Extreme kou en veel sneeuw - Reisverslag uit Toronto, Canada van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu Extreme kou en veel sneeuw - Reisverslag uit Toronto, Canada van Suzanne Waard - WaarBenJij.nu

Extreme kou en veel sneeuw

Door: Suzanne de Waard

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

30 Januari 2019 | Canada, Toronto

Hey lieve vrienden, Familie en andere mensen,

Deze dagen zijn weer een belevenis op zich!

Laat ik beginnen waar ik geëindigd was, en dat is/was de huizenjacht. Ben blij om mede te delen dat ik een huisje gevonden heb! Het is op de begane grond, heel dichtbij (Letterlijk een straat oversteken) bij het High park, wat een heel groot en mooi park is in Toronto in een erg goede buurt.
Deze zal beschikbaar zijn vanaf 1 maart en gelukkig heb ik tot die tijd verlening gekregen in mijn tijdelijke onderkomen die mijn werk geregeld heeft.
Vooral deze dagen is dat heeeeeel erg fijn.
Vorige week was er al behoorlijk was sneeuw gevallen, en heb ik op de zondag heerlijk een lange wandeling door het park gemaakt en tegelijkertijd even bijgepraat met mijn mams via whatsapp videobellen. Oh wat is dat toch onwijs handig!
En wat is dat park genieten om in te lopen! Echt een winter wonderland. En vooral met de zon erbij. Met andere woorden, koud, sneeuw en zon! Dat is hoe een echte winterdag hoort te zijn!

Afgelopen week en deze week ben ik verder ingewerkt voor het werk en ik zou officieel zondag beginnen met mijn team. Echter word dat nu veranderd, vanwege alle weer alarmen die hier nu zijn.

Op maandag was er een sneeuwstorm die verwacht werd rond 16.00 uur te beginnen en daardoor werd het kantoor om 15.00 uur gesloten en moest iedereen naar huis. Voor de veiligheid van het personeel.
Doordat het voor mij (nu nog) maar 15 minuten lopen is, had ik er weinig last van. Ik ben zelfs nog even de deur t gegaan om een sneeuwpop te maken! Dat zat zo erg in mijn hoofd, dus ik moest er gewoon uit om het daadwerkelijk te doen hahaha! Dus ja, ik kan nu lekker zeggen dat ik een sneeuwpop heb gemaakt in Canada binnen de eerste maand dat k er ben!
Wel jammer dat het geen goed ''plak sneeuw'' was, dus heb hem daarom niet echt groot gemaakt.
De rest van de avond wel lekker onderuit op de bank gezeten.
Gister ging het kantoor pas om 12.00 uur open en maximaal 20.00 uur dicht omdat er wederom een ''weeralarm'' was. Ik begreep niet zo goed waarom want naar buiten kijkend was het werkelijk een blauwe lucht.
Ook vandaag zou het kantoor in eerste instantie pas om 12 uur openen, maar al snel rond 8.30 uur het bericht dat het kantoor de hele dag gesloten zou blijven. Wederom snapte ik het niet met de mooie blauwe lucht buiten. En als het koud is, doe je toch gewoon even wat extra lagen aan? In de ochtend weer even met mams geklets, en daarna met mijn Nederlandse collega afgesproken om een stukje te lopen bij het gebied waar zij woont. Dus huppakee op het ov, die kant op en toen k uitstapte.... MAN wat een kou!!! Op dat moment was het rond -12, en gevoelstemperatuur -30, rond die temperatuur in ieder geval.
We liepen een klein stukje en mijn handen bevroren al half terwijl ik de handschoenen aan had. We liepen langs het stukje strand daar en een heel stuk wat normaal zee was, was ijs en sneeuw geworden, dat zag er heel apart uit. een soort rook over het water heen van de kou, dat niet kan bevriezen door de wind en golven, want met rustiger weer was het gegarandeerd wel bevroren geweest. De rand van het strand leek net een kleine klif, wat dus door het ijs en sneeuw en kou gecreëerd was. Zag er echt ontzettend apart en mooi uit!
Toch denk ik dat we amper 5 minuten gewandeld hadden en mijn handen/ vingers echt behoorlijk begonnen te tintelen. Ik probeerde ze warm te houden door erop te ademen en ze constant te blijven bewegen en tegen elkaar aan te wrijven en dubbele handschoenen aan bij 1 hand die kouder was dan de andere. Dus we zijn erg snel een tentje in gegaan om een warme kop koffie te drinken. Zelfs dat ik daar net binnen zat heb ik eerst even een glaasje water genomen want voelde mezelf een beetje wankelen en duizelen.
Op dat moment begon ik wel te snappen waarom het werk was stop gezet, wamt eigenlijk ben je met zo een dag gek als je naar buiten gaat. Gelukkig na de paar kopjes koffie en een heerlijk warme cinnamon roll ging het al snel weer een stuk beter gelukkig. Daarna nog even een paar winkeltjes in gegaan en daarna weer terug richting thuis. Eerst ongeveer 50 min in het OV en daarna nog 10 minuutjes lopen.
Pffff die 10 minuten waren echt gekkenwerk! Ondanks dat het niet sneeuwde en de zon scheen, was het gewoonweg zo ijskoud en zo een koude wind, dat ik al lopend inclusief mijn dubbele lagen, aan het trillen was van de kou!! Ik ben extra snel gaan lopen, om maar te zorgen dat ik zo snel mogelijk thuis was, ondanks dat ik alsnog goed moest oppassen want overal is het ook glad door het ijs en sneeuw op de wegen.
Al moet ik zeggen dat ze hier wel echt expert zijn in straten sneeuwvrij te maken. Ze gebruiken mega grote zout korrels op de weg en ook op de voetpaden. Mijn collega vertelde dat je als huis bewoner verantwoordelijk ben om je eigen stoep sneeuwvrij te maken en je anders een boete kan krijgen.
ook noemen ze hier het ''papperige'' sneeuw ''slush''. k dacht gelijk aan de slush die we in Nederland kunnen kopen! Van die zachte ijs, met een smaakje! En eigenlijk qua papperigheid komt het inderdaad behoorlijk overeen. Dus ik kan me wel voorstellen waarom we dat zo zijn gaan noemen.
Hoe dan ook, kwam ik thuis en voelde ik me KOUD! Zelfs onder een dekentje warmde ik maar niet op, dus ben lekker in een heet bad gaan liggen om mijzelf goed op te warmen en de temperatuur in huis omhoog gedaan naar 25 graden.
En raar genoeg zelfs nu met die warmte in huis zit ik met mijn dubbele lagen en dekentje, want den dat er alsnog ook kou door mijn ramen heen gaat en het niet perfect geïsoleerd is hier.
Maar ik kan nu in ieder geval wel zeggen dat ik het niet meer koud heb haha.
Net even gekeken online over de weersverwachting voor morgen, welke erg vergelijkbaar is met vandaag.
EN overal wat ik te zien krijg i:''Extreme Cold Weather Alert'' , wat een soort code rood, qua weer is met allerlei tips en dingen om warm te blijven. Er staat daadwerkelijk dat de minimum temperatuur binnen in huis 21 graden moet zijn.
Ledenmaten kunnen snel en makkelijk bevriezen, ik heb Google translate geprobeerd voor een vertaling van ''Frostnip'' en 'Frostbite'' en ik kon geen enkele vertaling ervan vinden. Waarschijnlijk omdat het zelden tot niet voor kot in Nederland. Het houd in dat je binnen in een hele korte tijd dus je gevoel kan verliezen in vooral vingers en plekken zoals oren en gezicht, wanneer het niet goed ingepakt is. Met andere woorden, het is zo koud dat je letterlijk gedeeltelijk kan bevriezen. In het aller ergste geval zelfs kans dat er geamputeerd moet worden, maar dan moet het wel heel extreem zijn. In ieder geval kan ik nu bevestigen dat de symptomen die ik had, Frostnip was. Als ik als die duidelijke waarschuwingen zo online lees, schrik ik eigenlijk wel een beetje, want had zelf helemaal niet door dat het zo gevaarlijk kon zijn.
Als nuchtere Hollander: ''niet zo aanstellen'' en '' het is maar een beetje kou''. Haha!
Morgen word er ook nog erg veel kou verwacht. En pas vanaf vrijdag verwachten ze dat het weer warmer word.
Van wat ik online kan zien staat er nu dat deze waarschuwing geldig zal zijn tot morgen ochtend, 7:26 uur. En op dit moment nog niets gezien over wijzigingen qua werk.
Al zie ik wel dat het nog steeds -13 zal zijn met wederom gevoelstemperaturen van - 25, dus ik ben benieuwd hoe het zal zijn met werk morgen.
Ik weet wel dat ik nog meer lagen aan zal doen dan dat ik vandaag had. Van mij apart doe ik een thermo legging aan met daar over een maillot en daar nog eens een broek overheen en 5 truien, 2 lagen handschoenen en mijn muts, sjaal en cappuchon op!
Nu nog even lekker relaxen met een warm kopje thee, en morgen zie ik wel weer haha!

Een hele fijne dag in ieder geval!

Liefs Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Mijn blog begint met mijn stage in het buitenland. Vervolgens ben ik mijn "reis" gaan vervolgen met werken en wonen in verschillende landen. Daarbij heb ik een wereldreis gemaakt en heb ik zelfs op een cruise schip gewerkt. In 2019 ben ik naar Canada, Toronto verhuisd en in Canada heb ik mijn "thuis" gevonden! Ik heb mijn Permanente Verblijfsvergunning en ben niet van plan om weer naar een ander land te gaan om te wonen/werken. Om deze blog toch wen beetje bij te houden, zal ik zo nu en dan iets schrijven, al duurt het soms maanden! Uiteraard blijf ik ook op vakantie gaan wen weekendjes weg hebben, dus er valt genoeg te lezen (Als ik blogjes schrijf tenminste). Ik hoop dat je geniet van het lezen van mijn avonturen en veel plezier! Laat gerust een berichtje achter! Groetjes Suus

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 148626

Voorgaande reizen:

21 Juni 2018 - 25 Juni 2018

Citytrip London

06 Oktober 2016 - 20 Oktober 2016

Roadtrip Spanje!

19 April 2016 - 22 April 2016

Stedentrip Budapest

23 Maart 2016 - 25 Maart 2016

Paar daagjes Duitsland

09 Maart 2016 - 12 Maart 2016

Stedentrip Marrakech!

08 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Noorwegen!

04 November 2015 - 12 November 2015

1 dag Kiev & 1 week Cyprus

05 Mei 2015 - 24 Mei 2015

Vakantie Zwitserland

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Dagje Brussel

18 Februari 2015 - 19 Februari 2015

Vlucht naar Faro!

07 Januari 2015 - 11 Januari 2015

Op visite in Porto/Portugal!

28 September 2014 - 08 Oktober 2014

Vakantie 2 dagen Nice en een weekje Madeira

09 Juni 2013 - 13 Oktober 2013

Werken op een Cruise schip!

01 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Wereldreis deel 6 VS

01 April 2013 - 01 Mei 2013

wereldreis deel 5 Nieuw-Zeeland

05 Mei 2012 - 01 April 2013

wereldreis deel 4 Australie

27 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Wereldreis deel 3 Indonesie + Singapore

05 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Wereldreis deel 2 Thailand

15 Januari 2012 - 05 Februari 2012

Wereldreis deel 1 China

23 Juni 2011 - 15 Januari 2012

Voorpret en voorbereiding wereldreis

17 April 2011 - 31 Oktober 2011

Turkije: Werken @ Side & verhuisd naar Alanya!

10 April 2011 - 17 April 2011

6 dgn in NL

10 December 2010 - 10 April 2011

Oostenrijk: Jetz get Gerloss!!!

04 Maart 2010 - 06 November 2010

Egypte: in Hurghada wonen & terug in Nederland

16 December 2009 - 03 Januari 2010

Oostenrijk: Ehrwaldt, chalet onderhouden

12 September 2009 - 10 November 2009

Egypte: Werken als Guest Relation

08 Mei 2008 - 31 Oktober 2008

Mallorca/Egypte: Mijn eerste reis

31 Januari 2019 - 30 November -0001

Mijn leven in Canada!

Landen bezocht: