Veel rijden & slapen in een 'dierentuin'! - Reisverslag uit Phrae, Thailand van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Veel rijden & slapen in een 'dierentuin'! - Reisverslag uit Phrae, Thailand van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Veel rijden & slapen in een 'dierentuin'!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

28 Februari 2012 | Thailand, Phrae

­Hallo allemaal!

Daar ben ik weer met een nieuw verslag! Ik moet toegeven dat ik het knap van mezelf vind dat ik het nog steeds zo vol hou! De meeste keren had ik in het begin alleen veel om op te schrijven en daarna verwaterde het, maar ja ik blijf zo veel mee maken elke keer, dat ik het gewoon op MOET schrijven, anders weet ik zeker dat ik het vergeet!
Die avond dat ik bij de live muziek zak, van vorig verslag had ik trouwens ook weer het lied gehoord waarbij iedereen overal stil staat, ter ere aan de koning.
Dat blijft toch een ware gebeurtenis om te zien.
Daarna ben ik redelijk op tijd mijn bed in gedoken, want de volgende dag wilde ik weer een stuk gaan scooteren. Rond 09.00 uur stond mijn wekker, even een douche genomen en daarna vertrok ik op de scooter weer een stuk verder.
Aangezien Mae Hong Son vooral bekend staat om de langnek/ giraffennek mensen, moest ik natuurlijk ook daar een kijkje gaan nemen. De weg die ik daar gereden heb zal ik ook nooit meer vergeten (denk ik), waarom?? Nou ja omdat je vele malen door water moest rijden. Elke keer weer een bord, met kijk uit, nat weggedeelte. Dit waren plekken waar de riviertjes over de weg heen gingen. Ook was dit een normaal pad dat redelijk vaak gewandeld word met de olifanten, dat bleek aan de olifanten-uitwerpselen, die regelmatig te zien waren. Zelfs een stuk of 5 olifanten gezien die aan het wachten waren om een rondje te lopen.
Na die weg helemaal uit te rijden kwam er een bordje in beeld: longneck this way. Dat was aan het einde van een klein dorpje waar ik terecht was gekomen. Nieuwsgierig stapte ik van de scooter af en wilde ik de weg in lopen.,.... och ja natuurlijk moet het neergezet worden als een toeristische attractie, met andere woorden, entree betalen. Oke ik wilde ze toch zien dus dat maar gedaan.
Het viel me op dat de mensen zelf helemaal niet zo blij waren i.v.m. de andere Thaise bevolking. Ik voelde me eigenlijk niet eens op mijn gemak om foto's te maken! Terwijl ik er zelfs ''entre'' voor betaald had. Het was werkelijk 1 straatje als markt ingericht, en daar waren ze allerlei dingen aan het verkopen, vooral veel sieraden.
Oke waarom worden deze mensen langnek genoemd en hoe zien ze er dan uit?
Ze hebben allemaal goudgekleurde stalen buizen om hun nek heen, en er word gezegd dat het metaal zo zwaar is, dat het de schouders naar beneden drukt, waardoor de nek er langer uit komt te zien.
Dit word ook bij de polsen en enkels gedaan bij sommige vrouwen. Mannen hebben dit niet.
Ook zaten er mensen tussen die de oorgaten mega lieten uitrekken. Van beide heb ik een foto gemaakt. Maar ja meer niet, aangezien ik me dus niet zo op mijn gemak voelde. Ik was er dan ook alleen heen gegaan, en liep er als enige rond. Meestal ze je foto's van die vrouwen is speciale kleding, maar dit was dus eigenlijk niet het geval. Acht het blijft leuk om het gezien te hebben!
Vervolgens weer dezelfde waterweg terug om weer op de grote weg terecht te komen. Na een eind rijden kwam ik in een dorp terecht waar ook een bord stond om naar een waterval te gaan, een orchideeën boerderij en zonnebloemvallei. Dat wekte mijn interesse, dus ik reed die kant op...... ik was aan het rijden, en rijden, en rijden, en rijden..... Het was een redelijke smalle weg, meet heel veel bochten en heuvels. Een betere oefening om bochten te nemen met scooter ken ik niet! Wel was het een weggetje door geweldige mooie natuurgebieden. Na een hele tijd te rijden kwam er een bord in beeld: 5 km voor zonnebloemen en 1 km voor de orchideeën boerderij. Nou ja de 2e heb ik nog steeds niet gevonden, maar de zonnebloemvallei wel! Ik denk dat ik een maand te laat was, want alle zonnebloemen waren al uitgebloeid en aan het verdorren. Toch met mijn fantasie kon ik me heel goed voorstellen hoe geweldig mooi het geweest zou zijn. Vervolgens kwam het bord in beeld voor de waterval, 12 km... oké ik wist dat ik nog genoeg benzine had en ging dus gewoon dat stukje door. Soms waren er wat groepjes kinderen of families bij een boerderij die aan het zwaaien waren, dus dan zwaaide ik even terug..
Na dus nog verder gereden te hebben kwam ik aan bij het nationale park waar de waterval zou zijn, en ja hoor: ik moest weer betalen! Ik had dat stuk niet voor niets gereden, dus na betalen de waterval gezien. De weg er naartoe was mooier dan de waterval zelf, maar ja ik ben zo langzamerhand ook een beetje verwend met de watervallen die ik heb gezien. Kort samengevat, was ik snel weer op de terugweg naar dat ene dorpje toe. Kuah nogwat, en toen ik nog maar zo een 8 km verwijderd was van dat dorp zag ik nog een bordje verscholen met waterval erop. Deze was dan ook in het Thais, met alleen het plaatje als herkenning. Ik had nog wel wat tijd, dus weer van de scooter gestapt en een wandelingetje gemaakt door de jungle. Wow wat waren hier irritant veel insecten! Maar ik ben een bikkel en laat me daardoor niet terugtrekken. Toen opeens moest ik een paar keer door de beekjes lopen die van de waterval af zouden komen. Ik liep weer een heel stuk door tot ik niet meer verder kon. Het was geen hoge waterval, denk iets van 5 meter, meer alleen naar benedenglijdende rotsen. Als ik het goed omschrijf, maar werkelijk waar, die omgeving daar en de manier hoe je de waterval zag, was adembenemend!!! om sommige stukjes de zon door de bomen heen schijnend, ander stukje in de schaduw en nog een stuk in de zon, en dan met al die tropische bomen. Op de grond lag een stuk bamboe/hout achtig iets waaraan duidelijk te zien was dat een dier zich erop had uit geleefd, en dat ook niet zo lang geleden. De kleur was nog extreem groen, wat misschien zelfs wel betekend dat ik een beest heb weggejaagd! Ik hoopte natuurlijk op een aapje of zo, maar heb naast alle insecten geen ander dier gezien.
Ik heb foto's gemaakt van het plekje, maar daar komt die rust en sfeer totaal niet in naar boven! Het was gewoon echt super mooi, en maakte het gelijk een stuk meer waard dat ik die weg toch even genomen had.
Aangekomen in het dorpje waar ik het over had, was het rond 16.00 uur, ik was aan het twijfelen of ik door zou gaan, maar ja het volgende dorpje waar ik oorspronkelijk wilde overnachten was maar 30 km verderop, dat kon dus makkelijk.
Eerst weer even getankt natuurlijk, en daarna doorgereden naar het dorpje Mae La Noi. Het dorpje zelf was niet veel bijzonders, maar mijn slaapplek van die nacht was net een sprookje! Na 100 baht korting gekregen te hebben, ontving ik een houten bamboe hutje, die tegen rijstvelden aan lag. Het hutje zelf was schitterend en nieuw. Wifi internet en als ik wou kon ik buiten een kampvuurtje maken. Er was een restaurantje waar ik mijn diner heb gegeten. Spaghetti bolognaise, en geloof mij, het was beter dan welke spaghetti bolognaise ik ooit gegeten heb! De saus die erbij zat was zo duidelijk zelf gemaakt met verse tomaten en uitjes en vlees, die was echt verrukkelijk, daar kunnen de italianen nog wat van leren. Nou ja mag ook wel blijken dat het erg lekker was, anders zou ik er niet eens over schijven haha!
De volgende ochtend een beetje uitgeslapen, een douche genomen en voorgenomen om een dag gewoon door te rijden, zonder naar een waterval, hotsspring, grot of tempel te gaan. Het was me bijna gelukt! Ik kwam toch een bordje tegen met een groot meer erop aangeduid. Ik heb weer een leuk stukje om gereden, maar een meer vinden deed ik niet.
Het vervelende wat ze hier doen, zo een 15/2- km voordat je bij een plek bent laten ze 1 groot duidelijk bord zien, en vanaf dan is het: zoek het maar uit!
Waarschijnlijk staan er wel meer borden, maar in het Thais, dat ik als Nederlandse dus niet kan lezen. Ach, ik kwam terecht in het plaatsje Hot. Ja echt, dat was de naam van het dorp. Ik heb daar rondgekeken voor een slaapplek, maar naar mijn mening miste het sfeer en gezelligheid. Niet alleen de slaapplek maar het hele dorp. Ook Hier had ik dus last minute beslist om door te rijden en ik zit dan nu in Chom Thong. Oh was is dit een leuk en gezellig dorpje zeg! Veel leven op straat, leuke plekjes om te eten, nog geen enkele toerist gezien, ja hier zal ik 2 nachtjes blijven. De eerste avond ben ik wat wezen eten bij een straat tentje. 30 baht (75 eurocent) en ik had een bak vol noodles, die ik nieteens op kreeg! Dit is het goedkoopste tot nu toe dat ik hier gegeten heb. Daarna een tijdje gezeten in een internet café o.a. om een programma voor mijn laptop te downloaden, waarmee ik de films kan kijken die ik gedownload had in Mae La Noi. Aangezien ik daar wifi internet had, heeft mijn laptop een paar films voor me gedownload die ik nu kan bekijken!
Deze avond heb ik 'Naked Gun' gekeken, een heerlijke komedie met Leslie Nielsen. Och het is zulke droge/domme maar oh zo grappige humor! Hij heeft nog 2 vervolgfilms daarvan, die ook al gedownload zijn. Zeer waarschijnlijk voor morgenavond!
Morgen overdag wil ik naar een waterval hier in de buurt om een dagje te nietsen en lekker in de zon te liggen. Ik kan je vertellen, mijn armen en gezicht die hebben al een hele mooie bruine kleur! Nu de rest nog! Ach de rest zal sowieso ook wel komen in de weken dat ik op de eilanden van Thailand ga genieten en zonnen.
Zo het gaat ook weer snel met mijn verhaal, ik dacht bij mezelf: ik ga het niet meer te lang maken, nou ja grapje!!! Want ben nog niet klaar met dit verhaal!

Zo en toen was er niet 1 dag voorbij, maar bijna 3! Die ene dag dat ik naar de waterval zou gaan, kwam ik als eerst terecht bij een waterval waar je niet mocht zwemmen, maar wel onwijs mooi was. Ik zal hierna zo verwend zijn met alle mooie plekjes in de natuur die ik gezien heb. Nadat ik bij de 1e waterval was geweest ging ik richting de 2e. Nog voordat ik hier was, kwam ik een plek tegen die me deed denken aan de Dimcay rivier in Turkije, hoezo?? Nou vooral vanwege de leuke hutjes die hangen boven het water op een plek waar je kan gaan zwemmen. Uiteindelijk ben ik dus niet eens bij de 2e waterval geweest en heb ik de hele tijd daar gezeten. Eerst wat gegeten en daarna was er een Thais meisje, die er met een groep was die begon te kletsen in basis Engels. Uiteindelijk werd ik uitgenodigd bij dat groepje en heb ik de rest van de dag bij hun gezeten en met hun in het water gezeten. Dit was niet met zwemkleding,maar met alle kleren en al. Ik had mijn zwemkleding er wel onder aan, maar dat zou niet respectvol geweest zijn als ik alleen in dat was gaan zwemmen. Uiteindelijk om 18.00 uur terug gegaan richting het hotelletje. Daar even een douche genomen en toen weer het centrum in voor diner. Ja dit plekje was tot nu toe wel echt een van de toppers, vooral omdat ik geen westerling gezien heb.
Die avond nog de 2 andere films gekeken en toen gaan slapen. De volgende dag begon ik me te bedenken waar ik eens heen zou gaan. Ik wilde eest naar Lampang, daar was ik heen gereden, maar voor wat ik daar zag vond ik het niet bijzonder. Dus ik ging lekker doorrijden. Ik had veel gelezen en ben veel tegen gekomen over Sukothai, dus dat werd mijn volgende planning. Eerst ben ik door gereden naar Tak, een grote stad zo een 80 km bij Sukothai vandaan. Ik arriveerde daar rond ene uur of 17.30 uur, en besloot om daar te zoeken naar een hotel. Ik had er 1 gevonden, erg goedkoop, en dat heb ik geweten ook!!! De meest verschrikkelijke nacht ooit!! Maar voordat die nacht begon heb ik wel genoten van de stad Tak. Ook weer een plaats zonder toeristen en daar ben ik terecht gekomen op de Nacht markt. Je ziet redelijk vaak in Thailand dat ze een markt hebben die rond 17.00 uur in de avond begint en daar kan je van alles kopen, vooral veel eten! Daar heb ik een Rottee geprobeerd, gevuld met ei en banaan. Ja die combinatie klinkt niet echt smakelijk, maar dat was het gelukkig wel. Die avond heb ik daar dus een tijdje rondgestruind. Toen ik terug kwam bij het hotel ben ik wat sudoku puzzels wezen maken. Ik wilde eigenlijk mijn blog verder typen, maar er was geen elektriciteit opening dinges aanwezig in de kamer.... Dus toen maar wat sudoku puzzels gemaakt. Rond 22.00 uur besloten om te gaan slapen. Ik had een anti bacterieel slaapzakje bij me en om een eenofandere reden wilde ik niet onder het daar gekregen deken slapen. Waarschijnlijk omdat het niet de meest hygiënische plek was. Oke licht uit en lekker op tijd gaan slapen!
Om 22.40 werd ik wakker gemaakt doordat ik opeens gekraak van mijn plastic tasje ( een flesje cola in zat), dat naast mijn bed stond hoorde. Dit was geen normaal gekraak, maar gekraak dat er een beestje in zat.... Mijn vermoeden was een muisje, dus daar rekende ik ook op. Ik deed het licht aan om dit te bevestigen en nee het was geen muis maar een kakkerlak ter grootte van een muis! Na nog een goede blik erop geworpen te hebben en de kamer rond te kijken, kwam daar nog een grote kakkerlak te voorschijn! Op dat moment pakte ik mijn tas, had ik al mijn kleding uitgeschud en toen snel in mijn tas gestopt en mijn tas met de rits dicht gedaan, om te voorkomen dat die beesten in mijn tas zouden kruipen. Daarbij hield ik mijn tas naast me op bed. Snel mijn anti-insecten spray gepakt, die over mijn hele lichaam en bed gespoten, en ook op de zichtbare kakkerlakken, die toen snel verdwenen!
Ik zei tegen mezelf: als ik om 00.00 uur nog niet slaap, dan ga ik ergens anders naar toe. Wel hield ik het licht aan, met het idee dat ze daardoor weg zouden blijven. Aangezien ze niet tevoorschijn waren gekomen toen ik aan het puzzelen was. Om 23.25 uur keek ik nog op mijn klok, en ik was de hele tijd rond aan het zoeken of er weer een tevoorschijn kwam. Je hoort overal opeens geluiden, en denkt van alles dat het weer van die beesten zijn. Toch was ik in slaap gevallen, tot 02.00 uur...... Toen dachten de honden buiten: laten we met zijn allen huilen! Weer een hoop herrie en ik weet niet wat er buiten gebeurde, maar ik was 'blij' dat ik binnen zat. Dankzij de herrie keek ik natuurlijk weer om me heen in de kamer en weer kakkerlakken! Oh jakkes, 1 liep rond en het leek erop dat hij een vriendje riep!
Op dit moment wenste ik dat Tommie, (mijn huishagedisje/gekko in Ali Baba hotel Egypte,zie 1 van mijn allereerste blogs op de website over het begin in Egypte) hier was om die vieze beesten op te eten, ookal zouden die misschien niet eens in zijn buik passen. Aangezien dit niet het geval was, maar weer even de insectenspray gepakt, en toen rende de kakkerlak snel weg. Het vriendje had ik al betrapt in een hoekje en die heeft dus ook een spray gekregen. Aangezien het nu al 02.00 uur was vond ik het te gek om nu nog naar een ander hotel te zoeken. Dus toch maar weer geprobeerd te gaan slapen. Na nog 2 of 3 keer wakker geweest te zijn vanwege lawaai (lekkend kraantje? Hanen die kukelekuen? Vogels die vals fluiten? Honden die blaffen? Kakkerlakken die rondwandelen?) ben ik om 07.30 uur opgestaan, laatste spullen gepakt en snel weggegaan uit het hotel. Die mensen spraken toch geen Engels, dus hun duidelijk maken dat er kakkerlakken zaten was een onbegonnen zaak! Blij om weg te zijn, vervolgde ik mijn weg naar Sukothai, waar ik al snel een historic park tegen kwam. Daar heerlijk rondgelopen en de afgelopen nacht snel vergeten! Daarna wilde ik door rijden naar het centrum, maar ik kwam nog een bord tegen met historical park. Dus toch besloten om dat bord te volgen. Er stonden geen kilometers bij, dus ik dacht dat het in de buurt zou zijn. Nou ja op de kaart bleek het ook wel in de buurt te zijn, maar in de buurt is alsnog zo een 100 km rijden! Oke uiteindelijk daar aangekomen en natuurlijk, weinig tot geen toeristen... op de 4 HOLLANDERS na! Echt uitgerekend de enige toeristen die ik tegen kom, moeten Nederlanders zijn! Nou ja dat maakte het wel makkelijk om hun te vragen om een foto van me te maken.
Daar vandaan weer een stuk verder door gereden, en ben dan nu in een stad aangekomen Phrea genaamd. Hier heb ik bijna een hele tank leeg gereden om een hotel te vinden. Uiteindelijk ben ik om 17.00 uur (na dus al meer dan 1 uur rondjes gereden te hebben) in een coffee bar gaan zitten waar Wifi was. Daar ben ik gaan zoeken naar hotels in dit dorp, en al snel kwamen er een paar naar voren. Na even een kopje koffie gedronken te hebben en nog verder het internet te hebben bekeken had ik mijn keuze gemaakt. Nu nog achterhalen waar ik was in de stad en hoe ik bij het hotel terecht zou komen....
'Gelukkig' spraken ze ook hier weer erg 'goed' Engels en als ik de naam van het hotel liet zien wezen ze alleen naar links, zonder enige uitleg. Erg spannend! Toch viel mijn richtingsgevoel nog wel mee, al snel had ik het vermoeden dat ik op de juiste weg zat, en binnen 5 min. had ik het hotel gevonden. Waarschijnlijk was ik er maar 100 keer voorbij gereden in de afgelopen tijd voordat tik het internet had gecontroleerd. Ze schijven >hotel< hier ook zo klein dat je het met gemak over het hoofd ziet! Ookal reed ik 10 km/h was ik erg blij om eindelijk in te kunnen checken! Gelijk een douche genomen, in het hotel een hapje gegeten en nu weer mijn ervaringen aan het opschrijven!
Morgen of overmorgen wil ik door rijden tot aan Chiang Rai, aangezien ik daar ook veel over gehoord heb en daar ook veel watervallen in de buurt zijn. Ik ben van plan daar een paar dagen te blijven, totdat ik mijn scooter de 5e maart weer terug moet brengen in Chiang Mai. Daarvandaan zal ik richting het zuiden vertrekken.
Ja, ik rust ook wel uit! En ga elke keer op tijd slapen! Komt helemaal goed! Haha, even mams en paps geruststellen ;).

Warme zonnige en verbrande groetjes vanuit Thailand!


korte samenvatting van mijn scootertour tot nu toe: Chiang Mai – Pai* - Mae Hong Son* - Khun Yuan- Mae La Noi* - Mae Sariang – Hot – Chom Thong* - Chiang Mai – Lampang – Tak* - Sukothai – Si Satchsnalai – Den Chai – Phrae*!
Alles met een * heb ik geslapen. Via google maps, kan je op deze manier kijken hoe ik tot nu toe gereden heb!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 148416

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: