in, aan de linker en rechterkant!
Ja heel goed, wat mis je nu nog? Een Toilet en badkamer! 10. wandel terug door de gang, richting de uitgang. Je staat nu voor de klapdeur, ipv de uitgang hangt hier opeens een grote spiegel met daaronder een wasbak. Daarna komt er nog eens een klap deur, waarachter een kleine deur naar buiten zit verstopt. Dit word ook wel de rookersruimte genoemd.
Toch moet je nogsteeds erg nodig naar de toilet. Zet tegenover de spiegel een hokje neer, keek eens naar binnen. Je ziet een toilet voor je.... NEE!! Niet zo een pot! Fout! Je hebt 2 voetstuks, 1 voor links en ander voor rechts, daar tussenin is een hol. Hierin mag je je behoefte doen. Achter je staat een emmertje en daar gooi je het toiletpapier in.

Nou nu is je plaatje wel bijna helemaal compleet! (Op het tv'tje na die boven het tafeltje in elke kamer hangt).

Dat is dus het voorbeeld van de trein waarin ik afgelopen nacht heb geslapen! Vanochtend werd ik dan ook redelijk vroeg weer wakker en kon ik beginnen met genieten van het weinige uitzicht. Met zonsopgang werd t steeds mooier en toen kwamen de bergen en sneeuw tevoorschijn. Schitterend.
Uiteindelijk 9.00 uur aangekomen in Xi'an. Gelijk een kaartje gekocht voor de trein naar Chengdu, en daar zal ik nu op de 27e mee gaan vertrekken om 06.00 uur in de ochtend. Toen op zoek naar de bus! Na nog eens een 45 min rond te dwalen had ik eindelijk mijn benodigde bus gevonden. Slimme suus stapt weer eens een halte te laat uit, waardoor ze 20 minuten terug kan lopen!Ach, was wel weer goed voor de beweging.
Ik had mijn volgende host al gebeld. T is een meisje van 19 jaar, Chinees en ze woont samen met haar familie in een appartement 1 uur rijden van t treinstation vandaan. Daar aangekomen was het alweer lunchtijd en mocht ik mijn stokjeseetvaardigheid weer gaan oefenen. Dat ging wel redelijk. Het eten doorslikken daarentegen ging me erg lastig af (het was erg vies beter gezegd). Natuurlijk wilde ik niet onbeleefd overkomen, dus heb ik het meeste tegen heug en meug zitten eten. Sommige dingen waren wel lekker (rijst met suiker:P & bapou broodje) dus daar at ik dan ook iets meer van.
Vervolgens ben ik samen met het meisje de stad in gegaan. Gekeken naar de fontein en de goose pedagoge die daarachter stond (alleen gekeken niet binnen geweest). Vervolgens nog bij de belltower en drumtower wezen kijken. Daarna gingen we weer wat eten in een onwijs druk leuk gezellig en beroemd straatje. Een Arabisch straatje word ie ook wel eens genoemd. Daar heb ik wat koeienmaag op :s 1 stukje was genoeg en toen gelukkig kreeg ik ook soep met vermicellieachtig spul en brood. Dat heette mutton soep geloof ik! Dat was erg goed te eten. We gingen verder lopen en opeens kom ik 2 mensen tegen die ik in Beijing had ontmoet tijdens de Couchsurfmeeting & met het Chinese Nieuwjaar!! Waren 2 Belgische mensen, ongelofelijk wat klein is dat wereldje dan opeens. Vervolgens zijn we nog doorgelopen tot aan de oude stadsmuur en daarna terug naar haar huis. Was toen ook alweer 20.00 uur. Ik heb lekker een douche genomen en mijn spullen in de wasmachine gedaan, die hangen nu te drogen. Dan heb ik morgen heerlijk schone kleding.
Toch ga ik nu echt slapen want ik ben helemaal kapot! Slaaplekker
En er zijn alweer een paar dagen voorbij gevlogen! De volgende dag in Xi'an ben ik naar het beroemde Terracotta leger geweest. Aangezien het winter was was de prijs verlaagd naar 110 Yuan, en aangezien ik mijn mooie kaartje heb, 55 Yuan! Dat is omgerekend zo een 6 euro.
Nouja ik was erg blij dat ik zo weinig had betaald want ik had er geen 110 yuan voor over gehad om eerlijk te zijn. Je ziet namelijk alleen maar plaatjes van het leger totaal ingezoomd. Wat ik dus NIET had verwacht was dat het in een groot overdekt gebouw zou staan. Ik had een heel heel heel klein beetje gelezen en had daaruit begrepen dat het ergens in de bergen was, uhh nou NOT, was bijna in een stad zelf! Oke het was wel erg apart om te zien, en het grappigste is dat die beelden er erg klein uit zien, maar als je er naast staat, blijken ze groter dan mezelf te zijn.
Iedereen zei tegen me dat het rustig zou zijn vanwege de winter. Als ze DAT rustig noemen, wil ik niet weten hoe het er uitziet als het echt druk is! Haha!
Daarna ben ik weer op de bus gestapt terug naar het grote treinstation. Weer eens een busrit van ongeveer 1 uur. En daar vandaan ben ik heerlijk wezen rondlopen in de stad. Had voor het eerst een supermarkt gevonden dat op een echte supermarkt leek. Daar heb ik volgensmij ook wel een tijdje rondgesnuffeld. Vervolgens was ik verder de stad weer in gelopen (zonder kaart natuurlijk) en uiteindelijk door bordjes te volgen naar de Bell Tower was ik op de plek aangekomen waar ik wilde zijn. Daar kocht ik een kaartje en heb ik de Belltower en Drumtower even bekeken van binnen om de tijd te verdrijven.
Ik had toen ik in Beijing zat, nog contact gehad met een Chinees die op dat moment ook in Xi'an zou zijn, dus we hadden voor die avond afgesproken om wat te gaan drinken, samen met zijn host. Ik had het Chinese meisje (mijn host) ook gevraagd, maar die had een vriendin langs komen en die durfde niet te komen. Dus rond een uur of 18.30 was ik niet meer alleen en liep ik met 2 jongens. De host was een jongen uit India, zo ontzettend grappig hoe internationaal dat couchsurfen is!
We waren vlakbij het Arabische etensstraatje, dus daar hebben we gegeten. Eerst een klein donner kebab broodje, het smaakte gewoon echt als donner! Vervolgens zijn we naar een ander restaurant gegaan. Dit was ook weer iets wat ik nog niet eerder had gezien of gegeten. Je zit aan een grote tafel en in het midden is een soort brandertje. Daar komt een grote pot op met 2 delen soep. 1 met pittige smaak en de andere normaal. Vervolgens heb je een ander klein bakje met allerlei olie en andere onbekende dingen, waar ik nogal mijn twijfels over had. Vervolgens kon je allerlei groentes, brood en dat soort dingen aan stokjes halen en die moest je als eerst in een van de soepjes laten gaar koken. Daarna haalde je het eten van het stokje en deed je het in dat kleine bakje en vervolgens eten maar! Ik had zo mijn twijfels toen ik het zag, maar toen ik het proefde smaakte het erg lekker! Dat spul in het kleine bakje bleek een soort pindasaus te zijn. Vervolgens moest ik ook weer de Muttonsoep eten, dat werd gewoon voor mijn neus neergezet en eten zou ik! Deze smaakte beter dan de vorige en er zat ook wat kaas bij enzo. Smaakte erg goed!
Na klaar te zijn met het dineren zijn we nog een beetje rondgelopen en hebben we de stadsmuur bekeken. Daarachter zou ook een bar straatje zijn, daar liepen we doorheen, maar was nog niet veel te beleven. De jongen uit India wist wel een leuk plekje, dus die nam ons mee naar een straatje. Er was een grote gesloten rode deur, hij belde aan en zei : Nilay here en onmiddellijk werd de deur open gedaan. Oke, ik verwachte weer een soort woonkamer bar idee, maar het bleek echt een heel erg leuk tentje te zijn! Vooral veel Chinezen, maar ook enkele internationale mensen. Daar hebben we gezeten tot iets na 11en en toen bleek het dat ik mijn laatste bus had gemist...... Was het eerste gedeelte met de jongens mee gegaan in een andere bus en heb uiteindelijk daarvandaan een taxi genomen. Sowieso was haar huis ook niet echt in de buurt van het centrum, ook weer een uur met de bus. Eindelijk rond 00.15 uur aangekomen heb ik een tijd zitten kletsen met t meisje. Diezelfde nacht zou ik om 06.00 uur met de trein moeten, dat betekende 5.30 uur daar zijn, dat betekend 4.30 maximaal vertrekken, maar het is midden in de nacht en de kans dat er een taxi zou zijn, word lastig. Dus 3.30 uur de straat op om een taxi te zoeken.
Ik wist dus niet zeker of ik wel of niet zou gaan slapen. Uiteindelijk toch een uurtje geslapen en ook had ik de taxi behoorlijk snel gevonden. Met een taxi gaat het daarbij sneller dan in een auto, dus om 4.20 uur was ik al op het station. Daar ben ik gaan zitten bij Kentucky, en heb nog eventjes iets gegeten en geluierd. Rond 5.30 uur richting het station gaan lopen. De hele tijd werd er van alles in t chinees rondgeroepen, maarja dat verstond ik niet, dus ik bleef rustig wachten. Uiteindelijk was t 6.00 uur en nog steeds geen trein. Gewacht tot bijna 7.00 uur en toen eindelijk kon ik de trien in! Bleek dus dat hij bijna een uur vertraging had. Aangekomen in de trein mocht ik helemaal naar boven klimmen, aangezien ik het hoogste bedje had. Na geklauter gelijk onder de deken gaan liggen en in slaap gevallen. Rond 11.25 uur was ik weer wakker en toen ben ik uit het bedje geklommen en ben ik naar buiten gaan kijken. De andere mensen in de cabine waren tegen me aan het praten, maar ik begreep er niets van. Uiteindelijk had ik door dat ze onderling aan het raden waren waar ik vandaan zou komen. Aangezien ik iets van Russia en ukraien hoorde. Of iets dat erop leek! Vervolgens pakte ik het 'point it' boekje en wees ik aan dat ik vanuit Nederland kwam. Gelijk waren ze stil haha. Rond 16.00 uur was ik weer even in bed gekropen en heb ik geslapen tot 20.00 uur. Weer uit bed gegaan en af gewacht tot wanneer ik zou aankomen, mij werd verteld dat de treinreis 14 uur duurde, dus dat betekende dat ik tussen 20.00 uur en 21.00 uur zou moeten aankomen. Om 21.00 uur waren we er nog niet en ohhh wat heb ik toen gelachen. Er was een klein jongetje van zo een 5 of 6 jaar en die liep elke keer naar een meisje toe die bij mijn hokje zat. Ging dat jochie staan als een tiener, tegen een muurtje aan, met zijn benen gekruist. En echt een beetje stoer doen! Ik heb me rot gelachen! Daarbij was ik ook wel interessant en zijn vader wilde (zonder dat ik het wist) een foto maken van mij en dat jongetje. Toen het jongetje bijna viel tegen mijn been aan, vanwege de schokkende trein moest iedereen lachen, ik keek om en zag toen opeens dat ze een foto wilde maken van me! Het jongetje pakte de mobiel van zijn vader en ging toen heel bijdehand voor me staan met een brede glimlach, om een foto van me te maken. Zo verschrikkelijk raar om dat mee te maken zeg!
Eindelijk rond 22.00 uur werd duidelijk dat we bij het treinstation van Chengdu waren. Zelf had ik pas een slaapplek geregeld voor vanaf de 28e. En het was toen nog de 27e, met andere woorden: op zoek naar een hostel! Ik had bijna een uur gelopen en toen had ik (gelukkig) een hostel gevonden. Daar ben ik naar binnen gegaan en nog 20 yuan van de prijs af gekregen. Het begon met 100 yuan (terwijl er op de prijslijst 180 yuan stond) en ik heb m dus voor 80 gekregen 1 nachtje.
Heb eerst weer even genoten van het internet! Want tot nu toe heeft het internet het alleen gedaan in 1 hotel, en verder alleen met behulp van een kabel. Dus ik kan niet alles zo goed bijhouden als ik zou willen, maarja op zich ook wel meer de van vakantie natuurlijk!
Aangezien ik nog had geslapen in de trien was ik niet heel erg moe en ben ik rond 01.45 uur of zo gaan slapen. Had mijn wekker op 11.00 uur gezet, aangezien ik om 12.00 uur moest uitchecken. Toen een douche genomen in een toilet...... Ja goed gelezen! Er was een toilet pot recht onder me en daarboven stond ik te douchen. Ik wil niet weten of het überhaupt wel hygiënisch is, maar ik had hard een douche nodig, dus heb t er maar mee gedaan. Een heel aparte belevenis. Vervolgens naar mijn volgende onderkomen gegaan. Dit is een Amerikaanse man van 53, die vele couchsurfers over de vloer heeft gehad en plaats heeft voor 7 couchsurfers per nacht! Ik kwam daar aan rond 15.30 uur. Mijn kamer werd aangewezen. Een eigen slaapkamer, met tv, dv speler en een grote kast. Als je de kast in gaat, kom je opeens in een eigen badkamer terecht! Echt onwijs grappig!
Er zou later die avond nog een ander meisje komen en er was al een Engelse jongen. Toen die Engelse jongen zijn gezicht liet zien werd ik helemaal verbaasd..... Dit was ook weer iemand die ik had ontmoet tijden de couchsurfmeeting en oud en nieuw in Beijing! Echt niet te geloven! Zit ik zo ver verwijderd van Beijing en dan nog ontmoet je mensen die ik daar had leren kennen!
Ik ging trouwens ook nog op het station mijn kaartje kopen. Het liefste wild eik naar Sjanghai, maarja er waren daar alleen nog maar staanplaatsen voor de trein. Hmm voor een rit van meer dan 24 uur, vond ik het geen goed idee om een sta plaats te hebben. Dus toen maar gevraagd voor treinticket naar Beijing. Daar hadden ze alleen nog zitplaats, dus die heb ik maar snel geboekt en dan sla ik Sjanghai over. In Beijing mag ik trouwens weer terug komen bij mijn allereerste host! Dus daar hoef ik verder niets extra's meer voor te regelen!
Gisteravond nog een filmpje gekeken en vervolgens naar bed. Het andere meisje dat kwam was een Chinese vrouw en echt we hebben extreem veel lol gehad en geklets, aangezien we op dezelfde kamer sliepen. Vervolgens in slaap gevallen en vanochtend om ongeveer 9.00 uur weer wakker geworden. Nu is het alweer bijna 11.10 uur. Ben alweer een tijdje aan het typen en heb me aangekleed. Ik weet niet wat ik vandaag zal doen, ik ben nogal uitgeput van de afgelopen 2 weken, dus wil echt rustig aan doen vandaag. Denk dat ik straks nog even naar buiten ga en wat rondsnuffelen. Morgen ga ik naar het pandareservaat, ben benieuwd.
En dan de 31e ga ik terug naar Beijing met de trein.
Nu nog even lekker relaxen en niet te veel doen! Denk dat ik zo nog even een film ga kijken.
In ieder geval tot snel weer!

• 29 Januari 2012 - 12:03

Je Zus:

Foto's ;-) van de trein, panda's t eten enz hahaha en doe beter wel rustig aan, je bent pas op t begin van je reis. Geniet ervan! Nog 3-5 weekjes en dan ben je tante. T aftellen is nu echt begonnen! Heel veel liefs en xxx Inge

• 30 Januari 2012 - 10:20

Anita:

Jeetje Suus je maakt t jezelf wel heel druk he hahaha....Goed zo geniet er maar lekker van. Kussss

• 31 Januari 2012 - 13:46

Nicky:

Hahaha genoeg te doen en te zien zo te lezen ;) Geniet er van! Ben benieuwd naar de Panda foto's ;) Kus

• 02 Februari 2012 - 10:48

Brigit :

Hee Suus,wat een leuk verslag heb je al geschreven,fijn dat het goed gaat met je.
    groeten uit een heel koud Nederland